Test: BMW 520d xDrive Touring

 BMW 520d xDrive Touring (2021)
Motor: 2-liters rak 4:a, diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,6 sekunder
Toppfart: 222 km/h
Vikt: 1915 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4963/1498/1868 mm
Pris: 493 800 SEK
(Testbil ca 600 000 SEK)

Drygt 85 procent av BMW:s kunder är tjänstebilsförare. För inte alltför många år sedan körde 99 procent av dessa 85 procenten BMW 520d om vi ska utgå ifrån Högsta Växelns statistik. Den siffran har dalat i takt med att fler och fler elektrifierade modeller har erbjudits och att en dieselpjäs idag är synonym med att vara en sådan som inte återvinner. Men för de som fortfarande vill ha en hederlig dieseldroska som förvisso även den numera är elektrifierad i form av att vara en mildhybrid finns 520d, tjänstebilförarnas favorit-BMW. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera uppdaterade BMW 520d Touring.

I vanlig ordning är uppdateringen av BMW 5-serie lika konservativ som en amerikansk sydstatsbo. Framtill har strålkastarna och grillen reviderats. Jämte sina stallkamrater är grillen på nya 5-serie bra mycket smakfullare även om den ökat i storlek. Baktill har även lamporna fått sig ett lyft. På insidan möts man av ett nytt infotainmentsystem och det mesta i mjukvaruväg är uppdaterat. Interiört förblir BMW 520d en mycket angenäm plats att tillbringa flertalet timmar på. Kvalitetskänslan är genomgående hög även om vissa knappar känns lite väl billiga. Infotainmentsystemet är lättarbetat och intuitivt. Lyxbilskänslan är påtaglig, körpositionen är briljant och sikten runt om är bra.

Den största anledningen till att man väljer en dieseldroska är den ytterst låga förbrukingen. Med full tank och med en fjäderlätt fot kommer man en bra bit över 100 mil i vår testbil, tack vare dess 66-literstank, då med farthållaren på 110 och i ECO-läge. Inte särskilt upphetsande körning men ändock avkopplande för att inte tala om ruskigt ekonomisk. Den 520d vi hade var utrustad i Luxury Line-utförande och var utomordentligt komfortabel. BMW har verkligen ansträngt sig för att vara mer komfortorienterade med nya 5-serien. Sätena vara hutlöst ergonomiska och fjädringen var minst sagt inställd åt det mjukare hållet. Det känns dock som att BMW har stramat till fjädringen lite jämte den icke-faceliftade varianten av 5-serien men den förblir behaglig och följsam och parerar ojämnheter i vägen likt en musketör.

Chassit är lika välbalanserat som en ekvation och om man så vill går det att köra dynamiskt på ett njutbart vis. Trots att motorn under huven knappast får hjärtat att pumpa hårdare (om man inte är hypermiling-fantast) är 520d en körglad bil. Freude am Fahren finner man även hos den mest pragmatiska 5-serie-varianten. På motorväg kan man njuta av tystnad och ett lugn infinner sig. Att köra riktigt långt i en BMW 520d är egentligen lika ansträngande som att ta tåget, mycket tack vare en välfungerande adaptiv farthållare. Skillnaden är att en BMW tar en hela vägen fram till sin destination och inte bara en bit på vägen.

Nya BMW 520d briljerar på flertalet punkter. Den ser anständig ut, är utomordentligt bekväm, är bra att köra, sörplar soppa likt en fluga och är dessutom väldigt praktisk. Jämfört med sina konkurrenter lyckas 5-serien bibehålla sin mer förarorienterade sida medan exempelvis en E-klass fokuserar mer helhjärtat på just komfortaspekten. I termer av negativ kritik är listan inte särskilt lång men den inkluderar en design som har blivit snäppet mindre elegant, vissa ytor och knappar känns billiga, likt andra tyska bilar sticket priset snabbt iväg och 20d-motorn känns stundtals ihålig. På det stora hela är 5-serien den bästa bilen i segmentet just nu och 520d är ett ypperligt alternativ för de som vill kombinera körglädje med pragmatik och fortfarande är inne på dieselspåret, den höga skatten till trots. Bra jobbat, BMW!

Betyg

Helhet:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

BMW 520d xDrive Touring utmärker sig i positiv bemärkelse på de flesta håll medan listan på tillkortakommanden minst sagt är begränsad. 5-serien förblir en av tyskarnas mest klassiska modeller, något som är oerhört tilltalande med tanke på utvecklingen hos märket i övrigt. 520d må inte vara den mest upphetsande modellen och även om 20d-motorn är effektiv är den inte jätterolig. Men när det kommer till att uppfylla de krav man realistiskt sett kan ha på en bil i den här klassen lyckas BMW 520d xDrive Touring ruskigt väl.