Jaguar XF Sportbrake 25d R-Sport
Motor: 2,0 liter, 4-cylindrig, diesel, 240 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 246 km/h
Vikt: 1740 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4954/1987/1457mm
Pris: Från 551 900 SEK

Jaguar har länge tampats med att slå sig in på den svenska marknaden. Den lite mindre sedanen XE vill gärna konkurrera med BMW 3-serie, men har inte riktigt lyckats. Den större sedanen XF ger sig på Audi A6 men har inte heller blivit en vanlig syn på de svenska vägarna. Kanske beror detta på att svenskar vill ha en kombi lika gärna som en östermalmskärring vill ha en minkpäls en kall vinterdag. Därför har Jaguar bestämt sig för att erbjuda XF i kombiutförande, eller som Sportbrake som det heter på jaguariska. Vid första anblick ser resultatet oerhört attraktivt ut, men frågan är om det verkligen är det? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Jaguar XF Sportbrake.

XF Sportbrake är en genuint stilig kreation. Bakpartiet är smidigt designat, och de svepande fönsterlinjerna bidrar till mer av en shooting brake-liknande exteriör. Utrusta den sedan med R-Sport-paketet och stora fälgar och du har dig ett recept på hur du kan göra din grannar avundsjuka. Även interiören ser elegant ut och infotainmentsystemet fungerar bättre än många andra. Kvalitetskänslan är dock ojämn. Här och var hittar man lätt plast som verkligen inte hör hemma i en Jaguar och vissa knappar känns billiga. Testbilen knakade också invändigt när man körde över fartgupp, och Meridian-ljudsystemet har en svag bas, oavsett hur mycket man pillar med inställningarna.

Motorn i testbilen var en 2-liters dieselfyra med 240 hästkrafter. Kraften är tillräcklig, och vridmomentet gott men motorn är på tok för klattrig vilket är ett kännetecken för Jaguars dieselfyror. Prestandan är inget anmärkningsvärt, men den som vill ha en Jaguar XF bör inte välja något mindre. Växellådan är en 8-stegad historia som arbetar felfritt, och när man lägger den i P stängs motorn av automatiskt så att man ska slippa göra det själv. Detta fungerar dock helt slumpmässigt vilket gör att man ibland sätter på motorn direkt efter den stängts av eftersom man inte kan vara säker på att funktionen ska fungera ordentligt. Pinsamt.

Jaguar XF Sportbrake är en stor bil, och det märks tydligt när man kör den. Den känns aldrig särskilt smidig och kränger mer i kurvor än den mindre XE och huvudkonkurrenten BMW 5-serie. Om man dock jämför med exempelvis en Mercedes E-klass är Jaguar XF bättre rent dynamiskt men den känns aldrig riktigt tajt i kurvorna.

När det kommer till praktiska egenskaper går det inte att klaga på XF Sportbrake. Baksätet rymmer tre personer utan problem och bagageutrymmet är väl tilltaget, dock inte nödvändigtvis bättre än konkurrenterna. Det är just det som är problemet med Jaguar XF Sportbrake. Den är inte nödvändigtvis dålig, men konkurrenterna är bättre.

Därför är det svårt för mig att rekommendera XF Sportbrake. Den är inte lika vass att köra som en Jaguar XE eller BMW 5-serie, designen är inte tillräckligt unik och motorn är för klattrig. Bättre lycka nästa gång, Jaguar.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
8
Körglädje
6
Praktikalitet
7
Valuta för pengarna
6
Ha-begär
4
Relativ prestanda
6
Personlighet
9
Motorljud
4
Komfort
7
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.