Test: Audi RS6

Audi RS6 TFSI quattro tiptronic (2020)
Motor: 4,0-liters, V8, bensin, 600 hästkrafter, 800 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,6 sekunder
Toppfart: 305 km/h
Vikt: 2098 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4995/2120/1460 mm
Pris: 1 138 100 SEK
(testbil cirka 1 300 000 SEK)

”Du vet att det är många som vill sno en sån här va?” upplyste konstapeln mig innan vi hann utbyta artigheter. Jag hade blivit stoppad för att min bakre registreringsskylt hade varit för smutsig efter att ha dragit en repa till Åre. Jag fick likväl inga böter, utan sheriffen var mest mån om att jag skulle vara försiktig med att inte bli av med bilen. Det är det som är nya Audi RS6 akilleshäl – den är omåttligt populär i den undre världen.

Att lista ut varför är inte särskilt svårt – den är ruggigt snabb, diskret, bekväm och praktisk. Det råkar även vara egenskaper som en något våghalsigt lagd Åre-farsa premierar. Nya Audi RS6 har de beskaffenheter man eftertraktar i något som vid första anblick framstår som den ultimata familjebilen. För att ta reda på om den lever upp till det epitetet begav vi oss till Åre. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi RS6.

Om man vänder sig till valfri släktforskningssida får man fram att Audi RS2 var en föregångare till dagens RS6, inte i namn, men i utförande. Första gången som just RS6-beteckningen dök upp var i juli 2002 och då prydde den en kaross som nästan på pricken såg ut som en A6 i tjänstebilsutförande. Även de två nästkommande generationerna var lika diskreta som James Bond. De var definitionen av en ulv i fårakläder om man ska använda ett uttjatat idiom, precis det som gjorde de så ofantligt coola. Med nya RS6 har dock tyskarna tagit ett kliv mot att exteriören ska ge nys om vad som döljer sig under huven – det ser sannerligen ut som att Audi har inspirerats av dagens DTM-bilar. Även om nya RS6 förblir hyfsat diskret (särskilt för gemene man) ser den ut att vara fullständigt proppad med steroider. Lite som en bodybuilder i en för tight kostym.

På insidan möts man av den nya generationens Audi-interiörer – enorma skärmar, en väldigt hög kvalitetskänsla men för få fysiska knappar och reglage. Komfortnivån är förvånansvärt hög och med RS6 dynamiska dämpare hamnar man någonstans mellan en A6 och en A8 i termer av komfort. Det är dessutom väldigt tyst i kupén och det finns ingenting som tyder på att man sitter i en av världens snabbaste kombibilar, möjligtvis med undantag av hastighetsmätaren. Baksätet är rymligt och fullvuxna människor får plats utan bekymmer och bagageutrymmet sväljer allt man kan tänka sig, i vårt fall skidutrustning till en Åre-resa. I en bankrånares fall, de allra minsta av valörer.

Konkurrenter
BMW M5
Cadillac CTS-V
Mercedes-AMG E 63

Vid varje gaspådrag råder det dock inga tvivel om att man sitter i något mer än en vanlig Audi A6. Plattan i mattan resulterar i vulkanisk acceleration och quattro-systemet i symbios med de Nokian Hakkapeliitta-vinterdäcken som vår testbil var utrustad med innebär att accelerationen är flagrant oavsett underlag.

Växellådan växlar likt ett maskingevär. Nya Audi RS6 blir emellertid aldrig skräckinjagande. Likt andra prestandabilar inom koncernen är RS6 tillmötesgående. Körupplevelsen är klinisk och bilen är väldigt lättkontrollerad, även på gränsen. Man får känslan av att Audis ingenjörer har gjort sitt yttersta för att man på enklaste vis ska kunna sladda satan utan att överrumplas. Man måste inte heta Blomqvist i efternamn för att kunna uppleva dess potential.

Nya Audi RS6 lyckas med konststycket att kombinera vettiga egenskaper såsom praktikalitet, komfort och trankilitet med våghalsiga drag såsom hisnande prestanda, ett rallyarv, och ett högt ha-begär i den undre världen. Resultatet är en familjekombi som förvisso lutar åt det mer förnuftiga hållet men som ändock kan stimulera de mest nogräknade av individer.

Att lyckas få en kombi med superbilsprestanda att vara både tillmötesgående och bekväm är imponerande, och visar på att Audis ingenjörer begriper att vardagen för det mesta består av just vardagssysslor, inte åka skidor bakom bilen för att liftarna är stängda. Föregångaren såg bättre ut och kändes snäppet mer speciell, medan nya Audi RS6 i mångt mycket bara känns som en ruskigt snabb Audi, snarare än en med Rally Sport som emblem. Är då nya RS6 den ultimata familjebilen? Ja, om ditt liv till 90 procent består av att ha en vanlig vardag. Det finns bilar som kan krydda till resterande 10 procent mer än en RS6 men helhetspaketet är svårslaget.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Om ”adrenalinkick” ingår i ditt vardagliga ordförråd är RS6 bilen för dig. Den är både bekväm och ruskigt snabb och rymmer allt man kan tänka sig. Den är dessutom populär i kriminella kretsar och kostar fjorton förmögenheter att försäkra men om det inte avskräcker dig är du nog lite våghalsig av dig. Att den är lättkörd är del av dess charm men du kommer att ha roligare i en E63 eller M5.