Audi A6 Avant 40 TDI quattro
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 204 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,3 sekunder
Toppfart: 241 km/h
Vikt: 1785kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4939/1467/1886mm
Pris: 483 400 SEK (Testbil ca 600 000 SEK)

Audi A6 antog relativt nyligen en ny skepnad. Den senaste generationen är fullspäckad med ny teknologi, effektivare drivlina och en rykande färsk design. Högsta Växeln har tidigare prövat nya A6 men då under markant sämre förhållanden. Vi hade nämligen en framhjulsdriven variant till vårt förfogande under en period när vägarna var halare än en vattendränkt, fast handtvål. Som vi alla vet innebär halt underlag tillsammans med drivning på enbart framhjulen att de spinner som en välfungerande fidget spinner, utan att bilen rör på sig särskilt mycket. Denna gång har vi fått tag i den förväntade storsäljaren på den svenska marknaden, nämligen den minsta dieselmotorn i kombination med fyrhjulsdrift. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta några långturer i nästa bästsäljare på mer greppbart underlag.

I det tidigare testet av Audi A6 konstaterade vi att den nya exteriöra designen är allt annat än upphetsande. Den ser knappast bättre ut än sin stilrena föregångare och den generella uppfattningen är den ser oerhört alldaglig ut. Konfigurationen av den här testbilen skriker ”tjänstebil” med sin bruna kulör, relativt små fälgar och icke-tonade rutor. Jag kan inte annat än att associera den till en tysk banktjänsteman som gör allt för att inte sticka ut på personalparkeringen.

Interiören hör till en av de bättre och bjuder på en genomgående känsla av lyx. De tre skärmarna är en fröjd att titta på och de få fysiska knappar som finns kvar är logiskt placerade. Det kan till en början vara svårt att navigera fram till de funktioner man letar efter i de olika menyerna, men jag började lära mig att hitta efter ett antal mils fifflande på motorvägen. Något annat jag kunde konstatera efter flera mil var att sätena är väldigt bekväma och förser föraren med lagom mycket stöd. Det enda problemet var egentligen den gråa kulören i interiören som agerade sömnpiller så fort man fick syn på den.

Under huven finns en dieselmotor som Audi kallar för 40 TDI. Den producerar 204 hästkrafter vilket är nog för att hänga med i trafiken utan att skrämma slag på någon medpassagerare med nackbrytande accelerationer. Det är en av de tystaste dieselmotorerna jag har upplevt och som med sin jämna gång bidrar till avslappnande långdistanskörningar. En annan positiv detalj är att den drar mindre soppa än en sparkcykel, så att förflytta sig längre sträckor lämnar inga större hål i plånboken.

En av de första funktionerna man märker av när man börjar köra är mildhybridsystemet, motorn stänger nämligen av sig själv om man släpper på gasen och frirullar. I högre farter färdas man stabilt i komfort. Dubbelkopplingslådan växlar mjukt ända upp i motorvägsfart, och när man väl nått önskad hastighet bjuder A6 på en låg ljudnivå i kupén och behagligt ställda dämpare.

Nya Audi A6 är tveklöst ett bekvämt motorvägslok som lämpar sig för längre resor. Den är ett vettigt alternativ om man ska välja tjänstebil och pendlar långa sträckor till jobbet. Det märks att den är anpassad för höghastighetsdelarna på autobahn eftersom den känns lika lugn som en spinnande katt i höga farter. Nya Audi A6 har en del brister, men att färdas bekvämt långa sträckor är definitivt inte en av dem.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.