Test: Ford Puma 

Ford Puma (2021)
Motor:
1,0-liters, 3-cylindrig, bensin mHEV, 155 hästkrafter, 240 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 1280 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4186/1805/1537mm
Pris: 235 700 SEK
(testbil cirka 251 900 SEK)

Ford Fiesta hyllas av många som en av de mer körglada bilarna inom b-segmentet, i synnerhet ST-varianten vilken lyckats charma brallorna av en och annan Högsta Växeln-skribent. Att Puma, som i grunden är just en Fiesta, levererar en tilltalande körupplevelse kommer därför inte som en överraskning. Med det sagt är modellen inte att jämföra med sin namne från 90-talet; det rör sig trots allt om en kompakt-SUV, inte en sport-coupé. Ford tar här istället sikte på de konsumenter som också är i behov av praktikalitet och komfort till ett attraktivt pris. Vi var under 2019 Sveriges första redaktion att i verkligheten se nya Puma och har därefter även hunnit med en provkörning av bilen i Malaga. Nu är det dags att lägga i Högsta Växeln för att mer djupgående undersöka om modellen är ett konkurrenskraftigt alternativ på den växande SUV-marknaden.

Vid första anblick blir det uppenbart varför bilen namngavs enligt 90-tals-modellen med densamma beteckning. Särskilt frontpartiet, och i synnerhet framlyktorna samt skärmarna, ligger till grund för den liknelsen. I övrigt är Puma 146 mm längre och 71 mm bredare än en vanlig Fiesta, med vilken den delar plattform, vilket skapar ett sportigt intryck trots att även taklinjen är betydligt högre. Exteriördesignen funkar, enligt mig, riktigt bra och dess proportioner känns välbalanserade även om bilen i stort påminner om en fet groda. Särskilt snygg är den i färgen Desert Island Blue, likt på bilderna nedan. 

Invändigt är Puma, likt många andra Ford-bilar, ganska plastig och den övergripande känslan är att man inte når samma kvalitetsnivå som exempelvis Peugeot 2008. Tursamt är väl då att interiören i varje fall är funktionell. Infotainmentsystemet är relativt lättarbetat samtidigt som det är kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto. Olikt många andra tillverkare har man också, för enkelhetens skull, valt att bevara några av de fysiska reglagen och knapparna i mittkonsolen. Hurra! Touchskärmens envälde i bilvärlden är verkligen avskyvärt. 

Konkurrenter
– Peugeot 2008
– Renault Captur
– Volkswagen T-Cross
– Kia Stonic
– Mazda CX-30
– Audi Q2
– Skoda Kamiq
– Seat Ateca
– Fiat 500 X
– Citroën C3 Aircross
– Hyundai Kona

Framstolarna och ratten är ställbara i en rad olika lägen vilket innebär att de flesta kan hitta en bekväm körposition. Anmärkningsvärt är emellertid att sittläget är aningen lågt vilket i mångt och mycket förtar den SUV-upplevelse som många söker. Baksätet är även det bekvämt och i sammanhanget faktiskt ganska rymligt givet att hjulbasen växt med cirka 10 cm, jämfört med Fiestan. Med det sagt är exempelvis Škoda Kamiq ett ännu bättre alternativ ur baksätespassagerarens perspektiv. Åkkomforten får ses som klart godkänd, men det märks tydligt att det rör sig om en b-segment-crossover. I motorvägshastighet fylls kabinen snabbt med en hel del däckbuller samtidigt som den 3-cylindriga motorn skriker som ett propellerflygplan vid hög belastning. 

På tal om funktionalitet så är bilens bagageutrymme i höjdled extremt stort. Under lastgolvet gömmer sig nämligen en ofantlig plastbalja på 80 liter med inbyggd dränering, något som innebär att den enkelt kan sköljas ur vid behov. Häri kan du med fördel förvara allt från leriga stövlar och regnkläder till fisketurens fångst. 

Vid det här laget har vi klargjort att Puma är en helt okej bil sett till vardagligt bruk. Det är emellertid svårt att förbise modellens sportiga köregenskaper, även om den stereotypiska SUV-köparen troligtvis inte prioriterar adrenalinstinn och engagerande åkning. Styrningen är direkt, om än lite gummiaktig, och chassit upplevs som responsivt i kurvigt väglag. Bilen känns de facto mer som än hatchback än en småbil på styltor. Motorn är med sina 155 hästkrafter förvisso inte den starkaste, men kopplat till en manuell låda kan man ha riktigt kul givet rätt väglag. I det avseendet är faktiskt också motorljudet underhållande.

Konkurrensen inom dess segment är förvisso stenhård, men Ford Puma utgör alltjämt ett attraktivt alternativ för de som högt värderar körglädje och design. Det kan tyckas vara en självklarhet att köpa en faktisk Fiesta om så är fallet, men visst finns det ett värde i att kompromissa på den aspekten till förmån för den praktikalitet som tillkommer med en högre och rymligare bil. Puma kan på så vis sägas erbjuda det bästa av två världar. 

Observera att Puma med 155-hästarsmotorn inte längre saluförs av Ford.  

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Ford Puma är en körglad småbils-SUV som erbjuder skaplig komfort, hög praktikalitet och en iögonfallande design till ett attraktivt pris. Frågan är bara om det väger upp för dess tillkortakommanden vad gäller bilens kvalitetskänsla.