SEAT Ateca 2,0 TDI 190 hk 4Drive DSG
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad DSG dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 212 km/h
Vikt: 1640 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4363/1601/1841mm
Pris: 317 400 SEK (Testbil ca 377 000 SEK)

Ateca är SEAT:s första SUV. När ett bilmärke börjar tillverka något nytt eller släpper en ny biltyp i modellutbudet är det ofta kunden som får agera försökskanin. Klagomål och synpunkter som rullar in om förbättringar och justeringar brukar bli grunden till nyheterna och förbättringarna i version nummer två. De som väljer att köpa en Ateca har tur, de slipper nämligen alla dessa irritationsmoment. SEAT är, som många säkert redan känner till, en del av Volkswagen AG, eller VAG, en av världens största fordonskoncerner. Det innebär att den delar plattform med den framgångsrika modellen Volkswagen Tiguan. Vad är det då som skiljer sig mellan dessa modeller och varför skulle man välja Ateca framför den redan populära och välkända Tiguan? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera SEAT Ateca.

Exteriördesignen är en stor del av Ateca. Den ska utgöra skillnaden mellan sig själv och Tiguan. Jag kan tänka mig att vissa genast associerar Ateca med att vara en sämre bil än Tiguan, endast grundat på att det sitter ett SEAT-märke istället för ett VW-märke i grillen. Jag kan förstå resonemanget men det stämmer ungefär lika bra som att Ken Block är usel på att drifta. Enligt mig uppfattas Ateca som djärvare och aggressivare. Om Ateca och Tiguan vore tvillingsyskon skulle Ateca exteriörmässigt vara den livliga som får sockeröverdoser var femte minut. Tiguan däremot skulle vara den som sitter tyst och tuggandes på en brödbit snällt väntar medan föräldrarna irrar runt och försöker få tag i syskonet. De distinkta varselljusen gör att Ateca blir riktigt snygg framifrån. Den har inte samma svepande grill som Tiguan har, men de aningen vassare kanterna bidrar till en aggressivare utstrålning. Bilens bakdel ser dock aningen förvrängd ut. Tiguanens baklyktor är stilrena och smälter in med bilen som en person iförd kavaj i EU-parlamentet. Ateca:s baklyktor ser ut som den där personen som är lite för sjuk för att vara på jobbet, den som har satt på sig skorna på fel fot och vänt tröjan bak och fram. Man märker att det är något som inte riktigt stämmer.

Interiörmässigt är det inget nytt. Det känns igen från SEAT:s övriga modeller och de som äger en Volkswagen kommer definitivt att känna sig hemma. Materialen är bra och layouten är enkel. Infotainmentsystemet är i grund och botten det som används i Volkswagen-modellerna men det har fått en personlig touch. Det är lite roligare användargränssnitt och bidrar till Ateca:s mer personliga utstrålning.

Bakom ratten är körupplevelsen densamma som i många andra crossover-modeller. Stötdämparna är relativt hårda. Den är absolut inte i närheten av Kia Sportage-hård, vilket hade varit en katastrof för jordens alla ryggar men en dröm för naprapat-kåren. Chassit ger tillsammans med stötdämparna en känsla av att bilen är fast, inte mjuk som philadelphiaost eller hård som långtids-lagrad parmesanost. Det är som en helt vanlig hushållsost. Med andra ord kommer den att passa de flesta människors tycke och smak. Tack vare chassit och stötdämparnas inställning står den lika upprätt som en slottsvakt i kurvorna. Till skillnad från Sportage utförs detta utan att offra komforten. Motorn på 190 hästkrafter med DSG-lådan passar bilen som en miljöpartist på en Greenpeace-festival. Den uppträder alltid med finess och har lagom mycket kraft, inte mer eller mindre. Ibland kan en hel del dieselknatter genomtränga kupén men ljudet på motor- och landsväg är i stort sett obefintligt.

SEAT Ateca är aningen mindre än Tiguan och lastar mindre i bagageutrymmet. Detta var inte något som jag lade märke till men samtidigt har jag inga barn och har därför inte försökt att stuva in två barnvagnar, ett antal gosedjur, pysselböcker, en snuttefilt, extra regnkläder, haklappar och en hund. Jag kan tänka mig att de extra litrarna som Tiguan rymmer är till stor hjälp för att undvika platsbrist och därmed slippa behöva spänna fast hunden på takräcket vid långresor (OBS, rekommenderas ej!).

Valet mellan en Volkswagen Tiguan eller en SEAT Ateca kommer till slut att antingen grundas på plånbokens tjocklek eller behovet av en personligare bil. Ateca bjuder enligt mig på mer känsla och karaktär medan Tiguan istället framstår som stilren och elegant vid alla tillfällen. Ateca kostar mindre, men lastar också mindre. Om man väljer en Ateca går man förvisso miste om tryggheten med att köra runt med ett Volkswagen-märke i grillen. Frågan är om det inte är värt att våga ta ett steg ut i det vilda och uppleva något nytt, testa att för en gångs skull bre smöret på fel sida av polarkakan. SEAT Ateca – en välanpassad spanjor.

Joel Sandberg
joel.sandberg@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
9
Interiör
7
Körglädje
6
Valuta för pengarna
9
Relativ praktikalitet
5
Ha-begär
6
Relativ prestanda
7
Personlighet
6
Motorljud
5
Komfort
7
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.