Citroëns modellutbud är fyllt med allt från småbilar och familjebussar till skåpbilar, men de saknar den snabbast växande biltypen i Europa, nämligen en kompakt SUV. Precis som många andra bilmärken är målet med deras kompakt-SUV att sticka ut och attrahera en ny målgrupp som föredrar en mer personlig modell. Detta ska uppnås med färgsprakande kombinationer som får regnbågen att se trist ut. En annan ambition med C3 Aircross är att den ska vara fullt duglig i terräng trots att de främre hjulen är de enda som stämplar in för ett arbetspass när motorn startar. Låt oss lägga i Högsta Växeln, bege oss till Korsika och ta reda på huruvida Citroën C3 Aircross lyckas med detta.

Citroën förklarade länge att de noga har funderat på hur C3 Aircross exteriör ska dra åt sig uppmärksamhet. De vill få människor att direkt känna igen att det är en Citroën som rullar förbi. Det jag först märkte när jag fick se bilen var att utsidan är smyckad med fler fyrkantiga former än ett schackbräde. Jag personligen föredrar ett mer stilrent utseende men för de som gillar att köra runt i en bil med en aningen udda design är den rätt val.

Fakta:
Går att köpa i Sverige från december 2017
Pris från: 164 900 kr
Tre utrustningsnivåer: Live, Feel och Shine

En annan viktig del som nämndes var komforten. Märkets mål med C3 Aircross är att man bekvämt ska kunna ta sig fram på alla underlag utan att skaka runt som ett borttappat mynt i en tvättmaskin. Min uppfattning under körningen var att detta är något de har lyckats med, men det har även sina negativa sidor. Korsika har så många kurvor att de skulle göra en professionell go-kart-förare yr. Det märktes snabbt på de slingriga bergsvägarna att C3 Aircross är en hög bil med relativt mjuk fjädring och det innebär i sin tur att den lutar i kurvorna. Dock bidrar den låga vikten till att stabilisera bilen för en lite smidigare känsla.

Vi fick även möjlighet att pröva på modellen bortom de asfalterade vägarna. ”Grip Control” är en funktion som ska klara av lättare terräng med hjälp av olika körlägen som anpassar bilen till underlaget. Visst kan man försöka simulera liknande grepp som man har i en fyrhjulsdriven bil, men faktum är att det alltid kommer att märkas att det bara är framhjulen som arbetar. Ett bevis på detta fick jag när ett par journalister skulle fota på en strand och inte lyckades ta sig därifrån på grund av att framhjulen grävde ner sig i sanden. En framhjulsdriven ”off-roadbil” klarar just lätt terräng, och inte mycket mer än så.

Motoralternativ:
Diesel: BlueHDi 100 hästkrafter, manuell växellåda
Bensin:PureTech 82 hästkafter, manuell växellåda
PureTech 110 hästkrafter, manuell eller 6-stegad automatisk växellåda
(Båda trecylindriga)

Man kan välja på både bensin och dieselalternativ under huven. Jag körde bensinmotorn med 110 hästar samt automatlådan och den är väldigt varvvillig, men inte för att den vill utan för att den måste. Automatlådan växlade gärna ner för att den trecylindriga motorn skulle orka dra upp bilen för Korsikas bergsvägar. På lite planare mark och i högre farter upplevs modellen som tyst och återigen, mycket komfortabel.

Citroën C3 Aircross har siktet inställt på att sticka ut och det är något den lyckas med tack vare designen. Modellen är välanpassad för lättare terräng och de elektroniska hjälpmedlen gör sitt bästa för att den ska lyckas ta sig fram. C3 Aircross passar som kompakt-SUV och med komforten högt upp på prioriteringslistan är den en väldigt behaglig vardagstransportör.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.