Test: Audi Q5 provkörd – klassiskt Audi på alla sätt och vis
Vad gör man om man har sålt nästan tre miljoner exemplar av en specifik bilmodell? Jo, förbättra den så man kan sälja ännu fler förstås. Och det är precis det som Audi har gjort med den mellanstora suven Q5.
Vi lade i Högsta Växeln och åkte till Malaga för att ta reda på om den är något att ha.
En sprillans ny plattform
Ovan nämnda Q5 är inte bara en ny bil utan bygger också på en för Volkswagen-gruppen (vilken Audi som bekant tillhör) sprillans ny plattform. Denna plattform har det mycket fantasifulla namnet PPC vilket står för Premium Platform Combustion, som debuterade på Audi A5.
Som namnet antyder rör sig detta alltså om en förbränningsmotordriven premiumbil. Den erbjuds med ett gäng motorer som alla drivs av en kombination av el och antingen bensin eller diesel.
Hybridsystemet är inledningsvis av den milda typen som man inte kan ladda med kabel och som bara ensamt kan driva bilen vid begränsade tillfällen.

Foto: Audi
Audi Q5 slår ett slag för dieseln
Audi Q5 lanseras med två bensinmotorer: den ena en fyrcylindrig pjäs med 204 hästkrafter och den andra en förtroendeingivande V6-motor med 367.
En V6-bestyckad Q5 kallas för SQ5 och är naturligtvis det givna valet för den blyfotade typen som föredrar höga hastigheter över låg förbrukning.
Dessvärre kommer inga av dessa motorer till Sverige. I stället får vi hålla till godo med en diesel-fyra med strax över 200 kusar.
Man kan tycka att det är ett något märkligt val av Audi att begränsa valmöjligheterna men de menar på att dieseln säljer bäst och således är det enbart den de väljer att saluföra i Sverige.
Åtminstone tills de bensindrivna laddhybriderna kommer senare under året. Dessa lär bli de verkliga storsäljarna i vårt avlånga land.

Okontroversiell men lyckad design
I likhet med den utgående generationen Q5 erbjuds den nya i två karossutföranden: en klassiskt praktisk suv och en coupé-suv som Audi kallar för Sportback.
Sportback är historiskt förvånansvärt populär i Europa (men inte i Sverige), särskilt när man har i åtanke att den har ett betydligt sämre baksäte, bagageutrymme och i fallet för nya Q5, kostar nästan 20 000 riksdaler mer.
I mina ögon ser Sportback också onödigt klumpig ut eftersom det är minst sagt utmanande att framgångsrikt få till slanka linjer på en så hög bil men smaken är ju, som bekant, som baken. Man gör alltså enligt mig bäst i att spara kosingen och välja en Q5 i ”vanligt” suv-utförande.
På temat design kan också nämnas att nya Q5 är diskret, okontroversiellt och lyckat formgiven med en hel del runda inslag, och den ack så samtida ljusrampen där bak.
Den med lite känsla för stil och klass har också här möjlighet att specificera sin bil mycket smakfullt. De bästa färgerna är Grenadine Red och Ultra Blue i kombination med silvriga 21-tumsfälgar, pärlemorbeige läderinteriör och valnötsträinlägg. Om inte det är grymt så vet jag inte vad som är det!


Ett skepp kommer lastat med skärmar
Nya Q5 har begåvats med Audis senaste interiör. Det innebär en stor panel som består av två stora skärmar, eller Digital Stage som Audi kallar den.
Den rakt framför föraren har förenklats något i förhållande till tidigare Audi-varianter där den var tänkt att kunna ersätta infotainmentskärmen. I de nya bilarna har i stället infotainmentskärmen vinklats mot föraren och utrustats med ett Android-system.
Till skillnad från exempelvis Polestar är det emellertid praktiskt taget omöjligt att se att det faktiskt rör sig om ett Android-system eftersom Audi har modifierat det så mycket.
Den stora fördelen blir i stället att man kan ladda ner ett gäng Android-appar direkt i bilen och att både apparna och operativsystemet kan uppdateras trådlöst.
Framför passageraren sitter också, i de mer välutrustade bilarna, en sekundär infotainmentdisplay.
Detta är en ny fluga som jag tids nog tror kommer att försvinna likt innehållet i skuffen på en Yakuza-ägd Mercedes-sedan. Anledningen? Den begränsade praktiska nyttan i förhållande till den extra kostnaden. Men visst ser det väl ballt ut.
Fortsättningsvis går nya Q5 att få med en klassledande head-up-display och en AI-röstassistent som är uppkopplad till ChatGPT och därför kan svara på allt från komplicerade matematiska problem till vad meningen med livet är. Och därtill oftast med goda resultat.

Precis som du tror
Något som många uppskattar med Audi är dess förutsägbara köregenskaper. Syftet med en Q5 2.0 TDI är inte att agera tivoli utan snarare familjesläde till fjällen. Och där briljerar nya Q5. Detta är en bil som beter sig mycket tryggt på vägen, naturligtvis på viss bekostnad av spänning.
Dieselmotorn är också, utöver det något oinspirerade ljudet, en trevlig kompanjon på långresan. Den upplevs som piggare än den är och bjuder på låg förbrukning (5,9 liter/100 km).
Testbilarna var alla utrustade med adaptiv luftfjädring som tillser god komfort. Priset för systemet är 30 000 kronor och det är det väl värt.
Men allt är naturligtvis inte guld och gröna skogar i Q5-landet. Bromsarna är något svårmodulerade vilket betyder att det inte är helt självklart hur hårt man behöver trycka på pedalen.
Bilen lider också av den för Audi typiska tidvisa tveksamheten vid gaspådrag från låga hastigheter, exempelvis när man rullar långsamt mot en rondell och sedan behöver gasa ordentligt för att tajma en öppning i trafikflödet.

Audi Q5 lever upp till förväntningarna
Med nya Q5 har Audi inte tagit några onödiga risker. Bilen är nämligen exakt det man förväntar sig av en ny Audi Q5.
Det betyder att den är elegant och okontroversiellt designad, med en snygg interiör som svämmar över av välgenomtänkt teknik, och är förutsägbar att köra men utan att bjuda på någon större spänning.
Historiskt har Q5 sålt mycket bra och det lär den fortsätta göra. Är du villig att betala för en premium-suv bör den definitivt stå på listan.
Annars återstår bara att se om Audi nu kommer till den goda insikten att SQ5 förtjänar att säljas i Sverige. För det gör den.

Audi Q5 2.0 TDI (2025)
Motor: 2-liters fyra, diesel, 204 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 226 km/h
Vikt: 2 030 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4717/1900/1662 mm
Pris: Från 599 000 SEK
Audi Q5
Nya Audi Q5 gör exakt det man förväntar sig: Den är genomtänkt, lättkörd och känns oerhört premium.