Amerikanska bilar i Sverige är ofta förknippade med individer som påstår att ”viruset planterades av kineserna” och att ”det amerikanska valet är riggat”. Under många år var Ford inte särskilt taggade på att skryta om sitt amerikanska arv och många av märkets modeller var anpassade till den europeiska marknaden, en marknad som premierar fordon som är lättmanövrerade och som inte välter så fort de får syn på en kurva. På senare tid har dock Ford varit väldigt måna om att pusha just att de är från Amerikas förenta stater och nu har de till och med gått så långt att de har tagit hit en tvättäkta amerikansk jätte-SUV. Låt oss ta reda på om den hör hemma på europeisk mark eller om den gör sig bäst på andra sidan Atlanten genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Ford Explorer PHEV.

Nya Ford Explorer ser ut som en snutbil och är fullständigt kolossal. Den ser tuff ut och skriker ”jag har semestrat i Florida de senaste 20 åren”. En Volvo XC90 ser direkt liten ut bredvid Explorer som har ett kantigare designspråk än sina mer europeiska stallkamrater. På insidan kryllar det av utrymme men kvalitetskänslan är undermålig – infotainmentskärmen ser påklistrad ut och alla knappar och reglage känns plastiga. Man sitter dock högt och man lär komma lindrigt undan om det är störst först-principen som tillämpas.

I Europa kan man endast få Explorer som laddhybrid. Under huven finner man en V6 som kombinerat med en elmotor ger hela 457 (!) hästkrafter och en elektrisk räckvidd på drygt 4 mil. Den må inte kännas riktigt så rapp som dess specifikationer ger nys om men det ska inte förglömmas att den väger närmare 2,5 ton. Komfortmässigt ligger Explorer långt bakom sina europeiska konkurrenter som exempelvis Audi Q7 e-tron. Explorer är stötig och inte särskilt tyst och upplevelsen är långt ifrån premium.

Många av dess tillkortakommanden har att göra med att Explorer kostar från knappt 300 000 SEK på andra sidan Atlanten. Då får man en fyrcylindrig motor och bakhjulsdrift men faktum kvarstår att det är svårt att få en modell som inte ens kostar 300 lakan att kännas som en bil för över 800 lök, vilket Explorer PHEV alltså kostar i Europa. Som vi hade sagt i USA – ”it’s like putting lipstick on a pig”. Med andra ord går det inte att dölja att Explorer i grund och botten är en billig bil som presenteras på ett icke-verklighetsförankrat vis. Jag måste dock ge Ford beröm för att de paketerar bilen med allt i utrustningsväg – det finns knappt någon extrautrustning att köpa till.

Argumentet för Ford Explorer brukar kretsa kring att bilen har ett ruggigt lågt förmånsvärde jämte sina konkurrenter vilket innebär att det är väldigt mycket bil för pengarna om det är så man får tag på sin bil. Det är samma anledning till att Mitsubishi Outlander PHEV varit en sådan succé – den har varit ruskigt billig att ha som tjänstebil just för att den är en laddhybrid. Mitsubishi Outlander är dock den sämsta bilen vi någonsin testat, något Ford Explorer inte är.

Ford Explorer PHEV ST-Line
Motor: 3,3-liters, 6-cylindrig, bensin, 357 hästkrafter + elmotor på 100 hästkrafter. Systemeffekt på 457 hästkrafter och 825 newtonmeter
Kraftöverföring: 10-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,0 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 2466 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5049/2285/1778mm
Pris: 820 900 SEK (Testbil 820 900 SEK)

Ford Explorer PHEV är lika amerikansk som fetma och samtidigt som den erbjuder imponerande elektrisk räckvidd och mycket prestanda samt utrymmen är den för obekväm och oraffinerad för att ta sig an sina europeiska motsvarigheter. Den är dock mer kapabel i terräng än många av sina konkurrenter. Är du en USA-fetischist förstår jag ändå charmen med bilen men det är en bil du köper för att du tycker den är frän även om den rent objektivt är sämre än andra enorma SUV-laddhybrider på marknaden. Mycket av det negativa kan härledas till den astronomiska prislappen. Bortser man från den är Explorer en bra bil på flera punkter, särskilt jämte föregångaren. Men har man en prislapp i höjd med de europeiska lyxmärkena ökar förväntningarna markant. Och det är där skon klämmer.

Bygg din Ford Explorer här.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.