Test: Škoda Kamiq

Škoda Kamiq
Motor: 1,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,4 sekunder
Toppfart: 212 km/h
Vikt: 1350 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4241/1559/1793mm
Pris: 236 500 SEK (Testbil ca 320 000 SEK)

Škoda håller kärt vid modellnamn som börjar på bokstaven k för sina SUV:ar. Den största heter Kodiaq och blev snabbt populär bland större familjer. Sedan släpptes Karoq som befinner sig i en storleksklass mindre. Det är sedan ett tag tillbaka känt att små SUV:ar säljer lika bra som godis runt påsk i Europa. Både Volkswagen och Seat har börjat sälja SUV:ar med kompakta mått som fått namnen T-Roc och Arona respektive. Nu är det Škodas tur att släppa en bil i samma klass. Den har fått namnet Kamiq och är märkets minsta SUV. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på hur den står sig i kompakt-SUV-djungeln.

Designspråket är tydligt Škoda. Kamiq är egentligen en Scala på styltor och det syns, särskilt baktill. Kamiqs baklamporna liknar Scalas som Bill och Bull men nertill har Kamiq en lite livligare utformad list som avslöjar att den trots allt är en SUV. Grillen i fronten påminner om övriga modellprogrammets grillar. Lamporna fram är tvådelade med varselljuset upptill och de faktiska strålkastarna nedtill, och jag är fortfarande inte säker på vad jag tycker om det. Den ser precis ut som man förväntar sig att en liten SUV ska göra utan att vara särskilt upphetsande eller utmärkande på något vis.

Interiören ser precis ut som den i Škoda Scala. Det syns att det är en bil från Volkswagenkoncernen men det är knappast något negativt. Knappar och vred är logiskt utplacerade och lätta att manövrera under körning. En detalj som drar ner på helhetsupplevelsen är växelväljaren som ser ut som en manuell växelspak. En lägre design hade sett klart bättre ut. Škoda har valt att tackla problemet med nersmutsad backkamera genom att installera en liten spolare som tvättar av kameran vid behov och den fungerar förvånansvärt bra.

Precis som väntat får körglädjen knappast någon skjuts av att bilen är höjd. Så fort man rullar iväg märker man att den levererar en körupplevelse som är lika mogen som en avokado som är redo att ätas. Den bjuder inte in till någon särskilt dynamisk körning men den är samtidigt inte så mjuk att man får känslan av att välta i kurvorna. Den 150 hästkrafter starka bensinmotorn är tillräckligt för att inte bli ett irritationsmoment och samarbetet med dubbelkopplingslådan fungerar utmärkt. I högre farter upplevs den som trygg och stabil, och i lägre hastighet är den väldigt lättmanövrerad.

Dämparna är som tidigare nämnt inte särskilt mjukt inställda. Man känner av ojämnheter i vägen och det är inte tal om någon gungig känsla som större SUV:ar ibland kan bjuda på. Motorn ger ifrån sig lika lite ljud som ett kylskåp men det sipprar in en del vägljud i lite högre farter.

En kompakt-SUV ska vara praktisk och Kamiq briljerar på just det området. När vi körde Scala konstaterade vi att baksätet rymmer väldigt långbenta människor och Kamiqs är som väntat minst lika stort. Den som får sitta i baksätet kommer att trivas som fisken i vattnet. Bagageluckan upplevs lika stor som en gympasal trots de kompakta yttermåtten. De med onda ryggar kommer att uppskatta den lite högre sittpositionen, det är trots allt en viktig del för de som köper en kompakt-SUV.

Škoda Kamiq är inte en bil för de som gillar entusiastiska bilturer. Den är fullproppad med mycket standardutrustning och smarta detaljer som ett paraply i dörren och en isskrapa bakom tanklocket. Som vanligt har Škoda lyckats sätta ihop ett vettigt helhetspaket och den som söker efter en kompakt-SUV bör absolut överväga Kamiq som alternativ i djungeln av små SUV:ar.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.4

Sammanfattning

Škoda Kamiq är en av de rymligaste bilarna i kompakt-SUV-segmentet. Den är ett bra val för de som är ute efter att sitta lite högre. En vettig, men inte särskilt upphetsande, bil i djungeln av små SUV:ar helt enkelt.