Hyundai har gjort mer av en klassresa än Prins Daniel Westling. Märket har gått från att tillverka bilar vars enda uppgift var att ta en från A till B för minsta möjliga peng till att erbjuda genuint bra bilar med premiumkänsla. Likt många andra har Hyundai hakat på den rådande SUV-trenden så det bara skriker om det. Tucson är den fjärde elektrifierade SUV:en i utbudet och modellen är lika viktig för sydkoreanerna som braj för Thomas Di Leva. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Hyundai Tucson.

Pris från 269 900 SEK

Leveranser börjar i slutet av januari

Stort fokus på säkerhet

Byggs i Tjeckien

Design har varit en viktig beståndsdel i utvecklingen av nya Tucson. Jag tycker att utseendet är origami-likt medan bilen från sidan ser ut som Lexus NX. På insidan möts man av en för det mesta genomtänkt kupé med genomgående hög kvalitetskänsla. Instrumentpanelen tillika mittkonsolen spatserar med varsin 10,25-tums skärm och allt med undantag av vindrutetorkare och blinkers styrs av touchknappar. Detta är en fruktansvärd trend som endast skapar frustration. Baksätet är hyfsat rymligt och bagageutrymmet likaså.

Drivlinor
Bensin, 150hk MHEV, 2WD, 6MT
Bensin, 180hk MHEV, 4WD, 7DCT
Bensin, 230hk HEV, 2WD/4WD, 6AT
Bensin, 265hk PHEV, 4WD
Diesel, 136hk, MHEV, 2WD/4WD, 6MT/7DCT

Den Tucson vi fick testa först var i 230-hästars hybridutförande som kändes betydligt rappare än jag förväntade mig. Samtliga drivlinor kommer att på eller annat sätt vara elektrifierade; det mest spännande (och troligtvis mest populära) alternativet kommer vara laddhybriden på 265 hästkrafter som kommer 2021. Tucson kommer att kunna fås både med manuell och automat samt både fram- och fyrhjulsdrift.

Konkurrenter
Ford Kuga
Honda CR-V
Kia Sportage
Mazda CX-5
Peugeot 3008
Skoda Kodiaq
Subaru Forester
Toyota RAV4
Volkswagen Tiguan

Nya Tucson är utvecklad för och i Europa, något som är viktigt att nämna när det kommer till upplevelsen bakom ratten. Testbilen var utrustad med elektroniskt styrd fjädring som jobbar efter underlaget. Resultatet är att bilen är mjuk och bekväm och duktig på att hantera ojämnheter. På landsväg tar den sig an kurvor hyfsat platt och styrningen erbjuder en hel del feedback – den är roligare att köra än man anar.

Nya Tucson är ännu ett kvitto på att koreanerna är trötta på att vara David. De har dragit på sig hårdhandskarna och vill ge sig på Goliat. Hyundai har byggt en SUV som uppfyller alla rimligt ställbara krav – den ser bra ut, har en trevlig interiör, är bra att köra, är praktisk och kostar inte skjortan. Det var inget större fel på förra generationen Tucson, den var helt enkelt hyfsad på det mesta. Med nya Tucson visar dock Hyundai att de menar allvar.

Läs mer om Hyundai Tucson här.

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.