Škoda Kodiaq Scout (2020)
Motor
: 2,0-liter, 4-cylindrig, turbo, diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring
: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h
: 8,6 sekunder
Toppfart
: 210 km/h
Vikt
: 1834 kilogram
Mått (längd/bredd/höjd)
: 4707/1882/1676 mm
Pris
: Från 377 000 SEK (Testbil cirka 387 900 SEK)

Škoda Kodiaq tycks i mångt och mycket vara skräddarsydd för den svenska marknaden och de preferenser som härskar i vårt avlånga land. Med konkurrenskraftiga priser, och löften om utomordentlig praktikalitet, bör den tjeckiska familje-SUV:en ses som ett attraktivt alternativ för de svenskar som en gång i tiden förälskade sig i Volvos pragmatiska låddesign. Det är samtidigt trångt i startfältet, där man inte minst brottas med syskonbilarna Volkswagen Tiguan Allspace och Seat Tarraco. Låt oss lägga i Högsta Växeln för att ta reda på om Škoda lyckas utmanövrera sina konkurrenter.

Just testbilen i fråga var utrustad med Škodas offroad-anpassade designpaket, Scout, med betoning på design. Tillvalspaketet utmärker sig främst genom dess tillhörande kromade stötfångare och de Scout-loggor som placerats lite här och där. Det hela bidrar till en tuffare look som passar bilen väl. Kodiaq går dock inte lottlös vad gäller offroad-egenskaper, för den sakens skull. Denna skogsmulle är nämligen basutrustad med fyrhjulsdrift, hill hold- och hill descent control, och ett offroad-läge som optimerar motorn, elektroniska assistenter och stabilitetskontrollsystemen i enlighet med vägunderlag och terräng. Med en skaplig markfrigång är det en perfekt familjebil för de äventyrare som önskar utforska Sveriges vildmark.

Kodiaq Scout är emellertid i första hand ett fordon tilltänkt för betongdjungeln – att leka Bear Grylls med en familje-SUV hör trots allt inte till vanligheterna. Hur ter den sig då på vägarna? Den 2,0 liter stora turbodieseln med 190 hästkrafter är överlag tystlåten, raffinerad och harmonisk till sin karaktär, men ibland upplevs det som att den sjustegade DSG-lådan inte alltid spelar på samma våglängd. I låga varvtal rör sig bilen likt en sengångare – inte alls – varefter den hårdryckt vill galoppera iväg så snart motorn tuggar igång ordentligt, något som är särskilt frustrerande i stadstrafik.

I egenskap av långfärdsfordon har tjeckerna däremot lyckats riktigt bra. Kodiaq Scout känns otroligt stabil i höga hastigheter, och kupén isolerar väl mot oönskade ljudintrång. Lägg därtill en välbyggd interiör, luftiga utrymmen, alcantara-/läderklädda stolar, och mängder av ljusinsläpp genom soltaket; att tillryggalägga tiotals mil är en barnlek. Just interiören känns igen från Volkswagen, vilket mestadels bör betraktas som någonting positivt. Designspråket är förvisso aningen fantasilöst, men layouten är funktionell och infotainmentsystemet är lätthanterligt, vilket innebär att man som förare tillåts fokusera på just körningen.

Kodiaq Scout briljerar dessutom när det kommer till praktikalitet. Testbilen var exempelvis utrustad med mängder av smarta lastutrymmen, dörrparaplyer, papperskorgar i dörrsidorna, takreling och ett enormt bagageutrymme. För ytterligare 6900 kr kan bilen dessutom fås som sjusitsig, vilket innebär att man kan förpassa minstingarna längre bak i bilen för en mer fridfull bilsemester.

Det rör sig onekligen om ett konkurrenskraftigt alternativ i SUV-djungeln som erbjuder hög kvalitetskänsla och praktiska lösningar. Med ett startpris från 377 000 kr för en Scout-utrustad Kodiaq presenterar man dessutom ett i sammanhanget prisvärt helhetspaket.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.