Lexus NX 300h AWD F-Sport
Motor: 2,5-liters, 4-cylindrig, bensin + el. Total systemeffekt: 197 hästkrafter, 210 newtonmeter
Kraftöverföring:Steglös variabel automat (E-CVT), fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,2 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1860 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4640/1845/1645mm
Pris: 382 600 SEK (Testbil ca 560 000 SEK)

De flesta bilmärkena idag har en SUV i mellanklassen och Lexus är inget undantag. Det som skiljer NX åt i det här fallet är drivlinan. Märket satsar nämligen stenhårt på att elektrifiera alla sina modeller i största möjliga utsträckning och erbjuder därför deras crossover NX i Sverige med endast ett motorval. Det handlar om en hybrid som aldrig behöver laddas utan som ska fungera i bakgrunden och öka miljöaspekten i bilpendlandet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på hur pass lyxig och komfortabel Lexus NX 300h egentligen är.

Det kanske mest annorlunda med NX är designen. Det första man möts av när man beskådar bilen är den kolossala grillen som verkar vara inspirerad av blåvalens gap. På många andra bilar är grillen placerad mellan framlyktorna men på NX verkar den bara fortsätta neråt och det skulle inte förvåna mig om den med nästa generation fortsätter in under bilen. Grillen är dock inte den enda udda exteriördetaljen utan allt som fysiskt är mjöligt att förvandla till en vinkel är av något slag en vinkel. Framlyktorna, baklyktorna, dörrhandtagen, luftintagen, backspeglarna och många fler detaljer gör att nästan alla andra mellanklass-SUV:ar ser ut som sterila plåtklumpar på vägen. NX 300h är enligt mig en vacker bil som utstrålar attityd och elegans på ett sätt som klär den alldeles utmärkt.

Interiört har det skett ett flertal uppdateringar sedan Linus körde modellen förra gången. Skärmen har blivit större och märket har gjort en ordentlig vårstädning bland knapparna i mittkonsolen. Den analoga klockan i mitten har ökat i storlek och ser nu ut som en elegant balklänning jämfört med tidigare då den utstrålade lika mycket elegans som ett par slitna jeans. Tyvärr används samma lösning som tidigare till att styra infotainmentsystemet, nämligen genom att röra vid en pekplatta som ser ut att vara tagen direkt från en uråldrig laptop. Det medför att minsta ojämnhet i vägen resulterar i att man råkar ringa Lexus servicesupport istället för att utföra ett byte av en låt.

Uppdaterade NX har fått ett nytt adaptivt fjädringssystem som ska vara mer kontrollerat än tidigare. Betyder det att den är rolig att köra? Nej. Styrningen känns död, det lutar i kurvorna och växellådan gör att motorn surrar så högt ut ur kurvorna att man kunde tro att den sjöng sin sista sång. Det man ska komma ihåg är att NX inte är en bil som är byggd att slängas runt skarpa kurvor i höga hastigheter, den är byggd med komfort i tankarna. Den känns fortfarande som att ratta en finlandsfärja, och den tacklar ojämnheter ungefär lika väl. Vill man ha roligt ska man titta på annat håll men är det komfort man letar efter är NX en värdig kandidat. Mycket tack vare de mjuka dämparna och oerhört sköna stolarna som kommer klädda i väldigt högkvalitativt läder.

Som man kan förvänta sig av körupplevelsen är prestandan inget att hänga i julgranen. Vid lugn framfart, särskilt i stadstrafik, fungerar drivlinan bra. Dock med betoning på lugn då den steglösa växellådan vid minsta hastiga rörelse med högerfoten får motorn att yla som en flock vargar i månskenet. Övergångarna mellan el- och bensindrift sker obemärkt så länge man låtsas ha ett ägg under gaspedalen och ljudnivån i kupén upplevs som låg.

Lexus NX är en bil som fokuserar på design och miljö snarare än känsla. Den är ett udda alternativ till andra crossovers på både gott och ont. Interiören är uppdaterad men det räcker inte när det är grundlösningen som är problemet. Designen är unik på många sätt och det gör den i mina ögon mer åtråvärd. Åkkomforten är underbar men körglädjen är som bortblåst mycket på grund av den steglösa växellådan som enligt mig är något av det sämsta man kan stoppa in i en bil. Uppdaterade Lexus NX 300h är fortfarande en själlös bil med mycket komfort.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
7
Körglädje
2
Valuta för pengarna
5
Relativ praktikalitet
6
Ha-begär
5
Relativ prestanda
3
Personlighet
8
Motorljud
5
Komfort
9
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.