Det finns vissa bilar som definierar sitt segment, till exempel BMW 3-serie, Porsche 911, Mercedes S-Klass och Volkswagen Golf. Det de alla har gemensamt är att respektive märkes ingenjörer har kunnat slipa på ett och samma recept generation efter generation. I Golfens fall har bilen varit herre på täppan i det just så kallade golf-segmentet i hela 46 år. GTI-utförandet har erbjudits i 44 av de 46 åren och är nu uppe i sin åttonde generation. Receptet är en mer kryddstark variant av Golf – istället för en hederlig bratwürst är det en currywürst det är frågan om. Frågan är om nya GTI lever upp till det legendariska arvet. För att ta reda på det begav jag mig till Wolfsburg för att provköra åttonde generationen Golf GTI.

245 hästkrafter, 370 Nm

-0 till 100 på 6,3 sekunder (DSG)

-Samma bottenplatta som föregångaren

Släktbandet med tidigare generationer GTI är tydligt – den röda GTI-linjen i fronten, den bikakeformade grillen och en sportig men ändå konservativ utsmyckning. På insidan möts av de klassiska skotskrutiga tygsätena och om man väljer den manuella lådan har den en golfboll som växelknopp, precis som första generationen. Hela bilen har genomsyrats av en nostalgitripp. Infotainmentsystemet är detsamma som man finner i ID.3 och är oerhört snyggt men lika invecklat som en Rubiks kub.

Konkurrenter

BMW M135i

Ford Focus ST

Honda Civic Type R

Hyundai i30 N

Renault Megane RS

Den stora nyheten rent prestandamässigt är det Volkswagen kallar för Vehicle Dynamic Manager som kort och gott ser till att alla elektromekaniska komponenter jobbar i symbios. Med andra ord är det just diverse hjälpsystem som gör bilen snabbare; som förare behöver du bara köra satan och bilen gör allt i dess makt för att det ska gå betydligt fortare än med allt avstängt. Precis som att automatlådan numera är snabbare än den manuella, är alla dessa system snabbare än man själv är. En elektronisk differential ska ”helt och hållet eliminera understyrning” enligt tyskarna. Vår testdag erbjöd dessvärre regn och rusk där bilen understyrde. Vi får dock sätta bilen på prov i mer lämpliga förhållanden innan vi kan dementera eller bekräfta det påståendet.

-Golf GTI släpps i slutet av september

-Manuell växellåda kommer i början av 2021

-Snabbare varianter är att vänta

Jag testade både den manuella växellådan och dubbelkopplingslådan. Den manuella lådan känns distinktare än i förra generationens GT men kopplingen upplevs som något stum och den adderar inte särskilt mycket i termer av körglädje. Dubbelkopplingslådan växlar lika snabbt som Lucky Luke. Det som gör nya GTI så rolig att köra är hur välbalanserad den känns samt dess lekfullhet. Dess fokus är inte att förvränga tid och rum, snarare engagera föraren på krokiga landsvägar. Även i regn är den lättkontrollerad och lättberäknelig och den har inga svårigheter att få ner kraften i backen. På motorväg är den tyst och bekväm och ligger som ett strykjärn i en bra bit över 200 knyck.

Nya Volkswagen Golf GTI tar till stor del hjälp av både ny och uppdaterad hårdvara men det är just mjukvaran som är den största anledningen till att åttonde generationen är snabbare än föregångaren. Närmare bestämt fyra sekunder per varv på Volkswagens testbana, trots samma effekt. Den åttonde generationen Golf GTI fortsätter att erbjuda en kryddstark halvkombi som är genuint rolig att köra utan att vara varken stenhård eller livsfarlig. Vi väntar ivrigt på att få sätta tänderna i den för att mer utförligt test framöver. 

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.