”Bubblan först, sen Golf, nu ID.3”. Sten Forsberg, Sverige-chef för Volkswagen är tydlig med den genomslagskraft nya ID.3 är tänkt att ha. I dagsläget är 93 procent av alla bilar som säljs i Sverige drivna av en förbränningsmotor, något som gör Volkswagen måna om att det borde finnas fler incitament till att kunder ska välja en elbil. Enligt Sten är det frågan om ett paradigmskifte. Nya ID.3 är först ut i Volkswagens nya elbilssatsning – hela 114 miljarder kronor har satsats inom Volkswagen och totalt motsvarande 340 miljarder kronor inom koncernen; mer än Zimbabwes BNP. Frågan är om den nya elbilen har det som krävs för att ha den inverkan som Volkswagen önskar. För att ta reda på det begav jag mig söderut, närmare bestämt till Södertälje, för att provköra nya Volkswagen ID.3.

Pris från 439 400 SEK (utan miljöbonus på 60 000 SEK)

Privatleasing från 3495 SEK i månaden (36 månader, 3000 mil)

Tre års fri hemmaladdning via Jämtkraft (om man byter elavtal)

Med hänsyn till att batterier inte växer på träd kommer varje Volkswagen ID.3 att levereras helt klimatneutral. Tanken är att hela processen – från produktion till administration till skroten – ska vara det, men i dagsläget har man ännu inte nått dit. Räckvidden på nya ID.3 varierar mellan 330 och 540 kilometer beroende på batteripaket och bilen kommer till en början att erbjudas i sju olika lanseringsmodeller.

Volkswagen ID.3 ser ut som en futuristisk tolkning av Golf men tyskarna är tydliga med att ID.3 inte på något sätt är en ersättare för Golf. På insidan möts man av himmelriket för den som hatar fysiska knappar och reglage. Det förblir för mig en gåta varför inte reglage för luftkonditioneringen och ljudsystemet kan vara fysiska så man slipper pilla på touch-knappar och konstant svära nära man gör fel. Infotainmentsystemet är snyggt utformat men aningen komplicerat och instrumentpanelen består av en 5,3-tums skärm som må vara kompakt men ändock innehållsrik. Kupén är otroligt luftig och spatiös och det är enormt med rymdkänsla.

Första bilarna når svensk hamn nästa vecka

Tillgång till 150 000 laddstationer i Europa med särskilt laddkort

35 mils räckvidd på 30 minuter

Att köra är Volkswagen ID.3 förvånansvärt rolig. På bakaxeln finner man en elmotor på 204 hästkrafter och 310 newtonmeter som precis som i alla andra elbilar ger högerfoten kontroll över samtlig effekt ögonblickligen. ID.3 är dessutom bakhjulsdriven och batterierna är placerade under bilens golv. I kombination med en vändradie i paritet med en sparkcykel känns den lika lättfotad som en heliumballong. På landsväg är den välbalanserad och genomsyras av begreppet lagom rent prestandamässigt – 0 till 100 avverkas på 7,3 sekunder.

75 nya helt eldrivna modeller innan 2029 (majoritet hos VW)

Fler ID-bilar på väg ut

1,5 miljoner sålda elbilar 2025

Volkswagen ska huvudsakligen sälja elbilar i framtiden

Det mest imponerande med nya ID.3 är dock hur sanslöst tyst den är, även på våra grova svenska vägar. Det är en egenskap som gör sig extra viktig i en bil som redan är tyst från start, men det är just hur tyst och komfortabel den är – även med 20-tums fälgar – som är det trevligaste med den. Enligt Volkswagen är det för att chassit och karossen är två helt separata delar av bilar, istället för att vara sammansvetsade.

Nya Volkswagen ID.3 är rimlig, lättkörd, och oerhört folklig i sitt utförande. Precis som man skulle förvänta sig av en elbil från Volkswagen. Likt Bubblan och Golf är den oerhört konventionell och har de egenskaper som man räknar med när det gäller något eventuellt kan bli framtidens folkbil. Med det sagt har dess utveckling kantats av förseningar och barnsjukdomar och som jag nämnde ovan är fördelningen mellan sålda modeller med förbränningsmotor kontra elmotor lika ojämn som den mellan otränade och vältränade på ett olympiskt spel. Väger då ID.3 tillräckligt tungt för att vända trenden? Vi får vänta tills ett längre test innan vi kan göra den bedömningen.

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.