Test: Honda Civic Type R

Honda Civic Type R 2018 FK8
Motor: 
2,0 liter, rak 4-cyl, turbo, 320 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 
6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h
: 5,8 sekunder
Toppfart:
 272 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4557/1434/2076 mm
Vikt: 
1380 kg 
Pris: 
341 900 SEK
(testbil cirka 385 000 SEK)

Saab ansåg att en framhjulsdriven bil med fler än 250 hästkrafter inte gick att motivera då den i sådana fall skulle få ner kraften lika väl i backen som en lam hund. Bevisligen har detta haft lika mycket inverkan på utvecklingen av framhjulsdrivna monster som ett värmeljus har på en glaciär. Bilarna blir bara snabbare och snabbare i takt med att ingenjörskonsten mer och mer imponerande. Nya Honda Civic Type R är ett praktexempel på detta. Den är nämligen den snabbaste framhjulsdrivna bilen någonsin runt Nürburgring Nordschleife (7.43.8). För vår del är det dock mer relevant hur en bil – som Honda mer eller mindre uppmanar till street-racing med – faktiskt ter sig i det verkliga livet. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera nya Honda Civic Type R.

Nya Type R har, likt sin företrädare, ett utseende som beskrivs bäst som polariserande. Majoriteten av tangentbordskrigare anser att bilen är tillräckligt ful för att berättiga att man kör in gafflar i ögonen medan andra anser att den radikala och, enligt Honda, funktionella designen gör den till något ytterst furiöst. Jag skulle personligen säga att den negativa uppfattningen ändras efter att man har tillbringat tid bakom ratten. Den ser ut som ett japanskt hemmabygge och drar till sig uppmärksamhet från alla tänkbara individer som man inte vill äta middag med.

Konkurrenter
Renault Megane RS Trophy-R
Volkswagen Golf GTI Clubsport

Vart man än beger sig är det någon typ som vill tävla mot en – nya Type R döljer knappast vad den har för ambitioner. Själva racingbilsstuket fortsätter även på insidan – det finns skalstolar med tillräckligt med sidostöd för att platsa i ett stridsflygplan; allt är utformat med vördnad för föraren. Växelspaken är optimalt placerad, pedalerna likaså och sätespositionen är praktiskt taget felfri.

Att lista ut vad som händer när man trycker plattan i mattan med 320 hästkrafter och framhjulsdrift till sitt förfogande krävs det ingen fysiker för. Resultatet är våldsamt och bilen fullständigt studsar fram av framdäckens skoningslösa kamp att hålla ekipaget i styr. Hela vägen upp till 100 knyck har framdäcken det knepigt med greppet om de inte är ordentligt uppvärmda. Att få en optimal start från stillastående kräver rejäla mängder finess. När man väl är uppe i hastighet är det dock en annan femma.

Civic Type R accelererar hårt upp till hastigheter som förknippas med Nordslingan och den mängd grepp som finns till förfogande är i princip bottenlös. Type R pushar en mer och mer och tack vare det faktum att man känner sig helt i kontroll låter man sig smickras av dess sanslösa resurser. Styrningen är kommunikativ och väl avvägd, växellådan är optimalt inställd och varenda liten detalj har som syfte att framhäva bilens dynamiska egenskaper.

Varje gång man startar bilen är den i sport-läget men det finns även ett komfortläge – som gör bilen mjuk nog för dagligt bruk och motorvägskörning, ett klart steg i rätt riktning jämte föregångaren. Utöver det finns det ett R+-läge som inte nödvändigtvis transformerar Type R men åtminstone vässar till den rejält. Vi tillbringade mest tid i R+-läget då vi anser att det är det enda läget den egentligen behöver och gång på gång briljerade Civicen på alla tänkbara sätt.

Type R förvandlas till en förlängning av föraren och även om bilens enda syfte är att köra så snabbt det bara går utmärker den sig på andra håll också. Den är praktisk nog att leva med, den har mycket personlighet och den är rimligt prissatt och drar förvånansvärt lite.

Jag fick nyligen även möjlighet att köra nya Honda Civic Type R på bana i New York. Vi körde på en av Nordamerikas längsta och mest komplicerade racingbanor – Monticello Motor Club – där bilen fullständigt fick mig att tappa hakan. Man kan trycka gasen i botten förvånansvärt tidigt och ta sig an kurva efter kurva i en otrolig fart. Man överrumplas nästan av den mängd kommunikation som strömmar in till föraren och får snabbt inblick i hur rekordet på Nürburgring faktiskt uppnåddes; om skalstolarna och utseendet inte räcker som övertygelse.

Nya Honda Civic Type R har orsakat ramaskri på internet, mycket på grund av sitt utseende. Att avfärda en bil enbart för utseendets skull är lite som inte ha hjälm på sig när man åker motorcykel – irrationellt. Type R har som mål att skriva om reglerna för framhjulsdrivna bilar medan den fortfarande ska vara tillmötesgående och göra att man ständigt ligger i farozonen för att förlora körkortet. Den är en ren fröjd att framföra och är en av få bilar vi har testat som jag faktiskt har funderat starkt på att köpa. Jag skulle gå så långt som att säga att det är den bästa super-GTI:n pengar kan köpa idag. Den gör allt i sin makt för att man ska bli en så bra bilförare som möjligt och orsakar ett ständigt leende på läpparna. Nya Type R – klipp sönder körkortet redan nu.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Om man kan leva med en manga-dyrkande image är Honda Civic Type R tveklöst den bästa (framhjulsdrivna) super-GTI:n som pengar kan köpa. Den erbjuder tillgänglig prestanda i ett praktiskt paket och kräver inte att man hamnar i finkan för att få uppleva körglädje. Honda förtjänar sannerligen en eloge.