Bentley Continental GT First Edition
Motor: 6,0-liters W12, bensin, 635 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 333 km/h
Vikt: 2244 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4850/1966/1405mm
Pris: 2 995 000 SEK

Få bilmärken har en så betydelsefull historia som Bentley. Allt från hastighetsrekord till ”Bentley boys” ger märket en oerhörd tyngd och auktoritet inom bilindustrin. Denna auktoritet har inneburit en rejäl tolerans för storsäljaren Continental GT. Bilen kom ut redan 2003 och sedan dess har inte särskilt mycket hänt. Tills nu. Året är 2018 och sprillans nya Bentley Continental GT är ett fullt verkligt faktum och vi är de första i Sverige att testa den och det här vill ni verkligen inte missa. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera nya Bentley Continental GT.

Det är viktigt för Bentley att nya Continental GT är uppenbart ny och inte bara uppdaterad. Därför har de givit den en design som tydligt skiljer sig från den gamla vilket den gör. Samtidigt är alla designelement från den utgående bilen kvar. Bentley har därför paradoxalt nog lyckats med att ta fram en helt ny design som är helt annorlunda samtidigt som den är välbekant. Imponerande.

Det finns ingen beståndsdel av exteriören som är ens i närheten av misslyckad, men mest fantastisk är silhuetten. Bilen är naturligtvis enorm men den ser samtidigt oerhört smidig ut. Framifrån behålls de runda lamporna men utformningen är helt annorlunda. Lamporna på Continental GT är de snyggaste jag någonsin sett på en bil. Det ser ut som om Bentley har lyckats trycka in en hel kristallkrona per lampa eftersom de ger ifrån sig ett komplext glittrigt skimmer. Grillen är möjligtvis lite onödigt blingig men det är lite som att klaga på en guldklocka för att den är för guldig. En Bentley ska synas utan att sticka ut för mycket och det är precis det Continental GT gör. Jag är säker på att ledningen på Aston Martin börjar bita ner sina naglar.

Invändigt får Bentley sitt resterande modellprogram att se nästan medeltida ut med Continental GT. Mittkonsolen domineras av en stor touchskärm som med ett knapptryck fälls undan för att ersättas av tre analoga mätare. Till skillnad från många andra märken har inte Bentley fallit för lockelsen att plocka bort alla knappar till fördel för touchskärmen samtidigt som man inte blir överöst av ett knappmyller som i en förra generationens Porsche. Dessutom har de tydligt ansträngt sig för att, om ens möjligt, täcka ännu fler ytor med metall och läder. Det känns som att sitta i gamla England samtidigt som VW-koncernens teknik är evigt närvarande, då naturligtvis ordentligt förfinad och förbättrad av Bentley själva. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att nya Continental GT har den snyggaste interiören jag någonsin har sett.

Baksätet är onödigt påkostat med tanke på att man inte kan ha särskilt välutvecklade ben för att få plats där, men den som har en längd som går att uttrycka i centimeter med två siffror lär trivas fint bland allt handsytt läder. Bakåtsikten är förhållandevis dålig men för första gången i en Bentley finns tillräckligt bra kameror på plats för att det inte ska vara ett problem. Utöver detta är bagageutrymmet förvånansvärt rymligt.

När man sedan trycker på startknappen brummar 6-liters W12:an försiktigt igång. Motorn är oerhört kraftfull med sina 635 hästkrafter och den känns både mustig och fyllig. Däremot är den för tyst. Om man varvar den för glatta livet ökar hastigheten avsevärt snabbare än ljudbilden vilket självfallet bör vara fallet i en Bentley, men en lite mer teatralisk ljudsensation hade jag förväntat mig. Kraften går ner i backen genom en 8-stegad (!) dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift.

På vägen känns Bentley Continental GT tung vilket den också är, en bra bit över två ton. På slingriga småvägar tar den sig givetvis fram snabbt men upplevelsen känns något ansträngd. Allra bäst trivs bilen på motorväg där den är tyst, bekväm och ruskigt snabb. Det räcker med att ens komma i närheten av gaspedalen för att flyga upp i grovt olagliga hastigheter. Dessutom spelar det ingen roll hur fort man kör när man trycker gasen i botten, accelerationen är alltid extrem men utan att vara våldsam eller obehaglig. Jag har aldrig kört en bil som förvandlar så absurda hastigheter till något så omärkvärdigt och hanterbart. Jag bedömer att fartupplevelsen är ungefär halverad.

Nya Bentley Continental GT är en bil som gör allt man vill att den ska göra. Om du ska köra från Paris till Rom i yttersta flärd och komfort finns det inte många andra bättre bilar att göra det i. En Rolls-Royce Wraith är ännu bekvämare men den är inte lika atletisk i sin framtoning. Aston Martin DB11 är ännu sportigare men inte i närheten av lika förfinad som Continental GT. Du som alltså vill ha något mellan en Wraith och en DB11 behöver alltså inte leta längre. Och det kostar dig bara lite drygt tre miljoner. Vilket kap!

BETYG
Exteriör
10
Interiör
10
Körglädje
9
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
10
Relativ prestanda
8
Personlighet
10
Motorljud
6
Komfort
9
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.