Test: Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Invincible
Motor:
 2,8-liter, fyra cylindrar, diesel, 177 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 12,7 sekunder
Toppfart: 216 km/h
Vikt: 2505 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4840/1885/1890mm
Pris: 589 900 SEK (Testbil cirka 623 900 SEK)

Vi på Högsta Växeln är oerhört förtjusta i bilar som är kapabla i terräng. Visst är det roligt att åka fort, men det är enligt oss minst lika häftigt att kunna ta sig över stock och sten som om de vore smågrus på en 30-väg. En av de mest kända och historiskt signifikanta terrängbilarna är utan tvekan Toyota Land Cruiser. De nyare årsmodellerna kan ibland skymtas i stans mer exklusiva kvarter medan de äldre bilarna rullar i Afrika eftersom de är omåttligt pålitliga och kompetenta. Nu finns det en sprillans ny version, och naturligtvis var vi bara tvungna att testa den. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Toyota Land Cruiser.

Låt oss börja med exteriören. Land Cruiser ser och har alltid sett mer eller mindre likadan ut, lite som en asiatisk kvinna som inte tycks åldra nämnvärt. Kanske kan man beskylla Toyotas ingenjörer för att vara lite smålata, men jag har inget emot Land Cruiserns design. Den ser robust och lite lantlig ut, men ändå inte omodern, precis som sig bör när det kommer till en bil av denna typ.

Andra Land Cruiser-varianter vi testat:
Toyota Land Cruiser 70
Toyota Land Cruiser 200

Insidan börjar dock kännas mer utdaterad, om än på ett högkvalitativt och charmigt vis. Knapparna är stora och snudd på överdrivet många till antalet. Toyota har verkligen motstått frestelsen att utplåna knappopulationen till fördel för ett touch-interface. Infotainmentsystemet finns fortfarande där men det huserar mest funktioner som vore olämpliga för fysiska knappar, precis som det bör vara.

Rent dynamiskt känns Toyota Land Cruiser ungefär lika rörlig som ett skjul på hjul, men vad ska man egentligen förvänta sig av en bil med enorm markfrigång och yttermått som påminner mer om en herrgård än en personbil? Den kommer givetvis att luta kraftigt i kurvor och protestera när den tycker att man kör lite för snabbt, vilket den också gör. Land Cruiser lär nog vara den minst sportiga bilen jag någonsin har kört, men det är ändå det sista den ska vara, så jag kunde inte bry mig mindre om det.

Under huven sitter en 2,8-liters dieselfyra med en sjuhelvetes massa vridmoment men bara 177 hästkrafter. Det betyder att Land Cruiser är långsam. Otroligt långsam. Gasen i botten resulterar i en större mängd oljud och inte särskilt mycket mer än så. Motorn låter som något ur en lastbil, oraffinerat, lite smått skräckinjagande, och alldeles underbart. Det känns verkligen som att ingenting kan hindra den, och så är det också.

Nu till det absolut viktigaste, Land Cruisers terrängegenskaper. Bilen är utrustad med allt man någonsin kan tänkas behöva för att utforska vår planets ännu outforskade delar; lågväxel, difflås, och höj- och sänkbar luftfjädring (som märkligt nog inte bidrar nämnvärt till komforten). Om du vill vara världens första människa att ta en bil till toppen av Mount Everest är antagligen Land Cruiser ett vettigt val.

Om du bor på en kulle som inte är försedd med någon väg till huset, är också Land Cruiser alldeles ypperligt praktisk. Men om du, som jag, bara älskar att veta om att ingenting någonsin kan stoppa dig, då är Land Cruiser helt perfekt. Jag kan inte låta bli att älska bilen med hela mitt hjärta.

Toyota Land Cruiser är en bil som tilltalar en väldigt viss typ av människa: frihetsförespråkaren som inte låter något eller någon stoppa ens framfart. Jag är en sådan person, och för mig är Land Cruiser en av de absolut häftigaste bilarna på den svenska marknaden. Visst, den är dyr, långsam, och inte särskilt bekväm, men det känns verkligen som att den kommer att vara för alltid. Land Cruiser lovar inget den inte kan hålla, som en sann puritan.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Toyota Land Cruiser tilltalar en väldigt specifik skara människor som inte består av särskilt många. Av den anledningen är det fantastiskt att Toyota fortsätter att tillverka den eftersom Land Cruiser är alldeles underbar i sin icke-glamour.