Renault Megane RS provkörd i Spanien

Renault Megane RS Sport
Motor: 1,8-liters, 4-cylindrig, bensin, 280 hästkrafter, 390 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1430 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4364/1875/1435mm
Pris: svenska priser är ännu ej officiella

Megane är Renaults lite större halvkombi. Den är ingen särskilt rolig eller upphetsande bil utan ett funktionellt verktyg för att kunna ta sig från punkt A till B. Vill man liva upp vardagen en aning väljer man istället Megane GT som driver upp motoreffekten till 205 hästkrafter. Är man konstant sen till jobbet och försöker ta igen tiden genom att köra som Ken Block erbjuder Renault nu en ännu snabbare version, nämligen Megane RS.

År 2004 släppte märket den första RS-versionen av Renault Megane och år 2009 introducerades en efterföljare. Nu är det dags för den tredje generationen Megane RS. att ta över stafettpinnen som Renaults heta halvkombi. Låt oss lägga i Högsta Växeln, bege oss till Jerez i södra Spanien och provköra nya Renault Megane RS.

Det är inte svårt att skilja en Megane RS från en vanlig Megane. Förutom att den gul-orangea lanseringsfärgen lyser lika starkt som den spanska eftermiddagssolen är det en hel del exteriördetaljer som avslöjar att man sitter i en bil av det sportigare slaget. Den är både bredare och lägre än Megane GT. Svartfärgade detaljer, racingflaggor som dimljus, större insug, kolossala fälgar och ett mittmonterat utblås ger bilen en tämligen aggressiv look. Jag märker att modellen drar åt sig blickar när jag rullar genom de spanska småbyarna och tänker att det inte är särskilt konstigt. Jag tycker nämligen att bilen är snygg i RS-utförande, särskilt iklädd den apelsinliknande kulören.

Jag drar vidare ut på landsväg och njuter av motorljudet när gasen trycks i botten, och när jag släpper pedalen. Renault har nämligen jobbat med att framställa avgasknallar och växlingssmällar som är så tydliga att de får vilken motorentusiast som helst att rodna av glädje. I testbilen sitter en sexstegad dubbelkopplingslåda som är så snabb att den får Lucky Luke att verka såsig. Paddlarna sitter i ett fast läge bakom ratten och inte på baksidan av ratten vilket förhindrar att de snurrar runt och man vet därför alltid var de är.

Det går att välja på ett antal olika körlägen som sträcker sig från ett pensionärsanpassat komfortläge till ett klart råare racingläge. I komfortläget förvandlas Megane RS till en förvånansvärt lugn och sansad bil. Stolarna är skålformade och har rejäla sidostöd men påminner inte om att sätta sig på en stubbe i skogen. Tillsammans med de nya stötdämparna är Megane RS en bil jag skulle kunna tänka mig att använda dagligen utan behovet av att teckna en extra ryggradsförsäkring.

Renaults påhitt för att göra bilen smidig som en gymnast heter 4Control. Det är en funktion som innebär att bakhjulen svänger med eller mot framhjulen för ökad stabilitet i höga farter och ökad smidighet i stadstrafik. I höga farter är den knappt märkbar men i lite långsammare tempo är det som jag föreställer mig hur det är att manövrera en gaffeltruck. Bilen känns plötsligt mindre, smidigare och mer hanterbar än någon annan halvkombi.

Vi fick även möjlighet att pröva på Megane RS med cup-chassit på bana. Cup-versionen innebär att bilen är hårdare och lägre samt att den är utrustad med en differentialspärr. Bilen vi fick testa hade en sexväxlad manuell växellåda och manuell parkeringsbroms(!). Den presterade som väntat väl på banan och känslan jag fick påminner om den råa känslan som Honda Civic Type R framkallar.

I slutet av året kommer en Trophy-version som höjer motoreffekten till 300 hästkrafter och den kommer med säkerhet att bli ett seriöst hot för flera konkurrenter. Jag gissar att Type R-ägare kommer att få skrämselhicka varje gång de ser en bil med bokstäverna RS. i fronten rulla upp bredvid dem vid trafikljuset, och det har de all anledning att få.