Bentley Bentayga W12
Motor:
 6-liters, W12, bensin, 608 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,1 sekunder
Toppfart: 301 km/h
Vikt: 2440kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5141/1742/2223mm
Pris: 2 076 000 SEK (Testbil cirka 2 600 000 SEK)

Tack till Sony som lånade ut kameran Sony RX10 II som användes vid fotografering.

Det faktum att Bentley bygger prestandabilar för prosaiskt bruk är ingen hemlighet – både Continental GT och Flying Spur är bilar som erbjuder mirakulös prestanda och bottenlös komfort för de med en lika bottenlös plånbok. Den kontroversiella kärran introducerades med en W12 på 608 hästkrafter – nog för att göra den till världens snabbaste stadsjeep; ett sätt för Bentley att sannerligen berättiga bilens existens. Låt oss ta reda på hur det är att förväxla sitt kontoutdrag med en mattebok genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Bentley Bentayga.

Om man tillbringar dagarna i ända med att läsa om bilar på diverse forum slås man av att hela internet unisont verkar tycka att Bentley Bentayga har mer gemensamt med en gris än en bil. Jag kan hålla med om att det inte är en skapelse som kommer att vinna några skönhetspriser men att anse att den är fulare än avkomman mellan Odjuret och Bläckvard är lite väl överdrivet. Bentayga är maffigare än en olympisk tyngdlyftare och har samma pondus som Jabba the Hut. Utseendet är typiskt Bentley; tillräckligt vulgärt för att sticka i ögonen på alla som heter Svensson i efternamn men diskret nog för att undgå överdrivet med blickar från de som är med i gruppen “vi som hatar bilister” på Facebook. När man stannar och tankar – fyra liter milen i snitt gör att man blir en frekvent mackbesökare – får man dessutom upplyftande kommentarer av förbipasserande och varje stopp blir ett tillfälle att öva på sina mingelfärdigheter.

Att Bentley tillhör Volkswagen-koncernen bör inte ha undgått någon vid det här laget, det innebär alltså att Bentaygan delar vissa komponenter med koncernkusinerna från exempelvis Audi och Volkswagen. Den tidigare kritik som jag har riktat mot Bentleys interiörer är att infotainmentsystemet är taget från en Touareg från 2003. Bentley har nu åtgärdat problemet genom att istället ta samma system som man finner i en Passat från 2015. Rolls-Royce gör om deras infotainmentsystem till en sådan grad att det känns unikt jämfört med BMW-sykonen, något som Bentley sannerligen borde ta efter. Istället har de resonerat på så vis att de som har en Bentley troligtvis inte har en Volkswagen vilket gör att de ändå inte komma att märka något. Det nya systemet är givetvis väldigt bra men samtidigt inte tillräckligt värdigt prislappen. Det är något man dock inte bryr sig om efter man låter sig dränkas av allt läder i kupén. I vanlig ordning är komforten högre än första klass på en Singapore Airlines-flight och det känns som att man kör omkring i Drottningholms slott.

Den mest intressanta frågan att ställa sig är dock troligtvis: ”hur är världens snabbaste stadsjeep att köra?” Puttrar man omkring i lagliga hastigheter och ignorerar förbrukningssiffrorna känns den precis som en Audi Q7 – vi hade en SQ7 som vi testade samma vecka och likheterna var slående, även om skillnaden på komfort och hantverk är given. Man kan dessutom få samma motor i Bentayga som man finner i SQ7:an men det är lite som att sova i städskrubben på Burj Al Arab.  Det absolut mest imponerande med Bentley Bentayga är accelerationen. Det faktum att bilen har samma tjänstevikt som Riksdagen gör att accelerationen känns otroligt våldsam. Den motsvarar att bli skjuten i ryggen med en kanonkula när det kommer till sensationen. Utan att överdriva är jag mer imponerad av Bentaygans acceleration än jag är av en Teslas. Att något som praktiskt taget kan förväxlas med en herrgård lyckas ignorera fysikens lagar i sådan utsträckning gör att man fullständigt förbluffas. Det mest sanslösa är att accelerationen är ihållande hela vägen till hastigheter tillhörande den övre tiondelen av hastighetsmätaren. Bentaygan, likt andra Bentleys jag har kört, slukar mil som en myrslok slukar myror, som en dammsugare slukar dam och som en golddigger slukar pengar. Precis som man förväntar sig är man lika avskild från omvärlden som de tillhörande den ovannämnda Facebook-gruppen är från verkligheten. Fortsättningsvis lyckas stadsjeepen på något vis te sig som något betydligt nättare än vad den är och framstår nästan som flink – trots mått som lätt kan förväxlas med ett luftskepps. Utifrån gör dock storleken samt framtoningen att andra bilister flyttar på sig som om man kör runt med blåljus. Att framföra en bil med samma prislapp som ett kryssningsfartyg har alltså en rad olika fördelar.

Att hävda att Bentaygan inte är värd slanten eftersom den i själva verket är en Audi Q7 är egentligen inte relevant, det är inget som de som köper en Bentayga bryr sig om. Den hade lika gärna kunnat kosta dubbelt så mycket som den gör och ändå sälja lika bra som vatten i Sahara. Det kan inte betonas nog att de som köper en Bentayga är helt ekonomiskt oberoende.

Bentaygan är försedd med åtta olika körlägen, fyra för körning på väg och fyra för terrängkörning (tillval). Körlägena för terrängkörning är ungefär lika nödvändiga som ett ishotell med en frys och självrisken på 50 000 SEK avskräckte oss från att sätta dem på ordentligt prov. De olika körlägena (Bentley, sport, comfort, custom) erbjuder egentligen ingen märkbar skillnad utan de verkar snare spela på placebo-effekt. Ett sportläge på en stadsjeep som inte skulle se malplacé ut vid gate 33 på Arlanda är som att ha ett komfortläge på ett moln. Det bör dock noteras att Bentaygan är försedd med aktiva krängningshämmare vilket förenklat innebär att den är förbluffande stram i kurvorna. Istället för att luta mer än en segelbåt i en orkan lyckas den ta sig an kurvorna plant likt valfri sportbil. Dynamisk körning kräver dock keramiska bromsar om man inte har som hobby att byta veckovis.

Bentley Bentayga är den fenomenalt förmögna familjens färdmedel. Den försöker sig på att vara bra på precis allting som en bil rimligtvis kan vara bra på, något den tveklöst lyckas med. Den har flygplanskonkurrerande prestanda, sängliknande komfort och Schweizerknivs-inspirerande funktionalitet. Bilen känns robust och erbjuder sådan prestanda och komfort att man efter endast några mil övertalar sig själv att ta till sig samma synsätt på bilägande som obskyra typer i de stadsdelar där Bentaygan absolut inte passar in. Med andra ord, ta ett boendelån till att finansiera en bil. Även om hela konceptet bakom en stadsjeep egentligen är ganska befängt finns det något outsägligt med det. Bentley har helt enkelt förgyllt segmentet ytterligare. Bentley Bentayga – när allt och lite till inte riktigt är nog.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
8
Interiör
10
Körglädje
10
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
9
Ha-begär
10
Relativ prestanda
10
Personlighet
10
Motorljud
8
Komfort
10
Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.