Audi Q7 e-tron quattro tiptronic
Motor: 3,0-liters diesel-V6, 258 hk, elmotor på 128 hk, systemeffekt 373 hk, 700 Nm
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 6,2 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 5052/1740/2212 mm
Vikt: 2520 kg
Pris: 833 000 SEK (testbil cirka 1 050 000 SEK)

Q7, Audis mastodontkombi på styltor säljer oerhört bra. Detsamma gäller för laddhybrider. Dessa fakta gör att en Q7 i laddhybridutförande rimligtvis bör sälja bättre än Vi Bilägare bland pensionerade män. Givetvis har Audi redan dragit denna slutsats vilket resulterade i Q7 e-tron. Det bayerska märket utlovar upp till 50 kilometers räckvidd på el och en relativt unik diesel-konfiguration. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi Q7 e-tron.

Det finns inte mycket exteriöra detaljer som avslöjar att det sitter en miljon laptop-batterier i bagageutrymmet på Q7 e-tron. Utöver ett extra tanklock och en bunt modellbeteckningar utspridda över bilens ut- och insida ser den ut som vilken Q7 som helst, det vill säga som en onormalt storvuxen kombi. I mina ögon har Audi inte riktigt lyckats med designen på den, en SUV ska väl banne mig ändå se ut som en SUV och inte en tråkig förstorad herrgårdsvagn med stora fälgar? Invändigt tar dock mitt expertutlåtande en helt annan ton. Q7 känns underbart modern utan att vara lika överväldigande som en civilingenjörs grafräknare. Infotainmentskärmen glider futuristiskt ned i instrumentpanelen med ett knapptryck och touchplattan som kan användas för att välja radiostation eller mata in en destination i GPS:en adderar enbart till mitt positiva intryck. Dock är jag av åsikten att knapparna för systemet är utplacerade på ett något osmidigt vis. BMW:s iDrive gör fortfarande äppelmos av Audis MMI-system.

Körkänslan återspeglar, föga förvånande, den exteriöra designen. Den både ser ut och känns som en kombi. Trots att körpositionen i själva verket definitivt är högre än genomsnittet får man aldrig känslan av att man är vägarnas konung. Detta till trots är den, med sin utmärkta luftfjädring, fortfarande oerhört bekväm. Med sina 2,5 ton fullständigt krossar Q7 alla potentiella vägrelaterade obekvämligheter som kan tänkas komma i dess väg. Den känns som en blåval som avslappnat glider igenom ett lugnt hav. Som ni säkert förstår innebär detta att den, precis som en blåval, inte är särskilt atletisk. Bilens vikt gör sig tydligt gällande i kurvorna men på raksträckorna är den förvånansvärt pigg, mycket tack vare det vridmoment som elmotorn tillför. På frågan ”Trycks huvudet bakåt när man trycker plattan i mattan?” svarar jag ”Utan tvekan”! Dessutom sitter det en redig diesel-sexa under huven på Q7, något som både Volvo XC90 T8 och BMW 740e saknar.

Q7 e-tron ska kunna leverera 5 mils ren eldrift enligt Audi. Enligt oss kan den leverera 2 mils eldrift. Som vanligt är siffrorna lika verklighetsförankrade som familjen Kardashian. Dock fungerar den alldeles utmärkt under dessa två mil. Den har alla körlägen som man önskar och bagageutrymmet är fortfarande tillräckligt stort för att kunna eliminera behovet av långtradare för att transportera  mycket prylar långa sträckor. Q7 e-tron är ”bara” femsitsig till skillnad från vanliga Q7 som man kan få med två extra stolar, men som en garanterat barnlös 20-åring kunde jag inte bry mig mindre om det.

En slutsats om Audi Q7 e-tron utan en snabb jämförelse med dess nemesis, Volvo XC90 T8, vore som en gin utan tonic. Designmässigt föredrar jag helt klart Volvon, både interiört och exteriört, men motorn och komforten i Q7 är betydligt bättre. XC90 är på så vis lite som ett sexpack medan Q7 är en otränad kulmage. Detta låter givetvis inte särskilt smickrande eller fördelaktigt för Q7:an, men fråga dig då vilken mage du hellre vilar huvudet mot under fredagsmyset. Svaret är uppenbart.

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
5
Interiör
9
Valuta för pengarna
5
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
6
Relativ prestanda
7
Körglädje
6
Personlighet
6
Motorljud
7
Komfort
9
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.