Tesla Model S P90D Ludicrous
Motor:
 Elmotor på 772 hästkrafter (510 bak, 262 fram), 967 newtonmeter.
Kraftöverföring: Enväxlad transmission, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 3,0 sekunder officiellt. Inofficiellt: 2,8 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4970/1445/2187mm
Pris: 1 227 500 SEK (Testbil 1 536 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

På imponerande kort tid har Tesla lyckats uppnå kultstatus världen över. I Sverige finns intresset bland nästan alla – oavsett om ett intresse för bilar existerar eller inte. Med Tesla Roadster lyckades de få nog med kapital för att introducera Model S. En bil som man nästan ser mer frekvent i Stockholm än Volvo V70. Anledningen till detta är för att det är en populär bil bland företag – den är relativ billig att leasa samtidigt som den fastställer en väldigt specifik image – att man bryr sig om miljön och innovation i högsta möjliga grad. Är dock kultstatusen berättigad och är allt egentligen så häftigt som en massa tangentbordstyckare säger? Det finns trots allt många som anser sig vara bättre än samtliga bara för att de kör en Tesla. Är elbilar framtiden och borde förbränningsmotorn dö ut? Låt oss utforska detta genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Tesla Model S P90D Ludicrous.

DSC_0323

Det råder inget tvivel om att en Tesla Model S inte bara är en bil, inte bara en i mängden. Därför ska den heller inte recenseras på vårat standardiserade sätt. Precis som Mercedes-Benz G500 4×4^2 är Tesla Model S en bil som är mer än ett transportmedel; det är ett uttryck – i just detta fall är de motsatser. En Tesla Model S utmärker sig inte med hjälp av utseendet – den är onekligen en attraktiv bil men den är inget speciellt rent designmässigt. När folk tittar extra är det för att de är medvetna om att det är en Tesla, inte för att designen är särskilt utmärkande. Framifrån ser en Model S ut som en fisk som simmar med öppen mun. Bortsett från det är det en snygg bil som är medvetet okontroversiell i utseendet – det är en bil som måste sälja för att Tesla ska kunna bygga vidare på deras modellportfölj; i detta fall lanseringen av nya Model 3. En äkta Tesla-nörd märker dock de små detaljerna som berättar för omvärlden att den testbil vi hade de facto var en P90D och inte enbart en 70D. Ett exempel är de röda bromsoken.

DSC_0500

Med sitt absoluta fokus på teknologi förväntar man sig något speciellt med interiören. Om så är fallet är man på rätt spår – i mitten finner man en skärm på hela 17 tum som styr 99 procent av bilens funktioner – det enda som det finns vanliga knappar och reglage för är fönsterna, farthållaren, blinkers samt vindrutetorkarna. Alla reglage och knappar samt ratten är för övrigt plockade direkt från Mercedes hyllor. Det innebär att interiören är lika minimalistisk som en dansk möbelfabrik. Det ger bilen en clean look men samtidigt känns det som att det saknas en hel del. Fortsättningsvis kan man inte riktigt komma ifrån tankarna beträffande hur teknologin kommer att fungera om ett decennium, det är trots allt en bil som är otroligt dyr. En interiör som med lite mer substans hade varit mer än välkommen – man får känslan av att man sitter i en konceptbil. Något annat som Tesla skryter med på teknikfronten är deras Autopilot – samma system som man finner i Mercedes – som alltså är en adaptiv farthållare där bilen styr sig själv. Det innebär att man kan sitta på motorvägen utan att röra ratten över huvud taget – ett system som letat sig in i nya Mercedes E-Klass. I Mercedes fall behöver man dock som förare visa att man lever ungefär en gång i minuten, annars stängs systemet av. När man blinkar ska Autopiloten på Teslan byta fil men det fungerade inte.

DSC_0659

Med 772 hästkrafter och en officiell 0 till 100-tid på 3 sekunder blankt är Teslans partytrick ganska solklart. De 772 hästkrafterna levereras i samma ögonblick som man önskar – precis som när man sätter på lampan hemma är el i en bil blixtsnabb. Den inofficiella tiden uppmäts för övrigt till 2,8 sekunder – något som ett flertal motormedier har konstaterat. Det går inte med ord att beskriva hur obscent det är med en stor sedan som har 772 hästkrafter. Det är 222 hästkrafter mer än en Range Rover Sport SVR. Eller 262 hästkrafter mer än en Mercedes-AMG GT S. Eller 582 hästkrafter mer än en Volkswagen Passat Alltrack GT. Det är som att lägga en jetmotor på en pakethållare på en cykel – resultatet är våldsamt. Utan att ta till hyperboler som vi på Högsta Växeln brukar göra kan man närmast likna accelerationen från stillastående till 100 kilometer i timmen som att hoppa bunge jump samtidigt som man blir stångad av en tjur. Sitter man bakom ratten måste man spänna nackmusklerna för att ha koll på vägen framför sig samtidigt som man måste undvika att huvudet inte slungas bakåt. Suget i magen är exakt som det man får när man känner att man har en nära-döden upplevelse. Känslan av att någon ställer ett marmorhus på ens bröst håller i sig hela vägen upp till cirka 170 kilometer i timmen. Därefter avtar det en aning men det är fortfarande oerhört imponerande upp till ungefär 200 kilometer i timmen och därefter är det en långsam färd upp till 250 kilometer i timmen. Chocktillstånd är det begrepp som kan appliceras på samtliga som fick åka med i den P90DL vi fick låna. Jag hade en medpassagerare som var otroligt nära att svimma och det är inte ett skämt. Att sitta bredvid föraren gör upplevelsen snäppet vassare då man inte någonsin är förberedd på vad som kan komma utan den minsta förvarning. Att allt sker under en obefogad tystnad gör det hela snäppet mer imponerande. Jag skulle dock garanterat säga att jag föredrar en förbränningsmotor alla dagar i veckan rent ljudmässigt. Tänk F-TYPE R.

DSC_0343

Jag skulle gå så långt som att likna upplevelsen av accelerationen som ett heroinmissbruk. Det finns ingenting jag tycker om mer än acceleration. Det första vi på Högsta Växeln gjorde när vi hämtade Teslan var givetvis att testa accelerationen. Det kändes som att vi blev så höga på adrenalin att vi hade åkt fast för drograttfylla om länsman hade varit i farten. Men för varje gång man testade plattan i mattan så blev det mindre och mindre imponerande – speciellt bakom ratten. Till en början trodde jag att det var kört – alla andra bilar jag någonsin kör kommer att kännas som att ratta inlandsisen. Något jag uppskattar mer än enbart acceleration är acceleration i symbios med en vrålande motor. Det ska kommas ihåg att allt Teslan gör har inspirerats av tysta leken. Accelerationen är otrolig, helt makalös – ja. Men utan ljud så skulle jag lika gärna kunna ställa mig i kön till “fritt fall” på Gröna Lund.

DSC_0569

Om man börjar med det positiva som vi upplevde från Tesla Model S P90DL kan man säga att gratis bilkörning under 9 dagars tid absolut inte är fy skam – man betalar inget om man laddar vid snabbladdarna. Det gav även en inblick i vad som många tror är framtidens bilindustri – el. Autopilot-funktionen är briljant på motorväg – de sträckor som oftast är lite tråkigare. Prestandan är fantastiskt imponerande, responsiviteten är helt makalös och att ett sådant lite företag lyckats med en sådan otrolig skapelse är förbluffande. Kör man runt inne i stan för det mesta är en Tesla Model S den ultimata maskinen. Det är en häftig bil och man får otroligt med uppmärksamhet – det är få bilar som ligger över Teslan när det kommer till allmänt intresse. Fortsättningsvis är Teslans snabbladdare placerade på ett strategiskt vis så att man exempelvis kan köra till kontinenten om man så behagar.

DSC_0435

Även om Teslas kultföljare inte vill inse det så finns det negativa aspekter på en Tesla Model S. Även om den råkar ha 772 hästkrafter. Men till skillnad från en bil med förbränningsmotor så minskar prestandan i takt med hur mycket batteri man har kvar – därför är de där 772 hästkrafterna endast tillgängliga när man har över 95 procent i “tanken så att säga. Den teoretiska räckvidden på 505 kilometer är lika verklighetsbaserad som amerikansk kristen radio. I det verkliga livet kommer man cirka 300 kilometer. Vi tog oss en tur till Forsmarks Kärnkraftverk (100 km från Stockholm)- något som kändes lämpligt i en elbil – och därefter åkte vi till Gävle (ytterligare 80 kilometer) eftersom det finns en snabbladdare – det tar cirka en timme att ladda fullt. När vi kom fram hade vi 11 procent batteri och då körde jag, med få undantag, som en bilskolelärare. Minsta gaspådrag gör att räckvidden sjunker till havets botten. Det innebär alltså att vi behövde tillbringa en timme i Gävle. Det var för övrigt inte centrala Gävle utan Gävle-bro som är rastplats längst motorvägen precis innan Gävle. Det är därför ett ytterligare problem med en Tesla. Var kan man tänka sig att den närmsta snabbladdaren finns om man befinner sig i Stockholm? Svaret är i Upplands Väsby – tre mil norr om Stockholm. Andra alternativ är som sagt Gävle samt Tystberga – cirka 70 km söder om Stockholm. De flesta av Teslas kunder i Sverige befinner sig onekligen i Stockholm, mer specifikt  ger cirka 1,5 mil i timmen i räckvidd medan 3-fas ger 6 mil i timmen. Hur svårt kan det då vara att ha en laddstation lite mer centralt? Det ska även förtydligas att laddning i ett vanligt uttag kräver en rejält tidsdödande hobby medan man väntar på att bilen ska laddas upp.

DSC_0450

Utöver det så ska man komma ihåg att en Tesla Model S P90D kostar 1,5 miljoner, alltså lika mycket som en Mercedes-Maybach S500 som är utrustad för 200 000 SEK. Då kan man rimligtvis förvänta sig att en Tesla Model S är lyxig och bekväm. Tyvärr är inte så fallet. Luftfjädringen är på tok för styv – bara för att en bil har en miljard hästkrafter betyder inte att det är en sportbil. Ljudet från däcken är påtagligt och vid motorvägsfarter är det en hel del oväsen i kupén. Med andra ord är det inte en välisolerad bil. Sedan kommer man aldrig ifrån det faktum att alla resor – ironiskt nog – tar mycket längre tid med en elbil även om den har fler hästar än Polska kavalleriet under 1600-talet. Dels måste man hålla en lägre snittfart för att räckvidden annars blir obefintlig och dels måste man stanna och ladda batterierna. Jag förstår att fokus har varit på teknologin men faktum kvarstår att Mercedes ägde fem procent av Tesla för inte så länge sedan. Hur knepigt kan det egentligen vara att be efter isolering och komfort istället för bara en ratt och lite reglage? Valuta för pengarna är absolut inte Teslans starka sida.

DSC_0533

Som jag dock konstaterade är Tesla Model S inte bara en bil i mängden. Speciellt inte P90DL som har superbilsacceleration (åtminstone till 100 kilometer i timmen) och med tanke på att den drivs helt på elektricitet. När det kommer till miljöaspekten verkar nästan alla tro att Tesla är det mest miljövänliga bilmärket, de har ju trots allt bara elbilar! Faktum är att de inte ens är i närheten av att vara mest miljövänliga – det handlar nämligen om hela processen, inte endast om slutprodukten. Enligt Dow Jones Sustainability Index – som BMW toppar trots bilar som M4 och X5 M – ligger Tesla sjua bland alla bilmärken. Det innebär alltså att om man köper en Tesla så köper man inte en ultralyxig bil, man köper inte en sportbil, man köper inte världens miljövänligaste fordon (även om omvärlden tror det, därav intresset från företagare) utan man köper ett statement och en del av framtiden. Drömmen om vad som komma skall. Precis som att de första bilarna med förbränningsmotorer var sanslöst dyra och otillgängliga för gemene man är fallet detsamma för elbilar (även om elbilen kom så tidigt som på 1880-talet). Med Model 3 har Tesla dock lyckats utöka kundkretsen i form av människor med mer medelmåttiga löner. Frågan är huruvida de äntligen kan börja tjäna pengar på deras koncept.

DSC_0574

En Tesla Model S P90D Ludicrous är kortfattat en atletisk, explosiv och någorlunda praktisk bil. Den kan köra sig själv och går att få med upp till sju säten. Den kan användas flitigt så länge man inte måste köra alldeles för långt. Den säger till omvärlden, lite falskt nog, att man bryr sig om miljön. Man porträtteras även som tekniknörd och pretentiös – tyvärr har jag träffat väldigt få ödmjuka Tesla-ägare – senast häromdagen såg jag en Tesla med regskylten “IH8GAS”. Men inget av det där spelar egentligen någon roll. Det är inte en bil man köper för att man vill ha valuta för pengarna. Det är en bil för innovatörer som blickar mot framtiden. Tesla har gjort ett utmärkt jobb men det är en bit kvar till framtiden. En framtid som kommer att erbjuda magnifik prestanda men tyvärr också en extrem tystnad. Tesla Model S P90D – framtiden är ljudlös.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.