I Golf-segmentet finns det fler alternativ att välja mellan än antalet vilsna själar på Tinder. Hyundai är en av många som gör anspråk på kunderna, och för att lyckas med det gäller det att sticka ut. Särskilt med tanke på företagets ambitiösa mål, vilket jag kommer till lite senare i texten. Vi bytte ut snöiga granar mot grönskande palmer och begav oss till soliga Marbella för att ta en första provtur i Hyundais nya i30!

Det första som stod ut efter ankomsten (förutom värmen och förekomsten av palmer, såklart) var vägarna. Dessa visade sig vara besinningslöst vackra, men samtidigt oerhört förrädiska. En lustfylld acceleration och en gnutta otur skulle utan några som helst problem kunna leda till en snabb, men inte så smärtfri död. Lyckligtvis var det svårt att hamna i den situationen med nya i30. Tack vare den uppdaterade styrningen var det lätt och underhållande att ta sig fram på de smala serpentinvägarna.

Vi testade två olika motorer – en diesel med 136 hästar och en bensinare med 140 hästkrafter (de kraftigaste motorerna som Hyundai erbjuder). Först ut till test blev dieseln, vilken även imponerade mig mest. Motorn samarbetar med den sju-stegade dubbelkopplingslådan på ett vis som påminner om synkade balettdansörer. Kombinationen är galant. Växlingarna sker sömlöst och snabbt. Någon kraft finns dock inte i någon av motorerna – om du vill ha en snabb i30 får du vänta tills GTI-utmanaren anländer (vilket inte kommer att dröja alltför länge).

Hyundai tycks ha försökt att placera nya i30 någonstans mellan Audi A3:s komfort och Ford Focus sportighet, och till viss del har man lyckats. Bilen har enorm potential som GTI-utmanare. Problemet skulle vara att det finns gott om konkurrenter som erbjuder en likande balans mellan komfort och sport. Bilen lyckas inte riktigt sticka ut så mycket som den skulle behöva göra.

Bild: Hyundai

Mitt största irritationsmoment med den nya i30 är interiören. Det finns delar som jag tycker om, till exempel ratten och ljudsystemet, men designen känns inte rätt. Ett återkommande problem för mig när det kommer till Hyundai – man lyckas aldrig riktigt få till det. Interiörens enskilt största bekymmer är infotainmentskärmen (vi fick endast testa den dyrare varianten). Mjukvaran fungerar, men skärmen hade mått bra av lite högre upplösning och mognare användargränssnitt. Dessutom ser den ut som en leksaks-laptop av den typ som man köper åt sina småbarn innan de är tillräckligt gamla för att få en riktig dator. Att skärmen och dess behållare tar upp enormt mycket plats inuti bilen gör inte saken bättre.

I nosen på Hyundai Santa Fe sitter en ruskigt kaxig grill. Ett utmärkt design-element som får modellen att sticka ut, och som jag dessutom gillar skarpt. Det är beklagligt att Hyundai inte var lika modiga när de designade i30. Modellen misslyckas med att sticka ut på samma vis. Kanske har det att göra med företagets vision om en bil som ska passa alla, men likväl är jag besviken. Med det sagt bör det nämnas att nya i30 besitter en snygg exteriör, men jag hade önskat att den var lika kaxig som företagets SUV-modeller.

Efter en lång dag med flygningar, bilkörning och trevliga vyer började det lida mot kväll och presskonferens. Hyundai har, minst sagt, ambitiösa planer. År 2021 vill företaget vara den största tillverkaren i Asien. En av de fyra grundpelarna som man tänker bygga denna vision på är nya i30 – eller snarare den familj av i30 som man planerar att bygga. Först ut blir det naturligtvis en kombi, men sedan kommer de riktigt intressanta nyheterna. En GTI-utmanare är på väg, och tätt därefter blir det – håll i hatten – en fastback. Ja, du läste rätt, och jag är precis lika förvånad som du. Att Hyundai skulle ta det här steget var lika förutsebart som att Björn Rosenström har en jurist-examen (vilket den frispråkige sångaren faktiskt har!).

Om Hyundai ska förverkliga sina storslagna planer måste nya i30 sälja bättre än skaldjursplatåer på Stureplan – något som kommer att bli svårt om priset hamnar för nära de etablerat lyxigare konkurrenterna. Med andan i behåll väntar vi på att den magiska siffran ska avslöjas. Fram till dess finns det inte mycket mer att säga än att nya i30 är en kompetent men karaktärslös utmanare i ett hett segment.

Linus Adolfsson
linus.adolfsson@hogstavaxeln.com