Mercedes-Benz GLS 350 d 4MATIC
Motor: 3-liters V6, diesel, 258 hästkrafter, 620 newtonmeter.
Kraftöverföring: Niostegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7,8 sekunder
Toppfart: 222 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 5130/1850/2141mm
Pris: 737 000 SEK (Testbil cirka 1 032 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Som de flesta troligtvis inte har anmärkt så har Mercedes ändrat om i sina nomenklaturer, som vi nämnt i recensioner av både GLC och GLE. Det senaste tillskottet vi har kört är GLS. S som I S-Klass alltså. Det innebär att Mercedes-Benz GLS ska vara inget mindre än en S-Klass på styltor. GLS är alltså efterträdaren till GL. En S-Klass är en ikon inom lyxbilssegmentet och nu ska alltså samma mängd lyx finnas tillgängliga för de som verkar ha tappat bort preventivmedlet – GLS har nämligen plats för upp till sju stycken individer. Frågan är dock hur väl Mercedes har lyckats. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz GLS 350 d.

Mercedes_GLS_350d (58)

Jag är övertygad om att Mercedes blickade åt bussarnas håll när det designade GLS. Det är en stor fyrkantig sak som har oändligt med utrymme för både passagerare men även last. Den är varken snygg eller ful, det är en väldigt neutral bil rent designmässigt. Det ska dock inte förglömmas att GLS är en maffig och pondusinbringande kärra. Den är nedtonad på ett smakfullt sätt och är till skillnad från sina amerikanska rivaler (Cadillac Escalade) inte vulgo. Det är inte mycket som vinner “störst är först” när man kör bil. Om man nu inte har oturen och möter storebror G500 4×4^2. GLS är minst sagt tysk i utförandet och erbjuder knappast samma elegans som exempelvis en Range Rover eller en XC90. Trots det är det en mycket statsmannamässig bil som pekar på framgång utan att skrika det.

Mercedes_Benz_GLS_350d (240)

Som sagt så ska GLS alltså vara en S-Klass på styltor. Något utmärkande med just S-Klassen är att interiören är fabulös – GLS interiör är inte fy skam men den kommer inte i närheten av S-Klass:en. Jag tippar på att vi får vänta tills nästa generation innan de blir mer välsynkroniserade. Det är en gammal interiör som domineras av knappar och en påklistrad skärm, det känns lite väl konservativt. Det finns nog inte ett enda bilmärke som har sådan enorm variation när det gäller just interiören som Mercedes har. Det kan lugnt konstateras att Mercedes har varit lite väl lata med faceliften av GLS. Det känns nästan som att de flesta beslut togs med inställningen: “äsch, det är ändå bara gamlingar som köper denna bil”. Deras slogan Das Beste Oder Nichts (det bästa eller inget) verkar ha totalt avfärdats när GLS de facto utvecklades. Trots det är GLS helt sanslöst komfortabel. Det är tillräckligt tyst för att man ska höra sitt blod pumpas runt i kroppen oavsett val av hastighet. Att viska blir det överlägset populäraste kommunikationsvalet eftersom det helt enkelt känns mest passande. Både fram och bak finns det plats för fullvuxna människor och då räknar jag med den tredje sätesraden. Med den tredje sätesraden nedfälld får man plats med en hel tågstation i bagageutrymmet.

Mercedes_GLS_350d (73)

Upplevelsen bakom ratten kan som bäst beskrivas som behaglig. Man sitter väldigt, väldigt högt över marken och glider över allting, som om man befinner sig på en flygande matta. Luftfjädringen har fem olika lägen, ett normalläge, ett sportläge samt tre stycken terränglägen. Dessvärre var det så att vår testbil hade något fel vilket innebar att vi endast kunna använda oss av det lägsta läget, mellanläget samt det första terrängläget. Något som visade sig vara ett problem då vi faktiskt körde i terräng med bilen. Vår testbil var även utrustad med ett offroad-paket som innebär diverse skyddsplåtar, lågväxel och terrängkörningslägen. Även om eventuella köpare aldrig kommer att röra sig bortom asfalten med sina miljonkronorsfamiljeslussare anser vi på Högsta Växeln att det är viktigt med konkret konsumentrådgivning. En GLS ska ju rimligen klara sig i terrängen, eller hur? Trots att vi endast kunde höja bilen med 30 millimeter (som mest kan den höjas med 90 millimeter om allt fungerar som det ska) klarade den sig alldeles galant i terräng. I vanlig ordning körde vi GLS:en på TerrängCamp Ekeby. Lågväxeln bidrog till att den kunde köra över kung och fosterland. För de som finner det intressant är alltså Mercedes-Benz GLS 350 d en sanslöst kapabel terrängbil. Med sin tank på 112 liter kommer man garanterat fram även om man ska korsa en hel öken. Mercedes har en tendens att faktiska se till att deras stadsjeepar inte bara är till för betongdjungeln utan även den riktiga djungeln.

Mercedes_Benz_GLS_350d (163)

När det gäller just betongdjungeln kan jag avslöja att stadskörning är givetvis odramatisk och körning på landsväg är inte det mest behagligaste av ting – att ta en kurva i alldeles för hög fart resulterar i att man helt plötsligt blir religiös. I sportläget är dock gasresponsen mycket imponerande och det faktum att bilen sjunker ner ett snäpp gör att den ter sig på ett respektabelt vis om man tar hänsyn till att bilen har samma dimensioner som en flygplats. Det som är GLS triumfkort är att den kan transportera ett stort antal individer långa, långa sträckor i total komfort. Det är en sann milslukare och som ockupant avskärmas man från omvärldens oväsen.

Mercedes_Benz_GLS_350d (60)

Sammanfattningsvis är “nya” Mercedes-Benz GLS 350 d det europeiska svaret på bilar som exempelvis Cadillac Escalade och Chevrolet Suburban – enorma bilar med enorma utrymmen till en lika enorm prislapp. En Volvo XC90 må också husa sju säten men i jämförelse är GLS rena rama hangaren. Har man behov av en enorm familjebil, är väldigt mån om att köra europeiskt trots att man egentligen har våta drömmar om att bo i USA är GLS något man bör kika lite extra på. Det är en bil som tillhör toppskiktet av bilar som bara är bilar. GLS är ett udda val i just Europa och den känns onekligen väldigt amerikansk i utförandet. Den är garanterat ingen S-Klass på styltor men det är inget skjul heller. Mercedes-Benz GLS – den enorma europén för pseudo-amerikanen.

Högsta Växeln-betyg
Exteriör: 7/10
Interiör: 7/10
Körglädje: 7/10
Valuta för pengarna: 6/10
Relativ praktikalitet: 8/10
Ha-begär: 6/10
Relativ prestanda: 7/10
Personlighet: 5/10
Motorljud: 7/10
Komfort: 10/10

Totalt: 70/100

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.