Mercedes-Benz vänder blad med ny grill – elektriska GLC först ut
Mercedes-Benz tar ett stort designkliv in i framtiden. Först ut i märkets nya era är eldrivna GLC, den första modellen att bära en helt ny tolkning av den klassiska grillen. Med uppdaterat formspråk, ny belysningsteknik och mer klassiska linjer är det här starten på ett nytt kapitel för upphovsmännen till bilen.
Vi åkte till Stuttgart för en närmare titt och för att träffa Mercedes vd, svensken Ola Källenius.
“När jag var liten och spelade fotboll på gatan i Malmö kunde jag se i periferin när grannen kom hem med sin S-klass, mycket tack vare den ikoniska grillen”, förklarar Ola för oss.
På Mercedes-Benz-museet i Stuttgart fick vi även se en utställning av grillar, från en Mercedes-Benz Simplex från 1902 till kommande GLC som debuterar den 7 september.

Foto: Mercedes-Benz
Framtidens grill är här
Mercedes-Benz har i över hundra år använt sig av en kromad frontgrill som kännetecken. Mest känd är den berömda stjärnan som visar vägen som i dagsläget erbjuds på modellerna E-klass och “uppåt” i hierarkin.
Grillen har länge varit ett signum för det tyska märket och rymmer många minnesvärda och älskade modeller, däribland den legendariska Mercedes-Benz 600 Pullman (W100, 1963–1981), den så kallade ”Strich 8” (W114, 1968–1973) samt S-klassens modellserier W108 (1965–1972) och W111 (1959–1968).
Nu får den legendariska grillen ett rejält lyft. I nya eldrivna GLC består den av en bred kromram, ett nätmönster med rökfärgad glaslook samt en integrerad konturbelysning.
I sin mest avancerade form består grillen av 942 bakbelysta ljuspunkter som dessutom kan animeras.
Det är ett formspråk som kombinerar tradition med ny teknik och signalerar att Mercedes-Benz kliver in i en ny tid utan att förlora sitt ursprung.
Enligt designchefen Gorden Wagener handlar det inte bara om ett nytt ansikte för GLC, utan om ett nytt ansikte för hela märket.
På elbilar är en grill inte nödvändigt på samma sätt som i en fossilbil. Mercedes vill riva muren mellan deras elbilar och fossilbilar och det ska inte med blotta ögat kunna skilja åt exempelvis GLC Electric och dess fossila ditton.
Designfilosofin “Sensual Purity” i ny tappning
Sensual Purity är namnet på den formmässiga grund Mercedes-Benz stått på i över ett decennium.
Med nya GLC tas det vidare till nästa nivå. Resultatet är en bil som är tänkt att kännas både trygg och innovativ med fokus på elegans, stilren design och den senaste tekniken.
Och det gäller inte bara utsidan. Kupén domineras av en enorm MBUX Hyperscreen som knyter ihop information, underhållning och navigation i ett och upplevs som bestämt futuristisk.
Mercedes själva beskriver det som en hemtrevlig känsla vilket enligt märket är ett slags digitalt omfamnande för varje förare. Just digitaliseringen tar väldigt mycket plats i kommande GLC Electric.

Stjärnan i en ny modellfamilj
Nya eldrivna GLC blir den andra modellen, efter CLA, med Mercedes-Benz nya operativsystem MB.OS, en helt ny digital arkitektur som kommer att driva märkets framtida modeller.
GLC Electric är tänkt att kombinera märkets klassiska värden med det som framtiden kräver. Samtidigt har Mercedes inga planer på att skrota sina fossilbilsplaner så länge efterfrågan finns.
GLC är redan den mest sålda modellen i Mercedes-Benz historia. Nu är det dags att ta över stafettpinnen in i elbilsåldern och den kommande modellen blir viktigare än någonsin. Premiären sker på IAA Mobility i München den 7 september 2025.
Högsta Växeln återkommer givetvis med ett första test när det är dags.