Världens största motorfabrik ligger i Ungern – vi har besökt

Audi Ungern är sannolikt inte det första gemene man förknippar med den tyska biltillverkaren. Audi står ju banne mig för Auto Union Deutschland Ingolstadt.

Samtidigt står Audi Ungern för en stor del av vad vi idag och historiskt ser i Audis, och andras produkter.

Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Györ i Ungern för att få en djupare inblick i hela maskineriet.

Undertecknad dundrade ner till Györ via Wien för att spana in fabriken.

Foto: Audi

Litet blev stort för Audi Ungern

Vad som en gång i tiden var en liten organisation med blott 80 medarbetare är idag en organisation som definierar en hel industristad tack vare sina över 12 000 anställda.

Organisationen besitter en fabrik, belägen i staden Györ, vilken täcker en yta om över fem miljoner kvadratmeter.

För 30 år sedan byggdes de första förbränningsmotorerna i Györ. Inledningsvis handlade det endast om en motorkonfiguration, raka fyror, vilket senare blev allt fler.

Genom åren har det även byggts Audis karaktäristiska raka femmor, sexor, åttor och ylande tior i V-konfiguration. Idag byggs även elmotorer till PPE-plattformen.

Audi Ungern
Såhär ser en PPE-motor ut innuti.

Med åren blev fabriken i Györ mer än bara en motorfabrik. Utveckling av drivlinor och bilar, IT- och finans-avdelningar, fabrikering av verktyg och karosseri, för att inte nämna faktisk bilproduktion, finns alla hos Audi Ungern.

Audi Ungern är idag på egen hand landets största exportör.

Audi Ungern är mångsysslare av rang

Inte nog med att fabriken idag kan producera snudd på 10 000 motorer om dagen; de kan även bygga 771 bilar per dag där.

Bilproduktionen tog fart redan på 90-talet när det begav sig för Audi TT som nyligen gick i graven. Den har under alla år byggts i fabriken i Györ.

Audi Ungern
Audi TT byggdes i tre generationer, alla i Györ.

Idag bygger Audi Ungern Audi Q3 i båda karossformer samt Cupra Terramar. Det är den enda Audi-fabriken som sköter produktion åt ett annat bilmärke.

I en annan del av fabriken utvecklas och tillverkas verktyg för metallarbete. Dessa både säljs och används internt för produktion av främst exklusiva aluminiumkomponenter som hela Volkswagenkoncernen drar nytta av.

Karosseridelar till bland andra Lamborghini Urus, Revuelto och Huracán samt Bentley Bentayga EWB och en hel drös Audi Sport-modeller tillverkas i Györ.

Audi Ungern
Fabriken i Györ är vass på tillverkning av karosseri i aluminium.

Audi Ungern – progressivt värre

För att bygga miljontals förbränningsmotorer varje år är Audi Ungern oerhört progressiva när det kommer till miljöpåverkan.

Energin som går åt i fabriken kommer främst från två isbjörnsvänliga källor: varmt vatten från berggrunden och solens strålar.

Faktum är att fabriken använder ungefär lika mycket energi som hela staden från det förstnämnda, ett helt cirkulärt system. Vidare är solcellsparken på fabrikens tak den största på kontinenten.

Tack vare ett gediget miljöarbete lyckades fabriken bli koldioxidneutral redan år 2020.

Det råder ingen tvekan om att det är en toppmodern facilitet.

Audi Q6 e-tron och PPE-plattformen

Färden till fabriken tillbringades bakom ratten på nya Audi Q6 e-tron, en av de första bilarna på Premium Platform Electric-plattformen.

Andra bilar som delar plattformen är nya Porsche Macan och Audi A6 e-tron. Som ovan nämnt produceras motorerna till samtliga PPE-kärror i Györ.

Audi Q6 e-tron och A6 e-tron har identiska drivlinor, medan Porsche Macan använder sig av en annorlunda utformad och något starkare motor på bakaxeln.

På plats fick vi möjlighet att själva skruva ihop en PPE-motor, åtminstone en bit på vägen; något som givetvis är automatiserat till stor del i den faktiska produktionen.

Undertecknad monterade ihop delar av en PPE-motor.

Har Audi hittat rätt i tiden?

Dagens bilindustri är förhållandevis kaotisk. Eldrivet eller alternativa drivmedel, EU-importtullar och miljömål som slopas präglar alla nyhetsflödet.

Att bygga bilar, motorer och verktyg för produktion, allt inom EU och med minimal klimatpåverkan, är ett kvitto på att Audi Ungern gör mycket rätt. 

Audi i sin helhet går för tillfället på två stadiga ben, ett progressivt och ett traditionellt. De har lyckats väl med att bevara sitt arv, även om de nyligen introducerade udda/jämn-modellbeteckningarna kan innebära slutet för vissa modeller som vi känner dem.

Två helt nya plattformar: PPE och PPC (Premium Platform Combustion) lägger grunden till kommande generation modeller. Våra intryck av båda är dessutom positiva.

Från och med 2026 ämnar Audi att endast introducera elbilar, men med förbränningsbilarna i behåll till 2033. Detta kan givetvis komma att ändras framöver.

Med den nyligen introducerade och eminenta Audi A5 som spelar för lag förbränning kompletterat av nya Audi A6- och Q6 e-tron känns det som att Audi har hittat en tämligen bra balans i detta decennium som präglas av omställning och omdefiniering av varumärken.