Test: Cupra Terramar provkörd – surf and turf på spanska
Cupra har som uppgift att locka till sig nya kunder till Volkswagen-gruppen. Nu vill de segla in i allt fler segment med en helt ny suv i mellanklassegmentet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Cupra Terramar.
Vid första anblick är det i ärlighetens namn svårt att se skillnad på nya Terramar och Formentor.
Storleksmässigt skiljer det sig blott sju centimeter och framifrån är bilarna identiska.
Enligt Cupra själva är Formentor dock mer coupé-lik, lägre och inte lika pragmatiskt lagd.
Vi dundrade till Barcelona, Cupras hemstad, för att testa den nya spanska suven.
Foto: Cupra
Cupra Terramar är en spansk pragmatiker
Cupra Terramar är tänkt att anamma en mer praktisk utstrålning och tilltala en annan målgrupp än märkets befintliga modeller.
På sätt och vis ersätter den Cupra Ateca, även om den inte är en regelrätt efterträdare.
Målsättningen med märket tillika modellen är att attrahera nya kunder till koncernen, något som ska göras med ett visst designspråk och inte minst image.
Enligt Cupra själva är positioneringen mot marknaden viktigare än inom gruppen, även om Cupra verkar ha strikta regler att förhålla sig till.
Med det sagt ska Terramar tillverkas i Audis fabrik i Ungern, vilket betyder att Cupra vill ta sig an mer premiumorienterade aktörer som BMW. De har tidigare haft siktet inställt på Alfa Romeo men är själva förvånade över ”hur dåligt Alfa Romeo säljer”.
En rad drivlinor
Cupra Terramar erbjuds med fem olika drivlinor och i Barcelona fick vi provköra två av dessa: Laddhybriden på 272 hästkrafter och bensinaren på 265 hästkrafter.
Instegsversionen i Sverige är en mildhybrid med en 1,5-liters bensinmotor som börjar på 397 900 kronor.
Vår tur inleddes bakom ratten på laddhybriden som vi fick ratta på den berömda Terramar-banan, en doserad bana från 1923.
Det verkar i ärlighetens namn inte som att banan har renoverats sedan dess vilket innebär ett underlag som lätt förväxlas med månens yta.
Där fick fjädringen möjlighet att visa vad den går för – ett nytt tvåventilssystem som man finner i exempelvis nya Tiguan och Passat gör ett utomordentligt jobb när det kommer till att parera ojämnheter.
Det innebär dels att däcken har mer kontaktyta med underlaget, dels att komfortnivån ökar. Samtidigt inbringar det en viss nivå av förtroende när det kommer till mer dynamisk körning.
På spanska landsvägar
Vi inledde körningen bakom ratten på laddhybriden, som alltså har samma drivlina som i Volkswagen Golf GTE, Golf GTI:s elektrifierade men ändock sportiga syskon.
Det innebär en 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift och en elektrisk räckvidd på upp till 121 kilometer.
Trots många likheter med sina koncernsyskon lovar Cupra att Terramar har några viktiga egenskaper som differentierar den jämte kusinerna.
Däribland en sportigare fjädring som är 10 mm lägre, skalstolar som standard, ett sportläge för antisladdsystemet och fräckare bromsar.
Terramar erbjuder även ett oerhört avskalat produktutbud – med det menas att det i stället erbjuds olika utrustningsnivåer snarare än bara specifika tillval. Det gör det dels lättare för kunder att välja, men även billigare för tillverkaren när det kommer till tillverkning.
Det första man lägger märke till bakom ratten på Terramar är dels ett uppdaterat infotainmentsystem, dels en högre kvalitet på interiören – men med vissa undantag. Infotainmentsystemet är en variant av koncernens nya och fungerar bra.
Det är för det mesta intuitivt och möjligheten att lägga till genvägar på ett smidigt sätt gör att man kan utforma det efter tycke och smak i förhållandevis hög utsträckning.
Baksätet är rymligt, även för mig på 184 centimeter, med gediget utrymme under stolarna för fötterna, en lång sittdyna med bra lårstöd, bra ljusinsläpp och högt i tak.
En hybrid med sportiga ambitioner
Laddhybriden är den förväntade storsäljaren i Sverige. Den kommer som två varianter – antingen med 204 eller 272 hästkrafter. På plats i Barcelona provkörde vi den sistnämnda och alltså ”sportigare” varianten.
Gasen i botten möts av en bestämt lagom dos prestanda. För det mesta svarar drivlinan snabbt, men upplevs stundtals som trög. I Cupra-läget (det mest prestandastinna) pumpas det även in kopiösa mängder fakeljud i kupén.
Den elektriska räckvidden är imponerande, men att det inte finns en laddhybrid i fyrhjulsdrivet utförande med hänsyn till suv-karossen känns som en miss. Ljudnivån i kupén är låg och övergången mellan fossildrift och eldrift sker sömlöst.
Den 1,5 liter stora bensinmotorn upplevs emellertid inte som särskilt premium, särskilt inte för prislappen.
Vid mer dynamisk körning märks drivlinans tröghet av lite mer och man måste anpassa körningen därefter.
Exempelvis genom att mosa gaspedalen snäppet tidigare ut ur en kurva eller växla manuellt med paddlarna.
I linje med märkets mantra
I Barcelona fick vi även testa bensinmotorn på 265 hästkrafter. Det är samma motor som återfinns i nya Volkswagen Golf GTI, men med fyrhjulsdrift. Med den drivlinan upplevs Terramar som märkbart piggare och mer responsiv.
Det är primärt viktskillnaden jämte laddhybriden (drygt 150 kilogram) som sörjer för detta och bilen uppmanar betydligt mer till inspirerande körning än sitt elektrifierade syskon.
Cupra Terramar med 265-hästarsspisen upplevs aldrig som överdrivet snabb, men ändock förvånansvärt lekfull.
Rent kördynamiskt uppmanar den till hård körning och är förvånansvärt körglad. Likt andra bilar inom koncernen är Cupra Terramar förlåtande och går att köra snabbt, oberoende hur skicklig man är bakom ratten.
Cupra Terramar är svår att sätta fingret på
Det första intrycket av Cupra Terramar är positivt. Design- och storleksmässigt är den svår att greppa sett till sina stallkamrater, men spanjorerna insisterar att den har en plats i modellutbudet.
Rent kördynamiskt upplevs den som premium, särskilt med bensinmotorn. Särskilt fjädringen bidrar till en hög premiumkänsla.
Laddhybriden erbjuder god elektrisk räckvidd och en lagom mängd krut. Sedan ska man inte ignorera de miljö- och skattemässiga fördelarna.
Jag har fortfarande svårt att sätta fingret på Cupra, inte minst då många av deras modeller egentligen inte är särskilt sportiga om man bortser från det kosmetiska. Med det sagt upplevs Cupra Terramar som en genomtänkt och kompetent suv.
Ett mer omfattande test på hemmaplan får utröna hur den är att leva med.
Cupra Terramar 1.5 eHybrid (2025)
Motor: 1,5-liters fyrcylindrig, elmotor, 272 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 7,3 sekunder
Toppfart: 215 km/h
Elektrisk räckvidd: 121 km
Vikt: 1 904 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4519/1863/1584 mm
Pris: Från 639 900 SEK
Cupra Terramar 2.0 TSI 265 HK (2025)
Motor: 2-liters fyrcylindrig, 265 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 5,9 sekunder
Toppfart: 243 km/h
Vikt: 1 750 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4519/1863/1584 mm
Pris: Från 520 600 SEK
Cupra Terramar
Nya Cupra Terramar erbjuder en hög premiumkänsla, en gemytlig körupplevelse – särskilt i bensinutförande – och god praktikalitet.