Amerikanska kängan: Dissar EU-lag om hastigheter

Inom EU måste bilar av modellår 2024 eller senare varna föraren vid en eventuell hastighetsöverträdelse. Ett liknande förslag togs nyligen upp i Kalifornien där guvernören prompt avfärdade det.

Kalifornien är känt för att vara en av de mer stringenta staterna vad gäller bilpolitik i USA.

Det gäller särskilt när det kommer till utsläpp och elektrifiering.

Men när det kommer till hastighetsöverträdelser är guvernör Gavin Newsom desto mer obrydd. 

En fråga om reglementen

Systemet, som redan finns i bilar som säljs inom EU, är vansinnigt irriterande. På många av de resor vi åker på för att testa bilar är bland det första som tillverkarna gör att förklara hur man stänger av det.

Newsom verkar onekligen hålla med om det upplägget och har nu sagt nej till Kaliforniens nya lagförslag om hastighetsvarningar, kallat SB-961.

Det rapporterar Associated Press.

EU ligger före

I Europa piper ljuder en varningssignal vid hastighetsöverträdelse samt när en ny hastighetsbegränsning ertappas.

Förslaget i Kalifornien innebär i stället att man möts av ett litet pip om man kör 10 mph eller mer (motsvarande 16 km/h+) över rådande hastighetsbegränsning.

Startdatumet för detta skulle vara 2030 medan undantag görs för utryckningsfordon, motorcyklar och mopeder.

Tanken bakom är att reducera Kaliforniens höga antal dödsolyckor relaterade till just hastighet. Med det sagt är amerikanska förare notoriskt dåliga på att köra bil, inte minst på grund av hur löjligt lätt det är att ta körkort.

Guvernören säger nej

Nu har alltså guvernör Newsom lagt in sin vetorätt med argumentet att det skulle göra regelverket för komplicerat, inte minst med en stats-specifik teknikrelaterade lagstiftning.

”Federala lagar, som införs av NHTSA (amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten), reglerar redan fordonssäkerhet.

Att lägga till Kalifornien-specifika krav skulle skapa en myriad av regelverk som underminerar det federala ramverket.”

Med andra ord anser guvernören att det inte ligger på Kaliforniens bord, utan snarare på federal nivå.

Samma typ av lösning – akustiska varningssignaler vid hastighetsöverträdelse – diskuteras redan på federal nivå, men det är en bit kvar innan det – potentiellt – blir verklighet.