Test: BMW E28 M5 provkörd i Kalifornien
BMW M5 är en av världens mest kända serier av prestandabilar, och allt började med E28-generationen från 1984. Vi har provkört den i Kalifornien.
Foto: William Koitrand
När BMW lanserade sin första M5 var den en sensation.
I en tid då gemene familjesedan sällan hade över 100 hästkrafter under huven låg effekten i M5 på det tredubbla, och toppfarten låg på samma nivå som för Porsche 911 3,2 Carrera.
Modellserien har med tiden blivit legendarisk, och kommit att definiera ett helt segment av bilar.
En ulv i fårakläder
Visuellt skiljer sig E28 M5 egentligen ganska lite från en vanlig 5-serie av samma generation, men en rad små detaljer skvallrar om att den är mer potent än sina modellsyskon.
Detaljerna som normalt sett är kromade är i stället mattsvarta, och bilen är bestyckad med spoilers både i fronten och på bakluckan.
De karaktäristiska 16-tums BBS-fälgarna ser idag diskreta ut, men ansågs på sin tid vara riktigt feta.
Med motorn från en superbil
Nyckeln till E28 M5 var att BMW monterade en version av den raka sexan på 3,5 liter från superbilen BMW M1 under huven, med en effekt på 286 hästkrafter.
Den bil vi provkörde var dock av amerikansk specifikation, som är nedtrimmad till 256 hästkrafter. Att bilen är en USA-modell syns främst på de kraftigare stötfångarna.
Den något mildare prestandan innebär att 0 till 100-sprinten tar 7,1 sekunder i stället för 6,5, och att toppfarten sjunker från 245 till 241 km/h.
BMW E28 M5 är ett stabilt bygge
När man hoppar in bakom ratten slås man genast av att bilen känns oerhört välbyggd, med ett solitt duns när man stänger dörrarna och en trevlig känsla i knappar och reglage.
Man slås också av hur mycket ljus som flödar in i kupén tack vare de djupa fönstrena och smala stolparna, som också innebär att sikten ut är fantastisk.
Positioneringen av ratten och pedalerna känns gammeldags, men det är lätt att hitta en bra sittposition i de sköna, elektriskt justerbara sportstolarna.
En vettig vardagsvagn
Vid normal körning känns BMW E28 M5 egentligen som vilken gammal BMW-sedan som helst.
Styrningen är långsam med ett lätt glapp i centrum, pedalerna är perfekt placerade, och den lätt viktade växelspaken bjuder på långa kast mellan växlarna.
Motorn bjuder på gott bottenvrid, fjädringskomforten är bra och ljudnivån låg, vilket i kombination med de goda innerutrymmena gör detta till en väldigt användbar klassiker.
En lyxig lättviktare
När man växlar ner och öppnar de sex gasspjällen på vid gavel börjar det emellertid hända saker.
Effekten på drygt 250 hästkrafter kan tyckas blygsam med moderna mått mätt, men att stirra sig blind på specifikationerna berättar i detta fall inte hela sanningen.
E28 må vara en ganska stor och bekväm sedan men den väger bara runt 1 400 kilo, vilket är runt ett helt ton mindre än den senaste generationen av M5.
Trots den relativt blygsamma effekten går bilen därför genuint att kategorisera som snabb.
Motorn vaknar verkligen vid liv vid 4 500 varv och drar sedan starkt hela vägen till varvstoppet på 7 000 varv, ackompanjerat av ett karakteristiskt sexcylindrigt insugsljud.
Lekfull genom kurvorna
Den låga vikten ger också utdelning genom kurvorna.
Trots att fjädringen är uppgraderad jämfört med en vanlig 5-serie kränger det en del, men när fjädringen väl är komprimerad in i kurvorna får det välbalanserade chassit möjlighet att skina.
Detsamma gäller den något glappa styrningen, som bjuder på fin känsla när den väl är under belastning.
När man väl har vant sig vid den något gammaldags känslan är det en fröjd att dansa bilen genom kurvorna.
BMW E28 M5 – en frisk fläkt från förr
BMW E28 M5 är en bil som utan tvekan lever upp till sitt rykte, och än idag levererar en mångsidighet som få bilar kan erbjuda.
Bilen är bekväm och praktisk till vardags, samtidigt som den är en välbyggd och kompetent sportvagn som är genuint tillfredsställande att rasta på en kurvig väg.
Den har dessutom en stil och lågmäld elegans som inte återfinns i dess mer moderna motsvarigheter, och retro-charmen av en veteranbil.
Resultatet är att den bockar av väldigt många av de egenskaper man vill ha i en hobbyvagn.
Har man bara plats för en enda entusiastbil i garaget är BMW E28 M5 således ett oerhört övertygande alternativ.
BMW E28 M5 (US-spec)
Motor: 3,5-liters rak sexa, 200 hästkrafter, 330 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,1 sekunder
Toppfart: 241 km/h
Vikt: 1 430 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4800/1699/1414 mm