Nya Toyota C-HR+ erbjuder rikligt med räckvidd och prestanda
Sedan 2016 har mer än en miljon Toyota C-HR sålts i Europa vilket gör den lilla suven till en riktig framgångssaga för det japanska märket. Nu har det blivit dags att dra skynket av den helt nya elbilen: Toyota C-HR+.
Toyota är måna om att kommunicera att Toyota C-HR+ är mer än bara en C-HR med batterier och elmotorer.
Faktum är att den bygger på märkets e-TNGA-plattform och har således inget gemensamt med sin fossila tvilling rent mekaniskt. Unikt för C-HR+ är emellertid en annan grill, framlyktor och stötfångare fram.

Foto: Toyota
En japansk elbil
Designmässigt ser C-HR+ och bZ4x nästintill identiska ut framifrån medan ljusrampen baktill sannerligen visar att Toyota följer rådande designtrender.
C-HR+ blir en av tre elbilar som Toyota erbjuder på den europeiska marknaden och ger sig således in rakt i hjärtat av det oerhört konkurrenskraftiga C-suv-segmentet där man finner bilar som Volkswagen ID.4.
Bilen på plats i Bryssel var en prototyp så medan jag inte kan uttala mig om kvalitetskänslan på interiören kan jag meddela att den upplevs som rymlig.

Toyota C-HR+ har imponerande räckvidd
C-HR+ kommer att erbjudas med två batteristorlekar – ett på 57,7 kWh och ett på 77 kWh med både fram- och fyrhjulsdrift.
Räckvidden är upp till 600 kilometer enligt WLTP, en siffra som emellertid inte har homolegerats ännu.
Bilen kan snabbladdas upp till 150 kW (DC).
De framhjulsdrivna alternativen pumpar ut 167 respektive 224 hästkrafter beroende på batteristorlek medan fyrhjulsdrivna C-HR+ stoltserar med 343 hästkrafter.

Sportigt värre
Detta möjliggör en 0–100-tid på 5,2 sekunder vilket gör den till märkets kraftfullaste i Europa, med undantag av Toyota Supra.
Toyota menar även på att nya C-HR+ kommer att erbjuda en hög dos körglädje bakom ratten, inte minst tack vare bilens flinkhet. C-HR+ har även begåvats med särskilt kalibrerade dämpare och styrning, allt i körglädjens namn.
Det går även att hävda att C-HR+ ser bestämt atletisk ut, något man inte hade beskrivit ordinarie C-HR som när den debuterade.

Inte helt sålda på elbilar
Toyota verkar även inställda på att övertala nya samt befintliga kunder om att livet med elbil inte måste vara så himla otäckt.
I pressmaterialet för C-HR+ nämner de specifikt:
– Kunder, särskilt de som köper en elbil för första gången, kan vara säkra på att Toyota C-HR+ har den kvalitet, hållbarhet och tillförlitlighet som är kännetecknande för märket.
Utöver detta erbjuder Toyota en batterigaranti på upp till 10 år och 100 000 mil, förutsatt att man gör en batterikontroll hos en auktoriserad verkstad en gång per år.

Toyota C-HR+ ser lovande ut
Nya C-HR+ verkar på pappret – och delvis i verkligheten – framstå som en lovande modell från det japanska märket.
Det faktum att det rör sig om en eldriven variant av en av deras mest populära modeller innebär sannerligen att de följer devisen ”en Toyota i första hand, en elbil i andra”.
Dess konservativa designspråk, imponerande räckvidd, praktiska fokus och långa garantier framstår tillsammans som ett attraktivt helhetspaket. Priset lär onekligen bli avgörande.
C-HR+ lanseras under slutet av 2025.