Test: Audi A5 Avant provkörd – den nya kombikungen?

30 år sedan visades Audi A4 upp för första gången, en av märkets pelare. Nu har emellertid fyra blivit fem. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Nice för att provköra nya Audi A5 Avant.

Nya Audi A4 har alltså bytt namn till Audi A5 och ersätter den 30 år gamla modellbeteckningen. 

Anledningen är det tyska märkets nya nomenklatursystem – jämna siffror är reserverade för elbilar medan ojämna siffror är reserverade för fossilbilar.

Då märkets mest ikoniska modeller har jämna siffror kan man ifrågasätta varför de inte gjorde motsatsen.

Audi A5 Avant
VI provkörde nya A5 Avant i Nice.

Nya Audi A5 är en helt ny bil

Vi åkte dock inte hela vägen till Frankrike för att ta del av en namngivningsceremoni, utan nya A5 är en helt ny bil och en helt ny generation av Audi-bilar.

Audi A5 är den första bilen som lanseras på märkets nya plattform Premium Platform Combustion (PPC).

Det går i linje med deras nya elbilsplattform som heter Premium Platform Electric (PPE).

Tanken är att nya Audi A5 ska ta ett kliv upp vad gäller premiumkänsla och design. Det rör sig om en helt ny interiör och en ny elektronisk arkitektur.

Fokus har legat på att erbjuda en sportigare körupplevelse och en hög dos digitalisering.

Till Sverige lanseras endast inledningsvis Audi A5 Avant med dieselmotor. På sikt kan fler modellvarianter komma att introduceras.

Audi A5 Avant
Nya A5 ersätter Audi A4.

Det är insidan som räknas

Vår körning utgick från Nice i riktning rakt upp i bergen. Rutten bestod av kringelkrokiga bergsvägar, små franska byar och en del större landsvägar.

Det första man lägger märke till när man sätter sig bakom ratten är den nya interiören. Det rör sig om ett nytt infotainmentsystem och en ny layout.

Enligt Audi är interiören ”konsekvent inriktad på användarnas behov” och satsar stenhårt på att vara intuitiv och förarorienterad.

Den filosofin mynnar ut i att interiören känns genomtänkt och oerhört tysk, något som märks av i användarvänligheten.

Audi har även lagt mycket krut på digitalisering och A5 är således försedd med en digital instrumentpanel på 11,9 tum och en infotainmentskärm på 14,5 tum. Som tillval finns även en 10,9 tum stor passagerardisplay, något vår testbil var utrustad med.

Det finns en hel del knappar att tillgå och knappsatsen för att reglera lamporna, backspeglarna och barnlås har förflyttats till förardörren, ovanför knapparna för fönsterhissen.

Baksätet är rymligt sett till takhöjd och benutrymme, men saknar en del lårstöd. Bagageutrymmet kan svälja upp 476 liter med sätena uppfällda och upp till 1 424 liter med sätena nedfällda.

Audi A5 Avant
Interiören är rätt tråkig, men funktionell.
Audi A5 Avant
A5 är riktigt praktisk.

Ett kliv mot sportighet

Till Sverige kommer Audi A5 initialt endast i kombiutförande med en tvåliters dieselmotor på 204 hästkrafter som antingen är fram- eller fyrhjulsdriven. Det rör sig om vad Audi kallar för mildhybrid plus.

Mildhybridsystemet består av en elmotor på 24 hästkrafter som hjälper till vid kraftleveransen, något som dels minskar förbrukningen, dels gör drivlinan betydligt mer responsiv.

Gasen i botten möts av en skjuts från elmotorn innan dieselmotorn hinner kicka igång. Tidigare Audi-modeller har stundtals haft rätt tröga drivlinor, men det är alltså något A5 nu råder bot på.

Dieselmotorn låter inte särskilt mycket och upplevs som bestämt raffinerad. Rent prestandamässigt upplevs A5 som bestämt lagom har inga problem med omkörningar.

Styrningen är direkt, om än lite för lätt i komfortläget, men känns ändå sportig. Den bjuder inte upp till dans, men Audi A5 är förlåtande och lätt att köra hårt på franska bergsvägar. Jämte utgående generation Audi A4 är körupplevelsen betydligt mer engagerande.

Fjädringen är bra och parerar vägens ojämnheter väl. Audi A5 upplevs som mjuk med välkalibrerad fjädring och bra bromsar. I sport-läget (Dynamic på Audi-språk) blir fjädringen styvare, styrningen tyngre, och växellådan mer aggressiv.

I ärlighetens namn är skillnaden inte enorm, vilket troligtvis kan härledas till vår testbils bestämt osportiga, men ändock trevliga drivlina.

Även om Audi A5 inte har några problem med att köras hårt, är den som mest trivsam i mer sansat tempo – åtminstone i dieselutförande.

Körupplevelsen är inte den mest rafflande, men Audi A5 är väldigt trevlig och upplevs som kompetent.

Audi A5 Avant
Rent kördynamiskt har A5 blivit vassare.
Audi A5 Avant
Vi rastade bilen både på motorväg och landsväg.

Audi A5 Avant har på sig hårdhandskarna

I 30 års tid har Audi förfinat receptet för sitt tillskott till det tuffa mellanklassegmentet. På den tiden har tyskarna lärt sig ett och annat, något som märks av i nya Audi A5. Den känns genomtänkt och välutvecklad.

Kvalitetskänslan är hög, körupplevelsen trevlig och den två liter stora dieselmotorn som kommer till Sverige är raffinerad.

Med god räckvidd, mycket vridmoment och en hög komfortnivå lämpar den sig väl för att köra riktigt långt i.

Hur exakt den står sig jämte sina tyska konkurrenter får ett test på hemmaplan utröna.

Audi A5 Avant
A5 imponerar rejält.
Tekniska data

Audi A5 Avant (2025)

Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 204 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,9 sekunder
Toppfart: 236 km/h
Vikt: 1 900 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4829/1424/1860 mm
Pris: Från 559 000 SEK

Första intryck

Audi A5 Avant

4.5

Audi A5 Avant imponerar på flera håll och gör det svettigt för konkurrenterna i segmentet.