Audi A4 Avant g-tron S tronic
Motor: 2,0-liters fyrcylindrig bensin/gasmotor, 170 hk, 270 Nm
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0100 km/h: 8,4 sekunder
Toppfart: 221 km/h
Vikt: 1670 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4730/1840/1440mm
Pris: från 393 200 SEK (Testbil ca 430 000 kr)

Biltillverkarna arbetar idag stenhårt med att hålla alla typer av farliga utsläpp så låga som möjligt. Trots att förbränningsmotorernas farliga avkomma har bantats ner hårdare än en LCHF-kur är det ändå elektriciteten som tar över allt mer. Tekniken är dock fortfarande dyr och konsumenten väljer därför mellanmjölksalternativet laddhybrid. Denna typ av drivlina har fått en sådan stor uppmärksamhet att det miljövänliga gasalternativet helt glömts bort. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln för att se om Audi A4 g-tron är något för den miljömedvetna familjen.

Det är sällan man hör att någon köper sig en bil som drivs på gas idag. Audi vill dock ändra på detta och har därför satsat hårt på sitt g-tron sortiment då A3, A4 och A5 kan beställas med gasmotor. Detta har definitivt lönat sig eftersom det inte går att beställa någon modell med modellbeteckningen g-tron förrän i sommar. Produktionen är helt enkelt slutsåld. Imponerande.

Den gotlandsgröna A4:an som vi testade styrdes norrut mot Dalarna för att utforska gasmotorns potential. Audis A4 har i sitt g-tron-utförande inte genomgått några ingrepp på varken köregenskaperna eller utseendet. Det är med andra ord en helt fantastisk bil att köra. Den är lika njutbar bakom ratten som en Frank Sinatra-konsert och testbilens interiör utstrålar en skandinavisk lyxkänsla med den gråa klädseln och den svartbetsade eken som täcker dörrsidorna och mittkonsolen.

Gasmotorn susar knäpptyst över den snötäckta vägen och dess tillräckliga 170 hästkrafter samarbetar på ett fantastiskt vis med den 7-stegade dubbelkopplingslådan, och resan mot Gunde Svans hemtrakter blev både bränslesnål och komfortabel. Med en förbrukning på 4,5 kg/10 km lyckades de fyra gasflaskorna som tillsammans rymmer 19 kg gas förflytta mig cirka 42 mil. Vadå? Det är väl inte så imponerande tänker ni, det där klarar vilken dieselbil som helst av idag. Visst är det så, men med Sveriges miljövänliga biogas sänks koldioxidutsläppet upp till 80% jämfört med en bensinmotor med samma effekt. För den prestationen får köparen ett välbehövligt avdrag på 10 000 kronor med den nya bonus/malus-regeln till det saftiga grundpriset på 393 200 kronor.

Dessvärre avtar g-trons fördelar ju längre upp i landet jag kommer. Norr om Gävle finns det nämligen endast sju tankstationer som erbjuder gas, en gles siffra med tanke på att det finns hela 170 gasstationer i vårt avlånga land. Det betyder att mer än halva Sverige inte kan dra någon nytta av gasmotorns miljövänliga egenskaper. G-tron har dock ett äss i rockärmen när den sömlöst skiftar till den 25 liter stora bensintanken när gasvikten når 0,6 kg. Körmässigt är det ingen skillnad på de olika drivmedlen, däremot märks det på bränsleekonomin.

Det är lite underligt att gasmotorn inte har fått en större slagkraft bland de svenska hushållen med dagens hets om låga koldioxidutsläpp. Särskilt Audis g-tron-plattform har bra grundförutsättningar för att bli en riktig storsäljare. Uppenbarligen börjar fler hitta till gassortimentet med tanke på slutförsäljningen av årets skörd g-trons. För den som bor i södra Sverige finns det inget att vara rädd för eftersom det kryllar av tankstationer som bidrar till att du kan köra bränslesnålt med låg miljöpåverkan och med lång räckvidd hela tiden. Laddhybriden känns därför primitiv i jämförelse med sin korta körsträcka på elektricitet och långa laddtid.

Audi A4 blir i sitt g-tron-utförande en ännu mer kompetent bil än vad den redan är trots att quattro-systemet inte kan bockas för i utrustningslistan. Den är ruggigt komfortabel, har en klassledande inredning och nu också en motor som till och med en miljöaktivist kan välja med gott samvete. Det är starkt jobbat av Audi.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
10
Körglädje
8
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
6
Relativ prestanda
8
Personlighet
7
Motorljud
7
Komfort
9
Redaktionens Porsche-entusiast och Blocketnörd som älskar ingenjörskonst.