Nya Porsche 911 har inget baksäte – finns som tillval
Porsche har visat en ny generation av sin klassiska sportbil 911. Den stora nyheten är att bilen för första gången finns som hybrid, men en annan intressant detalj är beslutet man har fattat om baksätet.
En av fördelarna med Porsche 911 i förhållande till andra jämförbara sportbilar är för många att modellen i sina mer alldagliga versioner har ett litet baksäte.
Detta gör det exempelvis möjligt att använda bilen för att lämna barnen på skolan eller i nödfall få med sig mer än bara en fullvuxen passagerare.
Detta är en av de faktorer som gör att en 911 kan vara en fullt legitim vardagsbil.
Slopar baksäte som standardutrustning
Nu har Porsche emellertid bestämt sig för att inte längre inkludera 911:ans karaktäristiska baksäte i standardutrustningen.
Förändringen kommer i och med att man visat upp den nya 992.2-generationen för världen, som bland annat erbjuds som hybrid med en effekt på 541 hästkrafter.
I stället för att erbjuda ett baksäte som standard är det numera ett gratis tillval, lite som den manuella växellådan på utgående 911 GTS.
Ett oväntat drag för Porsche 911
Varför man har valt att ta bort baksätet som standardutrustning är svårt att säga.
Officiellt säger man att poängen är en viktbesparing på 10 kilo, men moderna 911-modeller är knappast fjäderlätta. Kanske handlar det snarare om att många inte använder baksätet och att Porsche kan spara några kronor på dessa bilar.
Inom entusiastkretsar är en vanlig kritik snarare att den mer prestandaorienterade versionen GT3 inte går att få med baksäte.
Av den anledningen finns det företag på olika håll i världen, exempelvis GT3 Belts i USA, som tillverkar kit för att installera baksäten i en 911. Detta är dock inte helt lagligt att göra i Sverige då bilen inte är typgodkänd för detta.
Öppnar för snöpliga misstag
I grund och botten bör nyheten med det slopade baksätet inte innebära någon större kris för Porsche-puristerna.
De som vill ha ett baksäte kommer att beställa ett sådant, och de som inte vill ha det kommer inte att göra det. Så har varit fallet med den lättade Carrera T-versionen av de två senaste generationerna av 911.
Risken finns dock att några köpare kommer att råka missa att välja till baksätet eftersom de förväntar sig att det är standard, och dessa konsumenter kan nog bli lite irriterade.
Liknande situationer har hänt tidigare inom bilvärlden, exempelvis när Saab ett år bestämde sig för att göra längsgående takrails till ett gratis tillval på 9-5 kombi.
Då var det ett antal köpare som blev upprörda över att de råkat beställa en praktisk kombi som krävde de mindre versatila takräckena från sedanmodellen.