Porsche 911 finns nu som hybrid
Porsche har uppdaterat sin mest klassiska sportbil 911, och den stora nyheten är att modellen för första gången i sin 60-åriga historia kommer som hybrid.
Foto: Porsche
Mönstret för nya versioner av 911 har varit detsamma sedan lanseringen av den första vattenkylda 996-generationen år 1998.
Först släpper man en ny generation av modellen, och några år senare får den ett omfattande facelift.
Den nuvarande 992-generationen presenterades i november 2018, och nu har det blivit dags för 992.2-generationen att göra entré.
Första Porsche 911 hybrid
Den stora nyheten med 992.2 är som sagt att den är den första 991:an som finns som hybrid. Närmare bestämt är det GTS-modellen som är utrustad med ett hybridsystem kallat T-Hybrid.
Systemet ger vid första anblick inte några större miljövinster, då utsläppen jämfört med utgående 911 GTS bara sjunker med 5 gram per kilometer från 244 till 239 gram. Det går inte att köra på enbart eldrift, och batteriet är på bara 1,9 kWh.
Nya strängare miljökrav tittar emellertid även på utsläppen vid hård motorbelastning – exempelvis vid höga varvtal och fullgas. I dessa lägen ska hybridsystemet göra betydande nytta genom att bibehålla en optimal luft-bränsle-blandning genom hela varvtalsregistret.
Ökad respons och prestanda
En annan poäng med T-Hybrid-systemet är att det bidrar med ökad respons och prestanda, vilket det gör med hjälp av två elmotorer.
Den ena elmotorn sitter mellan växellådan och den nyutvecklade bensinmotorn på 3,6 liter – att jämföra med 3,0 liter i utgående GTS.
Antalet turboaggregat har gått från två till ett, och det är inuti den ensamma turbon som vi finner den andra elmotorn. Poängen är att snabbare kunna få spinn på turbon, vilket förbättrar responsen.
När turbon inte ger kraft kan den dessutom utvinna el ur avgasströmmarna och skicka detta till batteriet.
0 till 100 på 3,0 sekunder
Med hybridsystemet ligger den totala systemeffekten i nya Porsche 911 GTS på 541 hästkrafter och 610 newtonmeter, medan vikten ökat med 50 kilo jämfört med gamla 911 GTS.
0 till 100-sprinten avverkas på bara 3,0 sekunder och topphastigheten är 312 km/h. En manuell växellåda finns inte längre på tillvalslistan, utan det är den åttastegade dubbelkopplingslådan som gäller.
Basmodellen 911 Carrera behåller 3,0-litersmotorn med dubbelturbo, som har begåvats med delar från utgående 911 GTS. Effekten ligger på 394 hästkrafter och vridmomentet på 450 newtonmeter.
0 till 100 går på 4,1 sekunder och toppfarten ligger på 294 km/h.
Nya Porsche 911 kommer efter sommaren
Utöver drivlinan har Porsche även jobbat med chassit och aerodynamiken på nya 911 GTS.
Bakaxelstyrning är nu standard, aktiva spjäll i fronten optimerar aerodynamiken och de aktiva krängningshämmarna är nu integrerade i hybridsystemet vilket gör systemet mer exakt och flexibelt.
Formspråket på Carrera- och GTS-versionerna har uppdaterats och förfinats både in- och utvändigt. Prislappen på nya Porsche 911 Carrera börjar på 1 350 000 kronor, medan hybriden GTS går loss på från 1 790 000 kronor.
Båda versionerna går att beställa med fyrhjulsdrift och i cabrioletversion, och GTS finns även med targatak. Leveranserna drar igång i Sverige efter sommaren.
De gamla 992.1-versionerna av 911 Turbo, Turbo S och GT3 kommer att leva kvar under modellåret 2025.