Test: Jaguar F-Pace SVR – helt sjukt underskattad

Marknaden för snabba, V8-bestyckade suvar sinar snabbare än salt i kokande vatten. En av dessa är Jaguar F-Pace SVR. Vi lade i Högsta Växeln för att recensera den.

Jaguar F-Pace SVR är en bil man inte tänker på särskilt ofta. Av någon anledning är det sällan en bil som dyker upp i undertecknads mentala motorarkiv.

Till och med den pressbil vi lagt vantarna på – en Sanguinello-orange pjäs med svart/vit inredning hamnade i Jaguars pressflotta efter att en kund hade hoppat av i sista sekund.

Utförandet på bilen gjorde att britterna prompt ville ge Jaguar F-Pace SVR lite tid i rampljuset.

Jaguar F-Pace SVR
Vi testade bilen på plats i Stockholm. (Foto: Marcus Berggren)

Fortsatt elegant

Exteriört bjuder Jaguar F-Pace på eleganta linjer och har en betydligt mer nedtonad utstrålning jämte sina tyska konkurrenter.

Interiört var specifikationen på testbilen en riktig fullträff. Infotainmentsystemet har uppdaterats och är snyggt och för det mesta intuitivt. Vissa funktioner finner man emellertid inte riktigt där man förväntar sig.

För det otränade ögat är det inte mycket som skvallrar om F-Pace SVR:s atletiska färdigheter. De fyra utblåsen skryter om vad som döljer sig under huven, och SVR har ett mer aggressivt yttre kontra exempelvis laddhybridvarianten av F-Pace.

Jaguar F-Pace SVR
Jaguar ska sluta med V8-motorer till 2025. (Foto: Marcus Berggren)
Jaguar F-Pace SVR
Interiören är logiskt utformad. (Foto: Marcus Berggren)

En dold juvel

Det som gör hela bilen är motorn under huven. Det rör sig om en 5-liters, kompressormatad V8, som jämte föregående F-Pace SVR, fått ny mjukvara i växellådan.

Mjukvaran möjliggör betydligt kraftigare växlingar, vilket sörjer för dramatiken bakom ratten.

Motorn upplevs inte som lika pigg och varvvillig som de mer moderna alternativen från exempelvis Alfa Romeo, BMW, eller Porsche. Motorn börjar bli till åren, vilket bidrar till något av en hotrod-känsla bakom ratten.

Det passar en bil som F-Pace alldeles ljuvligt och det fina med motorn är att den endast gör sig hörd när man ber om det.

Under normal körning och med stängda avgasspjäll är F-Pace SVR lika tystlåten som en sovande katt.

Jaguar har premierat komfort i högre grad än man kanske tror. Långturer är en dans på rosor och F-Pace SVR är ruskigt trevlig att köra.

Jaguar F-Pace SVR
F-Pace SVR är förhållandevis diskret. (Foto: Marcus Berggren)

Lika snabb som en Jaguar

Mosar man gaspedalen i normalläget träder V8-mullret in i kupén på ett diskret, men märkbart vis.

Om man i stället växlar till det dynamiska läget, vilket öppnar avgasspjällen på vid gavel, är upplevelsen helt annorlunda.

Den kompressormatade V8-motorn bjuder på en mekanisk skönsång som hade fått Mozart att tappa hakan. Det blir aldrig för mycket – som i exempelvis Range Rover Sport SVR – men det är nog för att man varje gång råkar hålla nere gaspedalen lite för länge.

Jaguar F-Pace SVR
I skrivande stund finns det färre än 20 F-Pace SVR i Sverige. (Foto: Marcus Berggren)

På kringelkrokiga vägar

På landsväg gör sig F-Pace SVR riktigt bra. Jaguar har inte fallit i fällan att tillverka en prestanda-suv som ska låtsas vara en renodlad banbil – likt exempelvis BMW X3 M Competition – utan dess GT-färdigheter gör sig alltid till känna.

Det innebär att F-Pace SVR är förhållandevis mjuk på landsväg men med ett briljant chassi som tar sig an vägens ojämnheter med bravur och hanterar bilens 550 hästkrafter utan problem. Ojämna svenska vägar är heller ingen match för fjädringen.

F-Pace SVR känns bestämt lekfull på landsvägar och i stället för att satsa på sylvass kompetens har Jaguar gjort sin super-suv lite mer ”valpig” vilket är gynnsamt för vardagen, vilket är där man använder sin F-Pace SVR.

Pressar man på för hårt i F-Pace SVR känns den inte helt bekväm, utan den gör sig bäst strax under gränsen.

Bilen erbjuder genuin körglädje, medan vissa konkurrenter imponerar mest med hur kompetenta de är, snarare än hur körglada.

Jaguar F-Pace SVR
F-Pace SVR har konkurrenter som Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. (Foto: Marcus Berggren)

Jaguar F-Pace SVR är en underskattad kissekatt

Det är synd att inte fler tänker på Jaguar F-Pace SVR. Helhetspaketet är fantastiskt och bilen fullständigt osar karaktär. Rent kördynamiskt bjuder den på fin väghållning, bra styrning, en hög dos lekfullhet och en komfortnivå som lämpar sig utmärkt för vardagen.

V8-motorn under huven är en gammal goding, men gör sig riktigt bra i F-Pace SVR. Ljudbilden är fantastisk och motorn passar bilen lika bra som rullskridskor på Miami Beach.

I termer av praktikalitet är baksätet rymligt, och bagageutrymmet likaså. F-Pace SVR gör riktigt mycket rätt, och hör tveklöst hemma i prestandasuvarnas finrum.

Nästa gångar du sitter hemma på kammaren och grubblar över V8-suvar, glöm inte att tänka ett varv till – för då kanske du kommer på att Jaguar F-Pace SVR finns. Och det är jag glad för.

Jaguar F-Pace SVR
F-Pace SVR är förträfflig att ratta. (Foto: Marcus Berggren)

Fördelar

  • Säckvis med karaktär
  • Makalös drivlina

Nackdelar

  • Törstig
  • Värdeminskningen lär vara katastrofal
Tekniska data

Jaguar F-Pace SVR (2024)

Motor: 5-liters V8, 550 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,0 sekunder
Toppfart: 286 km/h
Vikt: 2 133 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4747/2071/1664 mm
Pris: Från 1 300 000 SEK (Testbil 1 409 200 SEK)

Helhetsintryck

Jaguar F-Pace SVR

4.5

Jaguar F-Pace SVR förtjänar tveklöst mer tid i rampljuset. Den osar med karaktär och är fantastiskt trevlig att köra.