Range Rover Sport SVR (2021)
Motor: 5-liters V8, 575 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 283 km/h
Vikt: 2 377 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4879/2073/1803 mm
Pris: 1 782 900 SEK
(testbil cirka 1 900 000 SEK)

Prestanda-SUV:ar är en motsägelse på fyra hjul och försöker vara bra på allt. Resultatet har rent historiskt varit att de inte utmärkt sig på någon front. Idag är emellertid verkligheten en annan och dagens prestanda-SUV:ar är ruskigt kompetenta. 2014 kom Range Rovers svar på tal i form av modellen Sport SVR som med sin vrålande V8 och höga komfort framstod som ett oerhört tilltalande alternativ. Nu har det blivit dags för en uppdatering. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera uppdaterade Range Rover Sport SVR.  

Utseendemässigt var vår testbil med sina svarta fälgar och svarta lack inte direkt konfigurerad för att se så elegant ut som möjligt. Oavsett utförande förblir ändock Sport SVR en förhållandevis diskret pjäs och det som talar för dess prestanda är utblåsen, de enorma luftintagen och SVR-emblemen. Det är emellertid så att man får en hel del oönskad uppmärksamhet från typer som vet vad det rör sig om för bil.

På insidan möts man av Range Rovers uppdaterade infotainmentsystem som för det mesta fungerar bra men som laggar en del. Fortsättningsvis finner man skalstolar och hela interiören har fått sig ett lyft för att få bilen att kännas nutida.

Stolarna är inte åt det bekvämare hållet utan fokuserar mer på att se till att man inte flänger runt som en vante när man kör satan. Baksätet är stort vilket är att förvänta av en SUV i den här storleksklassen och bagageutrymmet likaså. Dess ambitioner och möjligheter som familjefraktare är tydliga.

Körupplevelsen i förra SVR dominerades av monstret under huven. En 5-liters kompressormatad historia som hade en ljudbild som hade fått självaste Slipknot att bli rädda. Utöver det kändes den i mångt och mycket som en helt vanlig Range Rover.

Nya generationen har fortsättningsvis motorn som paradgren men man har även styvat upp chassit och försökt att betona just den första bokstaven i SUV (det vill säga sport). Det har gjort intrång på den förra generationens utomordentliga komfort men det innebär inte att uppdaterade SVR på något sätt är en obekväm bil. Det innebär å andra sidan att den känns mer dynamiskt lagd.

Körpositionen är väldigt hög vilket är härligt när det gäller att se ut och dra fördel av just den höga markfrigången. Det innebär också att det känns lite mer som att man sitter på bilen snarare än i den vilket i sin tur gör att man inte riktigt upplever samma kontroll vid mer inspirerande körning.

Bilens atletiska kompetens är emellertid imponerande och det går att trycka på bra mycket mer än man kanske egentligen behagar. På motorväg är det en del vägljud men bilens omkörningsförmåga är helt sanslös och Range Rover Sport SVR har även de tveklöst bästa adaptiva helljusen på marknaden.

Gasen i botten möts av ett vrål och det känns nästan som att det som varit ledordet under utvecklingsprocessen varit just ljudbild. Kombinationen av den vinande kompressorn och den mullrande motorn är beroendeframkallande. Det leder till bestämt antisocialt beteende i form av att man gärna väsnas för sakens skull. Man får för sig att man är lite ball när man i själva verket framstår som första klassens idiot.

Det mest avskräckande med Range Rover Sport SVR är priset. Hur man än vänder och vrider på det är bilen vansinnigt dyr och prisskillnaden jämte konkurrenter är ett antal hundra tusen kronor. Min gissning är att britterna egentligen inte vill att man köper bilen av utsläppsskäl. Men har du råd med konkurrenterna har du råd med denna också även om den är värd ungefär hälften om tre år.

Uppdaterade Range Rover Sport SVR har premierat körupplevelsen framför komforten i sin nya tappning, på både gott och ont. Den blir en bestämt mer välrenommerad prestandabil men snäppet mindre lämpad för vardagen. Den briljerar dock i termer av körglädje – den känns oerhört galen och betydligt mer lekfull än exempelvis en BMW X5.

När det kommer till bilar som ska vara bra på allt kommer man långt med Range Rover Sport SVR men slutresultat är som väntat någon av en kompromiss, ju fler kockar desto sämre soppa och så vidare. Men sett till vad den är har man svårt att inte imponeras och genuint tycka om Range Rover Sport SVR, även om det är helt irrationellt. 

För- och nackdelar

+ Otroligt ljud
+ Praktisk
+ Lekfull
– Ruskigt dyr
– Inte lika bekväm som förr

BETYG
Helhetsintryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.