Uppdaterade BMW X3 provkörd i Tyskland

BMW X3 30d (2022)
Motor: 3,0-liters, rak 6:a, diesel, mildhybrid (11hk), 286 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,7 sekunder
Toppfart: 245 km/h
Vikt: 2 010 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4708/1891/1676 mm
Pris: från 582 500 SEK

Elektrifiering är på allas läppar, åtminstone om man är hemmahörande i Norden. Marknaden för fossilbilar är emellertid fortsatt stark och beräknas vara det på både Europa- och världsnivå i många år framöver. Ett storsäljande alternativ är BMW X3 som debuterade så tidigt som 2003 men som även den nu erbjuder tre sorters elektrifiering – mildhybrid, laddhybrid och en helelektrisk variant. Den tredje generationen har nu fått sig en uppdatering och vi begav oss till det tyska märkets hemstad för en provkörning. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra uppdaterade BMW X3 i München.

Ett ansiktslyft på tyskt manér

Konkurrenter
Audi Q5
Alfa Romeo Stelvio
Mercedes-Benz GLC-klass
Volvo XC 60

Uppdateringen av BMW X3 (och för den delen X4) är strikt kosmetisk – rent mekaniskt är bilen identisk till föregångaren. På utsidan har fronten stylats om och man har plockat bort dimljusen, ökat storleken på njurarna, plattat till framljusen och gjort fronten mindre plottrig. Det går även att få uppdaterade X3 och X4 med BMW:s laserlampor som har en räckvidd på hela 650 meter. Enda skillnaden är att X4 numera kan fås med en annan grill än X3. Fortsättningsvis har mer fokus lagts på att framhäva just bilens X-karaktär, det vill säga att X3 nu alltid har på sig gummistövlar.

Det är insidan som räknas

På insidan möts man av nya stolar, en ny mittkonsol (samma som från 4-serien), ett uppdaterat infotainmentsystem och ett större fokus på en digital förarmiljö. Det finns exempelvis en 12,3-tums skärm att välja till. Man har även plockat bort 30 procent av alternativen på tillvalslistan för att göra det lättare för kunderna. Det är en fråga om många bäckar små snarare än en flod.

Diesel eller ladd

Andra priser
X3 30e från 632 000 SEK
iX3 från 779 000 SEK

På plats i München fick vi provköra BMW X3 30d som erbjuder en rak dieselsexa med ett mildhybridsystem. Den kommer inte att toppa försäljningsstatistiken hos X3 som modell utan den kronan lär gå till BMW iX3 samt laddhybriden X3 30e. Med det sagt fyller dieselmodellen tveklöst en funktion, inte minst för de där en elbil inte klaffar med livspusslet. X3 30d erbjuder enorma mängder vridmoment (samma som BMW M3) och trivs ruskigt bra på tyska autobahn.

Pengar rullar in

X3 är en riktig kassako för BMW – hela 1,1 miljoner bilar har sålts sedan modellen introducerades. Anledningen uppenbarar sig snabbt. Segmentet i det stora hela är knappast det mest pulshöjande men X3 lyckas väl med att utmärka sig genom sin typiska BMW-väghållning och komfort. Den uppmanar inte till lika inspirerande körning som en Alfa Romeo Stelvio men jämte både Audi Q5 och Volvo XC60 känns den mer förarorienterad. Kvalitetskänslan är genomgående hög och infotainmentsystemet är intuitivt.

Nya BMW X3 går att beställa redan nu och är en tilltalande proposition i segmentet, vare sig man är el- eller fossiltorsk. 

För- och nackdelar

+ Bekväm
+ Mångfacetterad
+ Praktisk

– Diesel är inte särskilt hett
– Skulle kunna vara mer solid
– Ganska grå i sin framtoning

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Uppdaterade BMW X3 bjuder på det man vill ha från en SUV - den är rymlig, praktisk, trevlig att ratta, bekväm och finns i alltifrån helelektrifierat utförande till renodlade fossilbilar. Nästan alla motorer är dock elektrifierade och uppfräschningen innebär att X3 förblir relevant ett tag till.