Alfa Romeo har de senaste åren tillverkat ett gäng förbannat trevliga modeller som egentligen inte har några allvarliga brister. Det har funnits små irritationsmoment såsom det snygga men annars ganska irriterande infotainmentsystemet och klattriga dieselfyror under huven. Nu har Alfa uppdaterat sin storsäljare, SUV:en Stelvio, delvis för att adressera några av bristerna, men allra mest för att modellen ska förbli relevant i några ytterligare år. Vi tog oss ner till Milano för en ordentlig provkörning.

Alfa Romeo Stelvio har alltid varit ett mycket attraktivt paket. Ett snyggt yttre, trevliga motorer (möjligtvis med undantag av dieselfyrorna), och underhållande köregenskaper gjorde att jag, med många av mina kollegor, förälskade mig omedelbart i bilen. Dessutom är den praktisk med ett stort bagageutrymme och rymligt baksäte. Helt perfekt för hockeyfarsor som värderar bilkörning högt.

Bilen vi provkörde var i ett välutrustat Veloce-utförande, Alfas motsvarighet till BMW:s M-Sport-paket. Syftet är att Stelvio då ska både vara och se lite sportigare ut. I min mening ser de sportiga sidokjolarna och bakdelen på tok för fläskiga ut vilket förstör bilens annars fina proportioner. I övrigt har Stelvio inte fått några större utvändiga förändringar.

På insidan inryms den största uppdateringen som Stelvio har fått i och med faceliften: infotainmentsystemet. Alfas tidigare infotainmentsystem kändes som att det var i en konstant beta-testfas med irriterande långsam grafik. Dessutom saknades vissa funktioner som man har kommit att förvänta sig av en modern bil. Navigationssystemet verkade exempelvis vara inställt på att bara peka ut orter med färre än tio invånare vilket är föga användbart. Nu har systemet förbättrats med uppdaterad grafik och snabbare processor som är bättre men fortfarande inte riktigt bra. Nivån är ungefär där Jaguar var för två år sedan.

Den som vill ha en bensinmotor i en Stelvio Veloce får en 280 hästars fyra under huven, en utomordentligt trevlig motor med mer än tillräcklig prestanda. En varvvillig bensinmotor kopplat till en bra åtta-stegad automatlåda och fyrhjulsdrift leder till en underhållande och stabil körupplevelse. Och på tal om underhållande körupplevelse, Stelvio är fullkomligt fenomenal på kurviga småvägar. Den tar kurvor som en låg kombi skulle göra. Trots sin rejäla höjd. Det är verkligen helt otroligt!

I slutändan är nya Alfa Romeo Stelvio egentligen inte särskilt ny, men den är ett precis lika attraktivt paket som den alltid har varit. Fast nu med ett lite bättre infotainmentsystem. Jag vill fortfarande ha en och det borde du också. Och den trimmade Quadrifoglio-varianten vågar jag inte ens tänka på med hänsyn till min privatekonomi…

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.