Test: Rolls-Royce Phantom – den definitiva lyxbilen

2024 är det 120 år sedan Charles Rolls och Henry Royce för första gången stiftade bekantskap med varandra. 1925 kom den första generationen Rolls-Royce Phantom och 2017 var det dags för den åttonde generationen att visas upp.

När det var dags för en uppdatering lade vi i Högsta Växeln och begav oss till Miami, Florida för ett test.

Rolls-Royce Phantom har länge varit droskan för crème de la crème. Uppdateringen – kallad Series II på Rolls-språk – är lika moderat som en ärkebiskop.

Den består av en grill som har piffats till och numera är upplyst, samtidigt som framlyktorna har fått laserskurna stjärnor i dekorativt syfte.

På menyn står även nya fälgar, möjligheten att välja en interiör av bambu och en tjockare ratt. Det rör sig knappast om en revolutionerande uppdatering, utan det har varit en fråga om många bäckar små.

Tro det eller ej, men Rolls-Royces kunder är de yngsta i hela BMW-gruppen och trots mina ringa 27 år fick jag förklarat för mig att många av deras kunder har färre år på nacken.

I sin tur det innebär det att målgruppen för det brittiska märket har förändrats markant, varför det gäller att Rolls-Royce är flexibla när det kommer till att tillgodose sina kunders behov.

Rolls-Royce Phantom
Vi rattade Rolls-Royce Phantom i Miami, Florida. (Foto: Marcus Berggren)

En Rolls-Royce Phantom präglad av unicitet 

När man beställer sin alldeles egna Rolls-Royce Phantom är det egentligen bara fantasin, lagens långa arm, och pengar som sätter gränser. Utgångsläget för det brittiska märket är att svara “ja” på sina kunders önskemål. Men är noga med att ta betalt för kalaset.

Det är den testbil vi hade till förfogande i Miami sannerligen ett kvitto på. Det svenska priset på den Phantom Series II vi rattade var 8 350 000 kronor, vilket innebär att den hade extrautrustning för närmare 2,4 miljoner kronor.

För sina hårt förvärade stålar får man 22-tums svarta diskfälgar för nästan 170 000 kronor, en upplyst kylarprydnad för 64 000 kronor och synliga utblås i krom baktill för 71 000 kronor.

Interiört var bilen utrustad med läder för 285 000 kronor, picknickbord för 53 000 kronor, ett höjbart fotstöd för 80 600 kronor, en mittkonsol i baksätet för 247 000 kronor, gardiner för 101 000 kronor, och ett ljudsystem för 155 000 kronor.

Det är helt enkelt en fråga om att Rolls-Royces kunder är mer än villiga att betala för sina önskemål.

Rolls-Royce Phantom
Den vi Phantom vi testade var en minst sagt dyr pjäs. (Foto: Marcus Berggren)
Rolls-Royce Phantom
Phantom erbjuds i ett långt och ett kort utförande. (Foto: Marcus Berggren)

Tradition genomsyrar allt

Vår testbil var lackad i en smaragdgrön lack – kallad Dark Emerald – samt nattsvarta diskfälgar som är en förvånansvärt frän historia. I Miami premieras bilar i starka kulörer, men vår testbil gjorde sig onekligen hemmahörande.

Miami är en av världens mest biltäta metropoler när det gäller mer exotiska åkdon. Phantom hamnar oerhört högt i hierarkin, inte minst för att flaggskeppsmodellen är enormt eftertraktad och svår att få tag på.

Phantom är sanslöst dyr, men det finns fortfarande betydligt dyrare bilar. Med det sagt finns det ingen bil som gör allmänheten så nyfiken som en Phantom.

Det gäller även jämte andra modeller ut Rolls-Royce stall som Cullinan, Dawn, och Ghost.

Man möts av en strid ström av uppmärksamhet med förundrade åskådare som undrar vem det är som kommer glidandes.

Rolls-Royce Phantom förblir det definitiva sättet att kommunicera att man antingen är kunglig, känd, eller bara väldigt välbeställd, eller en kombination därav.

Rolls-Royce Phantom
Det finns inte många bilar som är dyrare än en Phantom. (Foto: Marcus Berggren)
Rolls-Royce Phantom
Rent kördynamiskt är Phantom en fröjd att köra. (Foto: Marcus Berggren)

Ett potpurri av materialval 

Interiört är Phantom minst lika traditionsbunden som exteriören. Det går att dölja en hel del – som exempelvis reglagen för infotaimentsystem, samt själva skärmen.

Då möts man av ett konstverk som sträcker sig över hela instrumentpanelen

Tanken bakom det är att erbjuda en så tidlös interiör som möjligt. Resultatet är ett infotainmentsystem som inte är det senaste, men som är väldigt funktionellt.

Med hjälp av ett knapptryck stängs dörrarna och upplevs som lika solida som ett bankvalv. Vår testbil var försedd med kashmirgrått läder och valnötsträ.

Det finns även mycket metall på insidan och det faktum att metall är kallt när man vidrör det är en stor del av användarupplevelsen. 

I övrigt fokuserar Rolls-Royce något enormt på detaljer – något stjärntaket (bestående av små lysdioder) i vår testbil visar. Man kan välja exakt vilken stjärnhimmel man vill, det vill säga ett specifikt datum.

När det kommer till träinlägg kanske man vill ha träet från ett specifikt träd, eller från ett gammalt bord man haft i familjen.

Trots det har det anrika brittiska märket gjort några missar som är oacceptabla, inte minst i en bil som kostar över 8 miljoner kronor. 

Ett praktexempel är volymvredet som både ser och känns plastigt. Fortsättningsvis saknar många av knapparna den solida känslan man eftersträvar.

Det må låta som petitesser men det är sannerligen en fråga om detaljer när man pratar om bilar av denna kaliber. 

Rolls-Royce Phantom
De flesta materialvalen känns oerhört lyxiga, men med vissa undantag. (Foto: Marcus Berggren)

Ett rullande kassaskåp

En av Phantoms absoluta trumfkort är den 6,75 liter stora V12-motorn som ruvar under huven. Den relegeras snart till historieböckerna, i takt med att även Rolls-Royce blickar mot elektrifiering. 

Syftet med märkets V12 är att den ska vara vibrationsfri. Vid tomgång är det genuint omöjligt att veta om motorn är igång eller inte, vilket gör en helt eldriven Rolls-Royce oerhört rimlig.

Med tolv cylindrar erbjuds man även en rejäl mängd kraft. Även om Phantom väger 2,6 ton har den rejält med krut. Med det sagt möts gasen i botten inte av särskilt mycket dramatik, men Phantom upplevs ändock som genuint snabb.

Styrningen är så lätt att en kattunge kan styra skutan, och den enorma ratten inbringar känslan av att man seglar fram i sin Phantom. Ljudnivån i kupén får ett bibliotek att framstå som en rockkonsert. 

Det brittiska märket skryter om att deras bilar erbjuder en typisk flygande matta-upplevelse. I fallet Phantom är det att slå huvudet på spiken.

Phantom har även ett system som läser av vägbanan för att förbereda bilens luftfjädring på diverse potthål och ojämnheter.

Systemet är förutseende och parerar vägens ojämnheter likt en ångvält. Det innebär att även om man ser ett potthål och kör rakt över det så känner man det inte.

Varje enskilt hjul jobbar på egen hand, något som gör att inga ojämnheter letar sig in i bilen.

Phantom glider över ojämnheter med bravur. (Foto: Marcus Berggren)

Rolls-Royce Phantom är det ultimata i lyxväg

Nya Rolls-Royce Phantom är den otvivelaktiga lyxbilen. Bilen väcker enormt ha-begär och den uppmärksamhet man får bakom ratten är vansinnig. Den har tillkortakommanden i stil med vissa kvalitetsmissar, vilket känns orimligt ogenomtänkt.

Körupplevelsen är magisk och tystnaden i kupén är oöverträffad i bilvärlden. Det känns som att man framför en lyxig pansarvagn. Rolls-Royce Phantom förblir den definitiva lyxbilen.

Det finns ingenting som matchar Phantoms nivå av opulens och närvaro. I termer av livskvalitet är en Phantom så högt upp man kan komma, något som genomsyrar hela körupplevelsen.

Den lever upp till en mer traditionell och äkta definition av lyx och stoltserar inte nödvändigtvis med det allra senaste inom allt.

Rolls-Royce Phantom
I Miami är det inte överdrivet ovanligt att beskåda en Rolls-Royce Phantom. (Foto: Marcus Berggren)
Tekniska data

Rolls-Royce Phantom Series II (2023)

Motor: 6,75-liters, V12, dubbelturbo, 570 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 560 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5762/2154/1646 mm
Pris: Från 6 000 000 SEK (Testbil 8 350 000 SEK)

Helhetsintryck

Rolls-Royce Phantom Series II

5.0

Rolls-Royce Phantom är fortsatt den definitiva lyxbilen.