Motikon öppnar i Uppsala
Vad gör en burgen människa som älskar speciella bilar, men har tröttnat på att modeller som Ferrari Roma, Porsche Taycan och Bugatti Chiron är fullständigt belamrade med moderniteter? Någon som gillar all historia bakom ikoniska bilmärken, men som känner sig bestulen på den rena känslan givet automatlådor, överladdning och eldrift?
Dessa symptom är ett tydligt tecken på att patienten måste börja snegla mot klassiker – inte nödvändigtvis rariteter från mellankrigstiden, bara något som är en aning äldre och mer udda, och som har den själsliga närvaro som saknas i nya bilar. Eftersom sådana bilar också förknippas med en herrans massa huvudbry, har Filip Larsson och hans kollegor grundat Motikon, som öppnar i Uppsala i dag. Häng med Högsta Växeln på en smygtitt innan kvällens stora premiär av detta unika koncept!
Motikon föddes alltså ur idén om att göra svårägda bilar tillgängliga för en bredare massa, skapa en inkörsport till exklusiva motorevenemang, och vårda det motorhistoriska arv som annars riskerar att gå förlorat. Det här är inte en bilhall, så mycket som ett konstgalleri. Alla objekt är inte ens till salu.
Den konstnärliga kopplingen stärks av att väggarna pryds av Stefan “Lill-Lövis” Johanssons verk. Han förgyllde till och med personligen vårt besök, och givetvis aftonens premiär. I galleriet nedan kan ni se honom och min kollega Gustaf konversera under don Ferraris uppsikt.
Likt konsthandlare är Motikon-gänget experter på att hitta unika bilar med intressant historia. En Nismo 400R hörde till kategorin bilar vars särprägel och dragningskraft till och med har kommit att förvåna ägarna själva. Det säger också en hel del om hur bilintresset som ämne utvecklas med tiden.
När det kommer till de lite äldre bilarna – som kanske har en lite mer självklar klassikerstämpel – ägnar sig Motikon också åt grundliga renoveringar, både med hjälp av experter runt om i världen och i egen regi. Det senare kan handla om att de köper in ett antal exemplar av en ikonisk modell och renoverar dem parallellt, för att uppnå en annars omöjlig kombination av kvalitet och effektivitet.
Slutligen ska jag också nämna möjligheten att via Motikon ge sig in i historisk racing. De kan givetvis tänka sig att sälja gamla racerbilar, men en del av verksamheten går också ut på att underhålla ett eget stall som kunderna kan hyra in sig i för särskilda event. Några av dessa racerbilar såg (och hörde) vi i samband med Prins Bertil Memorial under Gärdesloppet i söndags.
Alla bilintresserade borde kolla in Motikon, och den som har ekonomin borde genast inleda sitt kundengagemang hos dem. Den här gamla Porsche-reklamen beskriver perfekt hur jag och Gustaf kände oss när vi gick därifrån:
Besök Motikons hemsida på egen risk!