Bugatti Chiron Sport (2020)
Motor: 8-liters W16, fyra turbos, 1500 hästkrafter, 1600 Nm
Kraftöverföring: Sjustegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration
0-100 km/h: 
2,4 sekunder
0-200 km/h: 6,5 sekunder
0-300 km/h: 13,6 sekunder
0-400 km/h: 32,6 sekunder
Toppfart: Begränsad till 420 km/h
Vikt: 1978 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4544/1212/2038 mm
Pris: Från 33 000 000 SEK
(testbil cirka 37 000 000 SEK)

Vad hade du valt som din fyrtioandra bil? Det må vara en absurd fråga men faktum är att det finns en hel skara individer som faktiskt måste besvara den. Det är nämligen så att den genomsnittliga Bugatti-kunden köper sin fyrtioandra bil när de beslutar sig för att bli en del av kundkretsen. Det är alltså en skara som har allt och lite till, har krav högre än Burj Khalifa och som rimligtvis är hyfsat bilintresserade. Det är en skara som troligtvis är lika lättimponerade som Simon Cowell. När man tar det i beaktande är det plötsligt inte orimligt att de vill ha något från spetsen av bilvärlden, något som är få förunnat och som får en Blackbird att framstå som en permobil. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Bugatti Chiron.

”Detta kommer att vara er förare idag, Andy Wallace” sa en av pressmänniskorna. För er läsare som inte vet har Andy Wallace vunnit 24-timmars Le Mans och är för motorsporten vad the Beatles är för musiken. ”Och här är bilen som ni ska få köra”. Hade det varit en pokermatch hade jag visat alla mina kort, det var helt enkelt för mycket för min 23-åriga hjärna att ta in. Att ens se en Chiron är en händelse i sig och på bilmässor är de lika välbevakade som Mona Lisa men nu stod det plötsligt en framför mig, en som jag själv skulle få köra tillsammans med en av världens främsta bilförare genom alla tider. Drömmen började bli verklighet.

Vår tid bakom ratten inleddes med lite mer vardaglig körning och när det kommer till att köra en bil med 1500 hästkrafter och en prislapp på över 30 miljoner är man minst sagt nervös. Men det sjuka är att den är lika lätt att köra som vilken annan bil som helst och skulle lätt kunna framföras av gemene man utan några konstigheter. Den ingenjörskonst som krävs för att göra 1500 hästkrafter lättillgängliga går inte att föreställa sig men mycket av det är anledningen till den astronomiska prislappen.

”Tryck gasen i botten” sa Andy. Sagt och gjort. Vägen smalnade, mina inälvor slog bakut, och jag teleporterades till en annan dimension. Om en tidsmaskin någonsin uppfinns föreställer jag mig att den kommer att kännas som att trycka plattan i mattan i en Bugatti Chiron. Det är en upplevelse som fullständigt förvränger ens sinnen och som bokstavligt talat tvingar en att bilda sig nya uppfattningar om vad som faktiskt är möjligt. Andy sa till mig att ”allt måste följa fysikens lagar” men när det kommer till Bugatti Chiron undrar jag verkligen om det stämmer, det är så nära transdimensionellt resande man kan komma.

Innan man hinner blinka når man horisonten och varje raksträcka blir avsevärt mycket kortare. Man får snabbt kronisk nackspärr om man inte lär sig att luta tillbaka huvudet när man trycker på för kung och fosterland. Ögonen kan knappt hänga med, hjärnan får för sig att den hallucinerar, hjärtat skulle kunna ge utslag på en seismograf, och ens händer skulle kunna dubblera som vattenfall. Det är en genuint världsomdanande upplevelse och mitt liv kommer aldrig att vara det samma.

Man föreställer sig att en Chiron ska kännas tämligen otymplig och endast trivas på långa raka vägar. Faktum är dock att den rör sig med en fermitet som är imponerande och allt man har lärt sig om bilkörning blir obsolet när man kör den. Man kan bromsa helt osannolikt sent innan kurvorna men även genom kurvorna och samtidigt styra med oruckbar stabilitet.

Luftbromsen har samma bromsverkan som en till bil och de keramiska bromsarna är en vidareutveckling av racingbromsar, anpassade för användning på allmän väg. Man kan även trycka gasen i botten i en kurva, något man har lärt  sig att man absolut inte ska göra, och utan varken om eller men katapulteras man mot nästa kurva snabbare än en kolibris vingslag.

Interiören är oerhört lyxig, ljudnivån i kupén är tämligen hög, huvudsakligen för att motorn som lika gärna skulle kunna sitta på ett passagerarflygplan modell större är placerad inom en decimeters avstånd från ens öron och däcken som är bredare än en buss. Trots det lämpar sig bilen utmärkt för att korsa kontinenter.

Det finns ingen skärm i mittkonsolen för att interiören ska förbli tidlös och luftkonditioneringsreglagen dubblerar som informationsskärmar – jag kom upp i 1501 hästkrafter (eftersom bilarna är byggda för hand varierar siffran) och en hastighet ni själva får lista ut.

Det finns fem körlägen, Lift, EB, Autobahn, Handling och Top Speed och utan toppfartsnycklen (som vi inte fick låna) är bilen begränsad till 380 kilometer i timmen. Lift-läget används vid exempelvis fartgupp upp till 50 kilometer i timmen, EB-läget är ett sorts auto-läge som justeras automatiskt beroende på körningen. Autobahn aktiveras över 180 kilometer i timmen och fokus ligger på att det ska vara stabilt och bekvämt i höga farter.

Handling-läget rekommenderas för användning på bana. Top Speed tillåter en hastighet på upp till 420 kilometer i timmen och kan endast aktiveras om alla dess system ger tummen upp. Om något är på tok kan Bugatti skicka en så kallad flygande doktor som löser eventuella problem som kan finnas och de vet ofta om något fel har uppstått innan ägaren själv.

Bugatti Chiron är sannolikt bilvärldens pilspets. Man kommer inte högre i rangordningen sett till ren och skär ingenjörskonst. Att tillverka en bekväm, lyxig, och pålitlig bil med 1500 hästkrafter som dessutom är lättkörd och som i ärlighetens namn får flygplan att framstå som medeltida är helt otroligt imponerande. Till råga på allt skulle jag dessutom hävda att bilen är prisvärd, det finns så obegripligt mycket som sker bakom kulisserna som tillsammans gör Chiron till en av de mest imponerande bilarna genom alla tider. Om den nu bara faktiskt hade varit en riktig tidsmaskin så man hade fått uppleva det igen. Och igen. Och igen.

Läs mer om Bugatti Chiron här.

BETYG
Helhetsintryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.