Test: Porsche Taycan 4S Cross Turismo
Porsche Taycan 4S Cross Turismo (2022)
Motor: Elmotor fram och bak, 490 hästkrafter (571 med overboost), 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 2-stegad växellåda bak, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,1 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Elektrisk räckvidd: upp till 452 km
Vikt: 2 320 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4974/1967/1409 mm
Pris: 1 270 000 SEK
(testbil ca 1 450 000 SEK)
Gång på gång har Taycan imponerat på oss, dels i blixtrande Turbo-utförande, dels som instegsvariant. Taycan visar att även elbilar kan vara entusiastorienterade, fördomar till trots. Nu har emellertid Porsche släppt en betydligt mer familjevänlig variant som på pappret framstår som St. Moritz-farsans våta dröm: höjd kombi med fyrhjulsdrift och ett Porsche-emblem i fronten. Låt oss ta reda på om den imponerar på mer än bara pappret genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Porsche Taycan 4S Cross Turismo.
Det som skiljer en Cross Turismo jämte en ordinarie Taycan – och för den delen en Sport Turismo – är bland annat Cross-beteckningen som antyder att det är en kombi i stövelutförande à la Volvo V90 Cross Country. Turismo är kombi på Porsche-språk vilket ni säkert redan listat ut. Designmässigt tycker jag att Porsche lyckats väl med att finna en balans mellan de grövre dragen hos just Cross-varianten samtidigt som det som gör Taycan så attraktiv inte äventyras.
På insidan är det inga nyheter jämfört med en ordinarie Taycan. Kvalitetskänslan är skyhög, allt följer en röd tråd i termer av logik och infotainmentsystemet är användarvänligt. Den största skillnaden rör det bakre partiet som fått sig ett längre tak på typiskt kombi-manér. Helt kombimässigt är emellertid inte bagageutrymmet – det har växt 80 liter jämte ordinarie Taycan – men baksätet är förvånansvärt rymligt och det längre taket resulterar i mer huvudutrymme.
Hierarkiskt placerar sig 4S-derivatet mellan Taycan 4 och Taycan Turbo. Som beteckningen antyder innebär den drivning på alla fyra hjul – en elmotor på vardera axel – och lite mer sting för de som är gasglada av sig. Fyrhjulsdriften innebär att kraften går ner i backen på tyskt vis – effektivt – och plattan i mattan resulterar i en hejdundrande acceleration. Det känns orimligt att gå upp de 480 000 kronorna som krävs för att i stället få sig en Taycan Turbo Cross Turismo med tanke på hur extrem prestanda som 4S de facto erbjuder.
Foto: Andreas Bergman
De 571 hästkrafter som Porsche skyltar med är endast tillgängliga med hjälp av overboost-funktionen som rycker in om man startar bilen från stillastående och använder sig av launch control. När man är uppe i fart får man nöja sig med ”bara” 490 hästkrafter. Taycan må väga mycket men Porsche har jobbat hårt med att ha tyngdpunkten så långt ner som möjligt och tack vare att all kraft är tillgänglig direkt lyckas bilen dölja en hel del av vikten. Jag har sagt det förut men säger det igen – Taycan känns som en elektrisk 911.
Foto: Andreas Bergman
Det som utmärker Cross Turismo jämte Sport Turismo och ordinarie Taycan bortom det kosmetiska är tillägget av ett så kallat Gravel Mode. Det är till för leriga vägar och lätt terräng. Det höjer bilen med tre centimeter och antisladdsystemet anpassas för lite mer rally-inspirerad körning. Porsche beskriver Taycan Cross Turismo som en elektrisk all-rounder, en benämning den tveklöst lever upp till – den uppfyller väldigt många krav på en och samma gång.
Räckvidden är Taycans största svaghet. Under de vintriga förhållandena som vi testade Taycan 4S CT kunde man räkna med en räckvidd på cirka 30–32 mil. Det är inte katastrofalt men det är heller inte briljant på något sätt. Det finns ett antal elbilar på marknaden som i dagsläget erbjuder räckvidd på över 60 mil. Den undermåliga räckvidden inkräktar på den frihet som det friluftiga utseendet uppmanar till. Med det sagt kan Taycan snabbladdas med upp till 270 kW vilket innebär att man kan ladda från 5 till 80 procent på cirka 23 minuter, förutsatt att man inte behöver stå i laddkö.
För- och nackdelar
+ Känns som en Porsche
+ Relativt prisvärd
– Dålig räckvidd
– Litet bagageutrymme
Porsche Taycan 4S Cross Turismo lyckas med att sett till pris, prestanda och praktikalitet framstå som ett av de vettigaste Taycan-alternativen. Taycan 4S Sport Turismo må framstå som vettigare då den inte är höjd och har massa onödig plast. Med det sagt är det svårt att inte charmas av Cross Turismos robusta och rallyaktiga utstrålning. Elektrifieringen tar sakteligen över fler och fler segment men Taycan 4S Cross Turismo visar att man kan kombinera körglädje med något familje- och miljövänligt.
Betyg
Sammanfattning
Porsche Taycan 4S Cross Turismo uppfyller alla tänkbara krav man kan ställa på en eldriven familjekombi med ett Porsche-emblem i fronten. Räckvidden lyckas emellertid inte imponera, särskilt inte i vintriga förhållanden. Just 4S- beteckningen känns även som den mest rationella i Taycans modellutbud.