Škoda Enyaq Coupé RS iV (2022)
Motor: Dubbla elmotorer, 299 hästkrafter, 460 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 497 km
Vikt: 2 255 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4653/1879/1607 mm
Pris: Från 664 500 SEK

Škoda Enyaq lanserades 2020 och är tillsammans med koncernsyskonen Audi Q4 e-tron och Volkswagen ID.4 gruppens svar på den snabbväxande elbilsmarknaden. Enyaq stoltserar med rimlig räckvidd, hög praktikalitet, och en trivsam körupplevelse. Nu finns den även som coupé och på typiskt Škoda-manér har det även blivit dags för en RS-variant att göra intåg. Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till Italien för att provköra Škoda Enyaq RS Coupé.

Hur var det nu med Simply Clever?

Drivlinor till Sverige
Enyaq Coupé RS iV
(Fyrhjulsdrift, 299 hk, 82 kWh)

Enyaq Coupé iV 80
(Bakhjulsdrift, 204 hk, 82 kWh)

Enyaq Coupé iV 80X
(Fyrhjulsdrift, 265 hk, 82 kWh)

Enyaq Coupé iV Sportline 80 (Bakhjulsdrift, 204 hk, 82 kWh)

Enyaq Coupé iV Sportline 80X (Fyrhjulsdrift, 265 hk, 82 kWh)

Škoda gillar att skryta om sin slogan – Simply Clever – som kort och gott härstammar från det tjeckiska märkets orubbliga fokus på praktikalitet och finurliga lösningar. Av den anledningen är en coupé-suv kanske inte det man förknippar med det tankesättet. Men man ska inte glömma att Škodas historieböcker minsann rymmer flertalet sidor med just coupéer, inte minst Škoda 200 RS från 1974.

Med det sagt förklarade Škoda att den ovannämnda pragmatismen återfinns även i Enyaq Coupé. Till exempel är huvudutrymmet bak helt intakt jämfört med vanliga Enyaq, de typiska paraplyfacken i framdörrarna finns kvar, samt en isskrapa i bagageluckan för att nämna några exempel.

Kuriosa
570 liter bagageutrymme
Kan parkera helt själv
Uppdaterad infotainment
Dragvikt – 1200 kg

Fortsättningsvis försvinner endast 15 liter bagageutrymme jämte ordinarie Enyaq, i sammanhanget en försumbar mängd utrymme. Tjeckerna var likväl noga med att understryka att de inte förväntar sig att Enyaq Coupé RS ska sälja i drivor, och på den svenska marknaden är den preliminära prognosen på 500 bilar.

RS som i Ruskigt Snabb?

Konkurrenter
Ford Mustang Mach-E
Hyundai Ioniq 5 HTRAC
Kia EV6

Rent historiskt har Škodas RS-bilar varit snäppet sportigare versioner av deras ordinarie modeller. Prestandahöjningen och sportigheten i sig har därför aldrig inkräktat nämnvärt på det som gör en Škoda en Škoda. RS-modellerna har ändock alltid lyckats med att upplevas som speciella och leverera mer än man förväntar sig, vilket har varit en bestående del av dess charm.

Laddning
Upp till 135 kW snabbladdning
10-80% på 29 minuter (vanliga)
10-80% på 36 minuter (RS)
100 km på 7 minuter

Nya Enyaq RS Coupé fortsätter bitvis på samma spår men bilens tyngd i kombination med dess milda prestanda gör aldrig att bilen överraskar rent prestandamässigt. Enyaq RS Coupé bjuder på 299 elhästar som går ner i backen via alla fyra hjulen men de tampas också med en hel del vikt och utmärker sig inte lika mycket som sina RS-släktingar.

Sportigt värre

Škoda har gjort mer än att bara skruva upp hästkraftantalet. Utseendemässigt är det kosmetiska skillnader som den nya upplysta grillen som är standard, och även en annan front och bakdel samt annan hjulupphängning. Fortsättningsvis är bilen 15 millimeter lägre fram och 10 millimeter lägre bak – likt Enyaq Sportline – men Enyaq RS ser sportigare ut än vad den de facto är.

Körningen ägde rum i Toscana i Italien där vägarnas släthet varierar mellan hur de var på romartiden och en marmorskiva. Den Enyaq RS Coupé vi provkörde var försedd med ett adaptivt chassi (tillval) som för det mesta lyckades parera vägbanans ojämnheter hyfsat väl. På den släta italienska motorvägen känns Enyaq RS Coupé stabil och bekväm medan den på de gropigaste delarna av testrutten ibland kändes som en jonglör med för många bollar.

På insidan är ordinarie Enyaq är RS-modellen mer ombonad och premiumbetonad än båda sina tyska syskon. Testbilen vi hade till förfogande bjöd på mambagrön lack och en nästintill lika grön inredning.

Lacken var snäppet skrikigare än på den Škoda Felicia Fun vi såg i en sömnig italiensk kustby. Interiört upplevs Enyaq Coupé RS som påkostad, även om jag personligen inte hade valt en alcantara-klädd instrumentpanel; tjeckerna har ansträngt sig för att differentiera RS i modellutbudet.

Summan av kardemumman

Škoda Enyaq Coupé RS iV är tveklöst en sportigare tolkning av Enyaq. Man ska inte förvänta sig någon renodlad RS-modell, i stället får man en av marknadens mest eftertraktade el-suvar med lite mer krut och som dessutom är väldesignad. Krutet är emellertid mer i linje med en pistol snarare än en atombomb.

Om det hade stått mellan Enyaq RS Coupé, Audi Q4 50 e-tron eller Volkswagen ID.4 GTX hade valet fallit på den förstnämnda tack vare att den erbjuder en trevligare interiör och ett vettigare helhetsintryck. RS lär tveklöst göra sitt för klientelet, men inte för RS-fantaster.

För- och nackdelar

+ Väldesignad
+ Fortfarande praktisk trots coupé
+ Komfortabel
– Inte särskilt RS:ig
– Ostimulerande körning
– Övertygar inte på ojämna vägar

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.