Škoda Enyaq iV 80 (2021)
Motor: Elmotor, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,7 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Vikt: 2 151 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4649/1879/1616mm
Pris: Från 453  900 SEK
(testbil cirka 600 000 SEK)

Volkswagen-koncernen är lika hierarkisk som FN och varje märke har sannerligen tagit sin plats. SEAT är inkörsporten till koncernen och om man har tur kan man ta sig hela vägen till toppen av Volkswagen-berget och köra en Bugatti. Däremellan finns det flera andra märken, exempelvis Škoda och Volkswagen. Volkswagen ska vara steget över Škoda på alla tänkbara parametrar, just för att hierarkin ska vara intakt. Med den pågående elbilsrevolutionen har den enorma jätten givetvis utvecklat en helt ny elbilsplattform. Kruxet med elbilar är att de är otroligt svårdifferentierade – en elmotor kommer alltid att vara en elmotor. I stället måste tillverkarna tänka steget längre. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Škoda Enyaq i Södermanland.

Konkurrenter
Hyundai IONIQ 5
Nissan Ariya
Škoda Kodiaq
Volkswagen ID.4

Škoda Enyaq är tänkt att kunna ersätta en fossil-SUV fullt ut. Som riktmärke förhåller sig tjeckerna till syskonet Kodiaq som är förbränningsmotoralternativet till just Enyaq. Det innebär att Škoda låtit sitt motto – Simply Clever – vara del av den nya el-SUV:ens renommé; man finner exempelvis paraplyn à la Rolls-Royce i dörrarna. Škoda är tydliga med att det rör sig om en Škoda i först hand och en elbil i andra. Jämte exempelvis Volkswagen ID.4 tar sig Enyaq an en mer traditionell approach medan den förstnämnda försöker utmärka sig mer som just en elbil. Det som ska kunna locka köpare att ta klivet från en fossilbil till en elbil är först och främst en räckvidd som inte kräver att man alltid har en burk ångestdämpande mediciner till hands när man är ute och rattar. För det andra är det mycket fokus på praktikalitet och för det tredje har Škoda försökt att tänka mer holistiskt och lagt krut på att berätta om diverse infrastrukturlösningar. För vad är det absolut värsta med elbilar? Jo, att de tar lika lång tid att tanka som en mobiltelefon men räcker en tiondel så länge.

Fakta
Räckvidd: upp till 531 km
Privatleasing från 4790 SEK/månad, 1k mil/år, 36 månader
Pris från 453 900 SEK för 60 kWh
Pris från 553 700 SEK för 80 kWh

VW ID.4 från 514 900 SEK

Hur har då Škoda lyckats med nykomlingen Enyaq? Jo, vi har att göra med en riktig fullträff. Den ovannämnda hierarkin gjorde att jag var inställd på att Enyaq skulle vara precis som ID.4 men objektivt sämre. Resultatet är i stället raka motsatsen. När jag hoppade in i Enyaq möttes jag av cognacsbrunt läder och en kupé som kändes mer genomtänkt än hos ID.4. Bäst av allt hade Enyaq traditionella knappar på ratten i stället för de hopplösa haptiska knappar som Volkswagen insisterar med. Det känns som att Škoda behövt anstränga sig mer för att kunna berättiga saluförandet av en bil som börjar på närmare halvmiljonen och som snabbt sticker iväg uppåt 600 lakan. Škoda som märke förknippas i många fall fortfarande med spartanska  och billiga bilar och då gäller det att ta i med hårdhandskarna för att bevisa motsatsen.

Bakom ratten bjuder inte Škoda Enyaq på några överraskningar. Elmotorn bidrar till att den känns flink och de 204 hästkrafterna är väldigt lagom. Den är både tyst och mjuk och vindljudet på motorvägen är lågt. Det vore intressant att sitta med på ledningsmötet där Enyaqs utveckling diskuterades – Volkswagen är i vanliga fall utomordentligt duktiga på att hålla i tyglarna just för att tydligt markera för konsumenten och oss journalister hur det ska se ut rent hierarkiskt. Men i detta fall har Škoda blivit frisläppta och fått köra all in. Resultatet är en bil som objektivt sett är bättre på alla punkter jämfört med ID.4, trots Škoda-emblemet i fronten. Man kan summera det som att Volkswagen ID.4 är för de som minsann vill visa upp att de kör elbil medan Škoda Enyaq är för de som vill ha en SUV som råkar vara eldriven.

Mina första intryck av Škoda Enyaq överträffade mina egna förväntningar. Med det sagt är Enyaq en sanslöst vettig tolkning av vad en el-SUV bör vara. Den är praktisk, trivsam, rymlig, har hyfsad räckvidd och ser dessutom väldigt bra ut. Škoda har slagit Volkswagen på fingrarna. Frågan är om det kommer att synas i försäljningsstatistiken och om det är helt befogat. Det får ett längre test utröna.

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.