Test: Škoda Enyaq iV 80x

Škoda Enyaq iV 80x (2022)
Motor: Elmotor, 265 hästkrafter, 425 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,9 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 491 km
Vikt: 2 381 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4649/1879/1616 mm
Pris: Från 621 100 SEK
(testbil cirka 650 000 SEK)

Škoda representerar kanske inte den sexigaste filialen av Volkswagen-gruppen, men trots det känns märkets modeller ofta mer tilltalande än koncernsyskonen från Volkswagen, Seat och Audi.

Bilarna tenderar helt enkelt att framstå som vettigare, trivsammare och mer prisvärda, och det gäller i allra högsta grad el-SUV:en Enyaq. Särskilt den nya 80x-versionen med det stora batteriet och fyrhjulsdrift bör kunna bli en riktig hit på den svenska marknaden, så låt oss lägga i Högsta Växeln och se vad den går för. 

Den mest direkta konkurrenten till Enyaq är paradoxalt nog just koncernsyskonet ID.4 och eftersom de två bilarna är byggda på samma bottenplatta är de i många aspekter svåra att särskilja. Deras likheter innefattar nämligen allt från deras ytterdimensioner, rymliga interiörer och drivlinekomponenter till hur de är att köra.

Precis som i stort sett alla VAG-bilar erbjuder Enyaq således en körupplevelse som är kompetent snarare än kul. Alla kontroller känns väl avvägda med fint viktad styrning och välkalibrerade pedaler, bilen känns stabil och säker i alla lägen, och den är flink och smidig i stadstrafik.

Samtidigt är den trots eldriftens snabba respons lika lekfull som en genomsnittlig riksbankschef, men det är knappast något större problem på en utpräglad familjebil. Värre är att åkkomforten stundtals upplevs som en smula stötig på kuperade stads- och förortsvägar. 

Men även om likheterna till Volkswagen ID.4 är många har Škoda justerat en rad viktiga detaljer på Enyaq för att skapa en vagn som är betydligt mer välrundad. Med sitt skarpa, mer konventionella formspråk är den i mina ögon fagrare än sin futuristiskt formade tyska släkting, och genom att vara lite längre bjuder den även på ett större bagageutrymme. Klassiska Škoda-detaljer som ett paraply i förardörren och en isskrapa i bakluckan är också trevliga vardagsdetaljer.

Den viktigaste skillnaden mellan de två bilarna blir dock uppenbar så fort man tittar på inredningen. Volkswagen-gruppen har under de senare åren vandrat sig allt djupare ner i det haptiska träsket med svårnavigerade MMI-system och dåligt fungerande touchknappar, och i ID.4 har man tagit denna idioti till sin yttersta spets. I stort sett alla knappar – även de på ratten – är touchbaserade, systemet är buggigt och det hela är oerhört irriterande att använda.

Enyaq är inte helt och hållet befriad från varken buggarna eller touchsjukan. MMI-skärmen tar ibland onödigt lång tid på sig att komma igång och VAGs touchbaserade klimatsystem är alltjämt bökigt och svåranvänt.

Däremot finns det en ganska god samling av riktiga knappar, dels på mittkonsolen, men framför allt på ratten. Man slipper således titta ner för varje knapptryckning, och man slipper komma åt knapparna av misstag varje gång man svänger.

Škoda Enyaq iV 80x

Vad gäller huruvida det är värt att välja en Enyaq iV 80x över en vanlig iV 80 med bakhjulsdrift handlar det i grund och botten om hur man ska använda bilen. Å ena sidan får man i Škoda Enyaq iV 80x runt 100 extra hästar och ökad säkerhet vid halka, men å andra sidan är priset högre och man tappar runt 4 mil i räckvidd.

Om man planerar att använda bilen för fjällsemestrar eller om man har en brant uppfart som är svårforcerad vintertid ska man tveklöst välja en 80x, men tillbringar man i stort sett all sin tid i stan och på motorvägen kan man gott spara lite pengar och välja en av de tvåhjulsdrivna varianterna.

För- och nackdelar

+ Rymlig
+ Snygg
+ Välrundad helhet

– Touchkontroller
– Oinspirerande köregenskaper
– Stötig fjädring

Vilken version man än väljer är Škoda Enyaq kort och gott en bättre Volkswagen ID.4. Den har ett större bagageutrymme och är därmed mer praktisk, snyggare, och framför allt långt mindre irriterande att leva med. Mitt råd till alla som står och tummar på köpknappen för en ID.4 är således att man omedelbart släpper den idén och ställer siktet på motsvarande Škoda Enyaq istället. Har man inte behovet av Škodans voluminösa bagageutrymme gör man också rätt i att ta en titt på det koreanska syskonparet Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Škoda Enyaq iV 80x kan kort och gott beskrivas som en bättre version av Volkswagen ID.4. Den är snyggare, mer praktisk och framför allt långt mindre irriterande att leva med än sin tyska släkting. Den nya fyrhjulsdriften spär på bilens mångsidighet, och även om den inte särskilt rolig att köra är den ändå ett av de bästa och mest trivsamma alternativen i klassen.