Test: Hyundai Ioniq 5 HTRAC

Hyundai Ioniq 5 HTRAC (2022)
Motor: Elmotor på respektive axel, 325 hästkrafter, 605 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,2 sek
Toppfart: 185 km/h
Elektrisk räckvidd: 485 km
Vikt: 2 100 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4635/1890/1605 mm
Pris: 604 900 SEK
(Testbil cirka 647 000 SEK)

Efter att Högsta Växeln provkört Hyundais elbilssatsning nere i Spanien men även hemma i Sverige utsågs den till Årets Högsta Växeln-bil 2021 då den imponerat på såväl redaktionen som läsarna. Testet på hemmaplan var alltjämt av den bakhjulsdrivna varianten och nu har äntligen den fyrhjulsdrivna modellen kommit till Sverige. Häng med när vi lägger i Högsta Växeln på Hyundais fyrhjulsdrivna elbilssatsning och tar reda på om elektrisk fyrhjulsdrift kan utmana de konventionella alternativen. 

När man betraktar bilen utifrån är det omöjligt att missa att Hyundai har tänkt nytt och annorlunda med Ioniq 5. Istället för att besudla designen med olika böljande former för att ge bilen ett “sportigt” intryck har man valt att skapa ett helt unikt, och i mitt tycke otroligt lyckat, designspråk. 

Testbilen var draperad i den rymdinspirerade färgen gravity gold som i kontrast till konventionella billacker täckts med matt klarlack. I kombination med den futuristiska designen får man tydliga associationer till rymdskepp och högteknologiska farkoster. Ioniq 5 hade inte skämts för sig i den legendariska filmen Tillbaka till framtiden. 

Förväntningarna är med andra ord rejält uppskruvade redan innan man hunnit ta ett steg in genom förardörren som för övrigt öppnas med ett småbökigt handtag som är infällt i dörrsidan. I en tid då alla tillverkare tävlar om att göra de mest avancerade handtagen med lägst luftmotstånd blir ibland lösningarna onödigt jobbiga att handskas med i vardagen. 

När man väl tagit sig in i kupén möts man av en kvalitetskänsla som man aldrig skådat i en Hyundai. Men det är framförallt inte kvalitetskänslan som imponerar utan den uppfinningsrikedom som representeras i form av bland annat den skjutbara mittkonsolen, 230-voltsuttaget i baksätet och inte minst framsätena som Hyundai valt att benämna “Relaxation Comfort Seat”. 

Framsätena kan med hjälp av ett finurligt vadstöd justeras till en position som ger optimal avslappning. Efter att ha använt funktionen frekvent så ställer jag mig frågan varför inte alla elbilar har något liknande? Laddstopp är tyvärr en ofrånkomlig del av elbilslivet och att kunna tillbringa tiden på ett behagligt sätt lär vara en prioriterad komfortaspekt för många konsumenter. Faktum är att sätena överlag är riktigt bra och trots långa resor känner man sig aldrig trött i kroppen. 

När man tar ut bilen på vägarna slås man snabbt av det väl avstämda chassit som både bjuder in till mer aktiv körning samtidigt som det filtrerar bort ojämnheter i vägen lika effektivt som en diktator censurerar sanningen.

Den låga tyngdpunkten medför att bilen inte kränger nämnvärt även när den pressas i skarpa kurvor. I kombination med den direkta styrningen som bjuder på ett behagligt motstånd i sportläget är bilen en fröjd att framföra. Sportläget ställs in via en knapp på ratten som för tankarna till Ferraris berömda manettino-vred

Skulle man köra fast eller bara vilja ha lite roligt går det att koppla ur antisladdsystemet med ett enkelt knapptryck precis som på många äldre bilar. Ioniq 5 HTRAC manifesterar på ett distinkt sätt att det inte måste vara tråkigt att köra elbil, det kan till och med vara riktigt roligt. Hyundai hävdar att de båda motorerna tillsammans (cirka 30-60 kraftfördelning mellan fram- och bakaxel) ska leverera strax över 300 hästkrafter tillsammans men i realiteten känns det som något mer. 

På klassiskt elbilsmanér är den riktigt kvick i lägre hastigheter. Trots dess imponerande prestanda har Hyundai valt att inte marknadsföra bilen som sportig i ordets traditionella bemärkelse vilket hedrar dem. För trots dess underhållande köregenskaper handlar Ioniq 5 primärt inte om att vara en sportbil utan om att erbjuda riktigt vass elbilsteknologi i ett paket som bjuder på mängder av värdehöjande funktioner för den vardagliga användaren.

Räckvidden som många gånger har varit ett aber i elbilarnas resa mot att bli det självklara valet är konkurrenskraftigt lång för Ioniq 5. Den är inte klassledande men fullt tillräckligt för att långresorna går att genomföra på ett smidigt sätt. När det gäller laddningshastigheten som är väl så viktig som räckvidden levererar däremot Ioniq 5 riktigt bra siffror. 

Vid de olika laddnings-stopp som gjordes under testets gång förbluffades jag varje gång över hur mycket högre laddningshastigheten var jämfört med de andra bilarna som stod och laddade. Numera går det att åka mellan Sveriges två största städer med enbart en halvtimmes långt laddstopp om man väljer en lämplig bil. 

Det har varit en fröjd att leva med Ioniq 5 HTRAC under testperioden. Att elbilar är framtiden lär inte längre gå någon förbi och med Ioniq 5 får man en upplevelse som överträffar många av ens förväntningar. Aldrig tidigare har en Hyundai varit så här kompetent. Men även solen har sina fläckar och vissa svagheter förekommer såklart även om de är ytterst få. Ioniq 5 försvarar verkligen utmärkelsen till Årets Högsta Växeln-bil genom att leverera en elbilsupplevelse som ur många aspekter utklassar motsvarande förbränningsmotorbilar.

För- och nackdelar

+ Laddhastighet
+ Smarta lösningar
+ Unikt designspråk

 

– Osmidiga dörrhandtag
– Medelmåttigt bagageutrymme
– Liten frunk

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.5

Sammanfattning

Redan i basutförande levererar Ioniq 5 en av de bästa elbilsupplevelserna i dagsläget. Den bjuder på konkurrenskraftiga elbilsegenskaper, god komfort och innovativa lösningar. Med fyrhjulsdrift blir Ioniq 5 om möjligt ännu mer kompetent eftersom den kommer att ta dig sista vägen upp till fjällstugan såväl som att vägegenskaperna blir ännu tryggare. Att accelerationstiden också förbättras är förstås ingen nackdel för de som gillar att köra bil.