Volkswagen Multivan eHybrid SWB T7 (2022)
Motor: 1,4-liters bensinmotor, elmotor, systemeffekt på 218 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 11,6 sekunder
Toppfart: 190 km/h
Elektrisk räckvidd: 50 km
Vikt: 2 120 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4973/1941/1907 mm
Pris: Från 528 300 SEK

I över 70 år har Volkswagen Bulli som entusiastiska tyskar kallar den tillverkats. Den första generationen sattes i produktion i november 1949. Receptet har varit detsamma i årtionden – en flexibel och rymlig transportbil som har kunnat fås i en rad utföranden. Multivan-beteckningen sågs för första gången 1985 på den tredje generationen och var en av många varianter av just Volkswagen Transporter. Nu när det blivit dags för en sjunde generation har kocken Volkswagen skrivit om receptboken. Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till Frankfurt för en provkörning av nya Volkswagen Multivan.

Skuffen full med människor

Den största nyheten rörande Multivan är det faktum att den numera endast går att få i så kallat persontransportsutförande, närmare bestämt det mer lyx- och familjeorienterade utförandet Multivan. Modellen har i Sverige inte riktigt fått samma pondus som i Tyskland där det anses vara fint och lite ballt att ratta Multivan. I Sverige passar inte riktigt Multivan in i den svenska folkhemsbilden. Frågan är om transportbilskunder känner sig bortprioriterade när det inte kommer en Transporter av den sjunde generationen.

Multivan för miljöhippies

Konkurrenter
Audi Q7 e-tron
Kia Sorento PHEV
Mercedes-Benz EQV 300
Volvo XC90

En annan stor nyhet är att nya Multivan numera är elektrifierad, i form av en laddhybrid. Enligt Volkswagen ska den egentligen ses mer som ett SUV-alternativ snarare än ett skåpbilsalternativ. Plattformen är densamma som man finner i exempelvis Volkswagen Passat och det är just den personbilsapproachen som genomsyrar nya Multivan från topp till tå. Något annat den delar med Passat är drivlinan från Passat GTE och det innebär således en elektrisk räckvidd på uppåt 5 mil.

Transporter lever än

Kuriosa
Lansering januari 2022
Bara med dubbelkopplingslåda (DSG)
Upp till 7 individuella säten
150 hk diesel andra kvartalet 2022
25 assistanssystem
Dragvikt upp till 2000 kg
40/60 fördelning mellan diesel och laddhybrid

För de kunder som fortfarande vill ha en renodlad transportbil kommer den sjätte generationen som erbjuder exempelvis fyrhjulsdrift att tillverkas parallellt med den sjunde. Om det är elektrifiering man är ute efter kommer Volkswagen ID Buzz i transportbilsutförande redan till nästa sommar. ID Buzz blir även det helelektriska alternativet för de som vill ha en eldriven Multivan då modellerna kommer att ingå i samma familj. Nästa generation Volkswagen Transporter kommer i stället att vara en avkomma mellan Ford och Volkswagen.

Folklig på fler sätt än ett

En klar fördel med att göra Volkswagen Multivan till en renodlad personbilstransportör är att den blir mer kompromisslös. Det är i ärlighetens namn något man märker efter första metern. Utgående Volkswagen Multivan har tydliga transportbilsgener, något som den nya Multivanen råder bot på. Körupplevelsen är minst sagt personbilslik och står sig i paritet med SUV:ar snarare än skåpbilar. Till Sverige kommer först en laddhybrid för att sedan kompletteras med en dieselmotor under 2022. Bensinmotorerna klarar dessvärre inte av vårt kalla klimat i norr. 

Nya Volkswagen Multivan ligger planterad på vägen och känns betydligt mer genomarbetad än föregångaren. Bilen är för det mesta mjuk även om ojämnheter i låga hastigheter gör sig till känna i kupén genom vibrationer. I högre hastigheter klarar den sig fint, även närmare 200 knyck i ytterfilen på autobahn. Den dubbelkopplade växellådan växlar snabbt och sömlöst och nya Multivan kommer inte att kunna fås med manuell låda.

Rymdkänsla på gott och ont

På körning över exempelvis kullersten eller dylikt möts man av ett visst buller i kupén och akustiken skulle kunna varit bättre. Den enorma rymdkänslan – mycket tack vare det 1,8 kvadratmeter stora panoramataket – innebär även en hel del eko i kupén. I bak blir det som ett svagt dönande om vägen inte är av mer slät karaktär, såvida man är ensam i bilen. Med fullsatt bil blir det tystare, troligtvis för att det är mindre resonans.

Summan av kardemumman

Nya Volkswagen Multivan skakar av sig blåstället och drar i stället på sig vardagskläderna på heltid. Den känns mer som ett alternativ till en stor SUV för de som har avlat fram ett helt fotbollslag. Körupplevelsen är genuint personbilslik medan körpositionen och komfortnivån är genomgående hög. Drivlinealternativen är inte de mest upphetsande men i laddhybridsutförande har den ändock mer sting än man väntar sig. Nya Multivan känns som en frisk fläkt och dess funktionella approach till familjelivet är tilltalande. Varför välja en SUV?

För- och nackdelar

+ Visar att SUV:ar ofta är onödiga
+ Otroligt rymlig
+ Lätt att köra
– Uselt infotainmentsystem
– Ingen fyrhjulsdrift
– Ingen vidare akustik i kupén

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.