Kia Sorento har länge varit en av redaktionens favoriter i familjebilsdjungeln när det gäller att erbjuda mycket bil för pengarna. Med senaste generationen har Kia tagit ett stort kliv mot premiumändan av marknaden samtidigt som prisvärdhet är ledordet. Kia skryter ändock om att de har haft den starkaste positiva imageutvecklingen på den svenska marknaden, något som tillåter dem att ta mer betalt. Sydkoreanerna satsar stenhårt på den laddbara delen av produktportföljen och det är därför ingen överraskning att nya Sorento nu finns i laddhybridsutförande. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Kia Sorento Plug-In Hybrid för att ta reda på om den kan bli nästa familjefavorit.

Utrustningsnivåer (förmånsvärde – 50%)
Action: 569 900 SEK (2349 SEK)
Advance: 599 800 SEK (2603 SEK)
Advance Plus: 629 700 SEK (2857 SEK)
(Panoramaglastak +14 900 SEK)

Privatleasing från 5995 SEK/månad ink. service
Årsskatt 360 kronor

Bonus t.o.m. 30/3:  32 868 SEK
Bonus fr. o. m 1/4: 22 846 SEK

Segmentet för laddbara sjusitsiga bilar har länge varit lika öde som en nykterists vinkällare. Om man för en tid sedan var på jakt efter en sjusitsig laddbar SUV till en rimlig peng var det enda alternativet Mitsubishi Outlander PHEV. Av den anledningen sålde den som vaccin i pandemitider trots att den var lika trevlig att köra som att kölhalas. Utbudet har emellertid ökat, men det är främst på lyxsidan – både Ford och Volvo erbjuder sjusitsiga laddhybrider men de kostar skjortan.

Kia Sorento Plug-In Hybrid må vara prissatt från över 550 papp men det är billigare än konkurrenterna och Kia räknar med att drygt 8 av 10 köpare är rena företagskunder som gynnas av det faktum att bilen är elektrifierad medan privatkunder kan dra nytta av förhållandevis billig privatleasing och en årsskatt lägre än inkomstskatten i Monaco.

Fakta
1,6-liters bensin + elmotor
57km räckvidd på el
265 hästkrafter
350 newtonmeter
Sexstegad DCT
Alltid fyrhjulsdrift
8,7  sek till  100 km/h
Toppfart 193 km/h

Jämte dieseln erbjuder laddhybriden mer kräm och givet bonus malus förväntas den bli storsäljaren. Systemeffekten är 265 häst men med tanke på att nya Sorento väger över 2 ton är det knappast prestanda som känns överväldigande. Beslutet att använda en liten 1,6-literspjäs inkräktar sannerligen på premiumkänslan vid fullt gaspådrag men vid mer ordinarie körning är det knappast några bekymmer. Det är en del buller i högre hastigheter men annars är komfortnivån genomgående hög. Den är dessutom fullproppad med diverse säkerhetssystem.

Konkurrenter
Ford Explorer PHEV
Volvo XC90 T8

Sorento PHEV förlorar endast 12 liter bagageutrymme i laddhybridsutförande, något som tyder på att Kias fokus är på just praktikalitet. Sydkoreanerna har lagt mycket krut på interiörkomforten – nya Sorento är mer välisolerad tack vare ny teknik, högre stabilitet, samt nya lister. Det kryllar av utrymmen och även den tredje sätesraden känns hyfsat rymlig för en vuxen. Det finns även ett inbyggt intercom-system i bilen som gör att föraren kan prata med de som sitter längst bak, tyvärr fungerar det bara åt ett håll.

Som min kära kollega Karl Cajmatz konstaterade när vi för första gången testade nya Kia Sorento (då i dieselutförande) ”är nya Kia Sorento verkligen en bil som förtjänar en provkörning av den som söker en stadsjeep och ger prisvärdhet företräde över estetik.” Han bedömde även då att laddhybriden skulle stå för volymen. Efter att ha provkört Kia Sorento Plug-In Hybrid kan jag konstatera att den sannerligen har det som krävs för att bli en riktig kassako.

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.