Test: Audi Q7 e-tron

Audi Q7 e-tron S-line 60 TFSI e quattro tiptronic (2021)
Motor: 3,0-liters V6, bensin, 340 hk, elmotor på 128 hk, systemeffekt 456 hk, 700 Nm
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 5063/1741/2212 mm
Vikt: 2435 kg
Pris: Från 888 200 SEK
(testbil cirka 1 200 000 SEK)

För tre år sedan avverkade vi 600 mil i då nya Audi Q7 e-tron i samband med vår årliga superbilssommar. Vår första stint gick från Stockholm till Frankfurt, en sträcka vi tog oss an i ett svep i hejdlös komfort. När vi fick nycklarna till uppdaterade Q7 e-tron var förväntningarna därför väldigt höga. Det rådande världsläget begränsade dock vår framfart till Uppland och Södermanland istället för den halva europeiska kontinenten. I vanliga fall när tyska bilar uppdateras krävs det ett mikroskop för att kunna utmärka vad som faktiskt är nytt men i Q7:s fall har Audi ändå varit förhållandevis radikala. På samma sätt som Påven är radikal i sänghalmen det vill säga. Låt oss ta reda på om vi imponeras lika mycket nu som då genom att lägga i Högsta Växeln och recensera uppdaterade Audi Q7 e-tron.

Utseendemässigt har nya Q7 fått sig en uppdatering à la Q8. Fronten består av en gapande grill och mjukare linjer. Den går dessutom endast att få i S-line-utförande (Audis sportigare exteriörpaket), något som accentuerar dess ”sportiga” sida. Personligen föredrar jag föregångaren vars design var snäppet renare, bestående av mindre fåfänga försök till att försköna bilen. På insidan finns det tre (!) skärmar där Audi har gjort sig av med fysiska reglage i den mån det går. Varför kan man inte få reglera klimatsystemet med fysiska vred istället för att behöva fippla med skärmar? Bortsett från det är interiören väldigt trevlig och det finns enormt med utrymme, även i laddhybridsutförande. Kvalitetskänslan är hög och den känns genomgående exklusiv.

Den största uppdateringen jämte förra Q7 e-tron är dock prestandasiffrorna, närmare bestämt antalet hästkrafter. Den totala systemeffekten är nu hela 456 hästkrafter (upp från 373) medan mängden vridmoment är detsamma. Nya e-tron går endast att få i bensinutförande jämfört med föregångaren som hade dieselmotor under huven, vilket gjorde att den var en enastående långfärdskompanjon.

Utan elmotorns hjälp drar nya Q7 e-tron kopiösa mängder soppa, precis som man förväntar sig av en stor bensin-V6. Vid mer dynamisk körning är det viss fördröjning, särskilt vid kickdown, något som har att göra med den stundtals tröga växellådan, ett problem som verkar drabba samtliga nya Audi-bilar. Men kör man den med komfort som främsta prioritet upplever man inga bekymmer.

Enligt Audi kommer man drygt fyra mil på el men i verkligheten är den siffran närmre tre, något bättre än föregångaren. Förbränningsmotorn är en 3-liters V6 som gör sig riktigt bra på motorväg och som känns fyllig. Tanken bakom att kombinera en stor förbränningsmotor med en elmotor till förmån för glaciärerna känns något ironisk men förhöjer givetvis helhetsintrycket. Jämfört med exempelvis en Volvo XC90 T8 som endast har en fyrcylindrig motor känns drivlinan i Q7 bra mycket mer premium, särskilt med hänsyn till prisklassen. Den upplevs dessutom som mer raffinerad och tystare än svensken, precis som föregångaren också gjorde.

Förra Audi Q7 e-tron var förhållandevis tidigt ute med just elektrifiering av redan befintliga modeller. Nya Q7 e-tron bygger vidare på det vi gillar hos Q7 rent generellt – den höga komforten, de enorma utrymmena, en trevlig interiör, och en härlig körupplevelse. Men i e-tron-utförande bidrar den även med en hel armé av tyska kusar samt ett hybridsystem som fungerar förhållandevis väl. Kombinationen SUV och laddhybrid är hetare än den var när förra Q7 e-tron kom för ett antal år sedan. Det har smittat av sig på nya Q7 e-tron som lär sälja som knark på en musikfestival.

Bygg din Audi Q7 e-tron här!

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Nya Audi Q7 e-tron har ersatt dieselpjäsen med en bensinmotor. I kombination med att bilen strikt erbjuds i S-line-utförande är det just prestandan som Audi vill framhäva. Den är snäppet ”hetare” än föregångaren men beträffande just eldrift kommer man cirka tre mil på ren el, inte klassledande men heller inte uselt. Den förblir bekväm, rymlig, och lyxig och nya Q7 är en av märkets bästa bilar.