Volkswagen Passat i dieselutförande låter inte särskilt 2020 men är alltjämt ett populärt val bland tjänstebilsförarna i skuggan av hybriden GTE. Vi har därför hämtat ut en snövit Passat för att se om den klassiska oljebrännaren har något att komma med i miljöfrämjande tider eller om den bör förpassas till historien. Häng med när vi lägger i Högsta Växeln och känner in hur den nu sex år gamla konstruktionen presterar. 

Exteriört bjuder Passat på lika omvälvande former som Tetra Paks klassiska tetraeder. Med andra ord är det inget revolutionerande utseende som kombin från Wolfsburg stoltserar med utan det kan snarare beskrivas som alldagligt men med ett visst mått av tysk elegans. När man rullar fram i bilen orsakas ingen större uppståndelse bortsett från alla bilar som misstänker att man är en trafikpolis på jakt efter fartsyndare. Bilen sticker ut lika mycket som en kundvagn på en stormarknadsparkering och ingen lär slå till enbart för dess yttre attribut. 

Volkswagen Passat SC 2.0 TDI 4Motion (2020)
Motor: 2,0-liters 4-cylindrig diesel, 200 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,2 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1 673 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4773/1516/1832 mm
Pris:  349 800 SEK (Testbil ca 430 100 SEK)

Passaten imponerar trots sin ålder med väldigt fina vägegenskaper och tack vare 4Motionsystemet finns det mängder av grepp även när vägen svänger rejält. Utöver att det går att köra, relativt sett, snabbt på kurvigare vägar är långfärdskomforten väldigt fin och att sluka många mil är inga problem. Ärligt talat är det en betydligt mer tilltalande upplevelse att åka runt i en traditionell kombi än att åka runt på styltor i en SUV. Helhetsuppträdandet på vägen blir klart bättre när luftmotståndet och tyngdpunkten inte motsvarar vad en skyskrapa presterar. 

Dieselmotorn med 200 hästkrafter och 400 newtonmeter bjuder på exakt lagom med kraft för att kunna genomföra alla de vardagliga sysslor som bilen kan tänkas utsättas för. Snabbare motorvägstransporter är inga problem och omkörningar på landsväg går lätt som en plätt tack vare den bottenstarka karaktären. Bottenstyrkan i kombination med fyrhjulsdriften bådar för väldigt fina egenskaper på snötäckta vintervägar. Att förbrukningen dessutom hålls på en måttlig nivå om högerfoten inte är alltför tung är också en fördel när drivlinan utmanas av elektrifierade alternativ. 

I och med ansiktslyftet för knappt ett år sedan adderades ytterligare tekniska funktioner som bland annat “Travel assist” som med hjälp av en rad sensorer och kameror ska hjälpa till att framföra fordonet autonomt under kortare stunder. Systemet fungerar bättre i teorin än praktiken och huvudkonkurrenten Volvo med “Pilot assist” presterar märkbart bättre. Något som fungerar desto bättre är det automatiska ljuset som är en behjälplig kompanjon vid nattkörning och kontinuerligt anpassar ljusbilden efter rådande förhållande. 

Interiören är en behaglig plats att vistas på och stolarna är komfortabla och klädda i en kombination av svart alcantara och vanligt läder. Designen känns fräsch men också något konservativ i sin blandning mellan fysiska vred och touchkänsliga knappar. Utrymmena i kupén är lika spatiösa som vardagsrummet i en herrgård och benutrymmet bak är väl tilltaget vilket bådar gott då många spekulanter lär fylla bilen till bredden både när det gäller personer och bagage. Just när det gäller praktikalitet är Passat enastående med ett bagageutrymme lika stort som bildäcket på en finlandsfärja vilket gör bilsemestern till en dans på rosor då hela hemmet kan packas med i bilen. 

Passat med dieseldrivlina är fortfarande ett angenämt val för familjen som önskar god komfort och stabila vägegenskaper. Drivlinan bjuder på fin gång och tillräcklig prestanda och fjällsemestern blir aldrig ett problem tack vare fyrhjulsdriften. På tekniksidan finns flera fina assistanssystem även om autopiloten lämnar lite att önska. Designen slår man inga volter av och interiört är det tysk återhållsamhet som gäller även om sätena fått sig en sportig touch. Passat med dieseldrivlina och fyrhjulsdrift är den konservatives val som gör livet problemfritt men utan att krydda till det alltför mycket. 

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Tekniker, hobbypolitiker och Saab-fantast samt ägare till en före detta pressbil, nämligen en Saab 9-5 Hirsch. Älskar bilar som inte är besudlade med onödig elektronik och längtar efter att få köpa en äldre Porsche. Är också Sveriges yngste motorjournalist.